Розділ I
ОКЕАНИ
Урок № 12
Тема. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ. ПІВНІЧНИЙ ЛЬОДОВИТИЙ ОКЕАН – НАЙМЕНШИЙ ОКЕАН НА ЗЕМЛІ. ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ.
ДОСЛІДЖЕННЯ ОКЕАНУ ТА АРКТИКИ В ЦІЛОМУ. ОСОБЛИВОСТІ РЕЛЬЄФУ ДНА. КЛІМАТ ОКЕАНУ У ЗВ’ЯЗКУ ІЗ РОЗТАШУВАННЯМ ОКЕАНУ У ВИСОКИХ ШИРОТАХ.
ТЕЧІЇ. ЛЬОДОВИЙ РЕЖИМ, СВОЄРІДНІСТЬ ОРГАНІЧНОГ СВІТУ. ПРОБЛЕМИ ОХОРОНИ ПРИРОДИ ОКЕАНУ
Мета: сформувати в учнів уявлення про особливості географічного положення Північного Льодовитого океану, про історію дослідження, особливості
Обладнання: фізична карта світу, півкуль, карти льодової зони, підручники, атласи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Географічна номенклатура: моря: Гренландське, Норвезьке, Баренцове, Біле, Карське; підводні хребти: Ломоносова, Менделєєва; Трансарктична течія.
ЗМІСТ УРОКУ
I. Організаційний момент
II.
Бесіда
– Покажіть на карті ті океани, які ви вже вивчили.
– Який океан Землі найбільший за площею?
– Які відмінності географічного положення Індійського океану порівняно з географічним положенням Тихого та Атлантичного ви можете назвати?
– Які спільні риси можна відзначити в серединно-океанічних хребтах трьох океанів?
– Чому деякі течії Індійського океану двічі на рік змінюють свій напрямок?
– Де розташований Північний Льодовитий океан?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Учитель. Океан, що його сьогодні ми будемо характеризувати, претендує на першість за кількістю епітетів, які починаються префіксом “най-“. Він найменший за розмірами, найнижчий за показниками солоності (29-35 %), кількості морських течій, тривалості періоду навігації (3-5 місяців), але за кількістю островів займає друге місце (після Тихого). В межах Північного Льодовитого океану лежить найбільший острів – Гренландія. Тут зареєстровані найнижчі для океанів середні температури води, найменш досліджений та найспокійніший з точки зору сейсмічної активності. Нарешті, це найсвоєрідніший за складом органічного світу океан планети. Як ви вже здогадалися, сьогодні ми вивчатимемо суворий Північний Льодовитий океан Землі.
IV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Північний Льодовитий океан – найменший з океанів планети, його площа становить 14,1 млн. км2, з яких на моря припадає приблизно 8 млн. км2. Максимальна глибина його також найменша й складає 5527 м.
Північний Льодовитий океан розташований на крайній півночі й з усіх боків повністю оточений суходолом: Євразією та Північною Америкою. Береги материків значно порізані, тут численні моря і затоки. Багато островів материкового походження, які укриті льодовиками.
Першими, хто вивчав Північний Льодовитий океан з промисловою метою, ще на початку ХVІ ст. були російські помори. Цікавився науковим вивченням океану М. В. Ломоносов. Першою науковою експедицією до акваторії океану стала та, яку очолив Вітус Берінг. У 1909 р. американець Роберт Пірі став першою людиною, яка побувала на Північному полюсі Землі.
Рельєф дна океану нерівний, воно поділено на три котловини підводними хребтами Ломоносова і Менделєєва. Серединно-океанічний хребет є фактично продовженням такого самого хребта в Атлантиці. Для дна океану не характерні вулканізм і землетруси, оскільки тут відсутня перехідна зона. Характерна особливість океану – великий шельф (1300-1500 км).
Особливість клімату обумовлена полярним розташуванням океану та переважанням арктичних повітряних мас. Зима сувора, з температурами +3…-40 °С. Влітку температури коливаються від 0 до +10 °С. Хмарність переважає влітку. Також улітку часті тумани. Опадів випадає від 75 до 250 мм/рік. Клімат у цілому холодний, але тепліший від антарктичного. Під дією західних і південно-західних вітрів з Атлантики в Льодовитий океан надходить могутній потік теплих вод Північноатлантичної течії. Води Тихого океану утворюють Трансарктичну течію. Утворюються паковий лід та тороси.
Багато водоростей – зелених, бурих та червоних, які живуть в холодній воді та у льоду. Зростає морська трава зоостера. Тваринний світ небагатий: моржі, тюлені, білі ведмеді. Налічується понад 150 видів риб. На скелястих берегах птахи утворюють масові гніздування – “пташині базари”.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Походження островів Північного Льодовитого океану. (Материкове)
2. Звір – цар Арктики. (Ведмідь)
3. Дослідник Арктики. (Папанін)
4. Океан і його моря – малопродуктивні. Це море багате на рибу. (Баренцове)
5. Назва першого у світі атомного льодоколу. (Єрмак)
6. Океан, з якого надходить тепла течія, що робить Арктику теплішою за Антарктику. (Атлантичний)
7. Багаторічний лід. (Паковий)
8. Головний хребет океану. (Ломоносова)
9. Зона, що в будові дна океану займає найбільшу частину. (Шельфова)
VI. Підсумок уроку
Заключне слово вчителя
– Північний Льодовитий океан повністю розташований у полярних широтах, що значною мірою обумовлює особливості його природи.
– Це найхолодніший з океанів.
– Головні особливості рельєфу дна Північного Льодовитого океану такі: переважання зони шельфу, відсутність перехідної зони, вулканізму та землетрусів.
– Більша частина акваторії океану вкрита кригою, що перешкоджає господарському використанню його ресурсів.
VII. Домашнє завдання
– Опрацювати текст підручника.
Додатковий матеріал до уроку
– Найпівнічнішою землею є 30-метровий острівець Одак. його відкрив 26 липня 1978 року Уффе Петерсон з Данського геодезичного інституту. Ця крихітна частинка суші знаходиться в Північному Льодовитому океані. Від нього до Північного полюса всього 706 км.
– Незважаючи на бідність, органічний світ Північного Лодовитого океану дуже своєрідний. Одна з його особливостей – гігантизм. Тут трапляється найбільша медуза – ціанея, яка у діаметрі сягає 2 м, а щупальці її витягуються до 20 м. Мідії живуть до 25 років, тріска – близько 20, а камбала – 40 років.
– Найпівнічніший вулкан – Беренберг заввишки 2276 метрів. Він розташований на норвезькому острові Ян-Маєн в Гренландському морі. Останній раз він вивергався у вересні 1970 року. Під час виверження всі 39 жителів острова були вимушені покинути його.
– Найважчий наземний ссавець – білий ведмідь. В 1960 р. в Чукотському морі був застрелений білий ведмідь, вага якого склала майже 900 кг. Довжина його тіла від носа до хвоста склала 3,5 м, а обхват тулуба – 1,5 м.
Урок № 13
Практична робота № 5. Нанесення на контурну карту географічної номенклатури Світового океану
Урок № 14
Практична робота № 6. Складання комплексної’ порівняльної характеристики двох океанів (за вибором)
Урок № 15
Узагальнення, систематизація та корекція знань, умінь та навичок учнів з теми “Океани” (форму і методи обирає вчитель)