Довідник з біології
ЛЮДИНА ТА ЇЇ ЗДОРОВ’Я
ЗАПЛІДНЕННЯ ТА ЕМБРІОНАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ЛЮДИНИ
Завдяки скороченню м’язової оболонки і руху війок епітелію яйцепроводу яйцеклітина просувається по матковій трубі, а назустріч їй рухаються сперматозоїди. Запліднення – це злиття яйцеклітини й сперматозоїда. Воно відбувається у верхній третині яйцепровода. Якнайкращі умови для цього звичайно в межах 12 год. після виходу яйця з яєчника (овуляції). Численні сперматозоїди наближаються до яйцеклітини, оточують її, вступають у контакт
У результаті злиття двох ядер з гаплоїдними наборами хромосом утворюється диплоїдна зигота. До кінця першої доби після запліднення починається перший період розвитку зародка – дроблення, тобто мітотичний поділ зиготи на бластомери. Процес дроблення відбувається в яйцепроводі й закінчується через 3-4 доби в міру просування зародка по яйцепроводу до матки. Рух зародка, так само як і яйцеклітини, забезпечується перистальтичними
Після народження процес розвитку продовжується. Організм людини проходить наступні основні періоди: грудний, ясельний, дошкільний, шкільний (включає період статевого дозрівання), період зрілості та старості. Індивідуальний розвиток кожного організму (онтогенез) закінчується смертю.
Рис. 104. Положення ембріона і зародкових оболонок на ранніх стадіях розвитку людини: А – 2-3 тиж.; Б – 4 тиж.: 1 – порожнина амніона, 2 – тіло ембріона, 3 – жовтковий мішок, 4 – тро-фобласт; 6 – 6 тиж.; Г – плід 4-5 міс.: 1 – тіло ембріона (плоду), 2 – амніон, 3 – жовтковий мішок, 4 – хоріон, 5 – пупковий канатик.
Грудний період продовжується протягом першого року життя. Дитина в цей період харчується в основному молоком матері. Вона відрізняється великою головою, довгим тулубом і відносно короткими нижніми кінцівками. У дитини виявляються безумовні й утворюються перші умовні рефлекси. Вона інтенсивно росте (за рік вона зростає на 23-25 см.) і розвивається, вчиться говорити та ходити, прорізуються перші (молочні) зуби. Дитина впізнає своїх близьких.
Ясельний період – від одного року до трьох років. У цей період дитина опановує мову, добре ходить і бігає, у неї інтенсивно розвивається мислення. Діяльність скелетних м’язів викликає зміну будови нервової системи і вдосконалення її функцій. Змінюється будова скелета, мускулатури, регуляція серцево-судинної і дихальної систем. Зростає рівень обміну речовин.
Рис. 105. Гіропорції тіла людини в ембріогенезі та після народження.
У дошкільний і шкільний періоди разом із подальшим розвитком нервової системи йде інтенсивне зростання опорно-рухової системи (особливо у віці 12-13 років у дівчаток і 14-15 років у хлопчиків). У цьому віці процеси асиміляції переважають над дисиміляцією, а збудження – над гальмуванням. З 12 до 15 років наступає статеве дозрівання. У зв’язку з нестійкістю нервових процесів особливо шкідливо в цьому віці вживання алкоголю і куріння, оскільки швидко розвивається пристрасть до них. До 17-18 років в основному завершується зростання і окостеніння скелета. Гармонійні відносини між корою і підкіркою і функціональна досконалість нервової системи встановлюються до 18 років. З 21-22 років наступає зрілий вік, який в 55-60 років зміняється літнім і з 75 років – старечим. У віці 30-35 років виявляються деякі зміни обміну, які передують старінню і частково обмежують можливості людини до певних видів трудової діяльності та спорту. Після 45 років змінюється функція ендокринної системи і відбуваються зміни, які визначають старіння.