Мета: закріпити знання табличних результатів множення і ділення; вдосконалювати навички розв’язування нестандартних задач; розвивати творчі здібності; розширювати світогляд.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 152, завдання 975; 976)
Завдання 975
– Прочитайте вирази у порядку зростання відповідей.
Завдання 976
– Скільки всього балеток одягнули балерини? Скільки було правих балеток?
2. Усна лічба
Математичний “ланцюжок”
3. Розв’язування задач виразом
– У книзі 56 сторінок. Вова читав щодня по 8 сторінок. За скільки днів Вова прочитав цю книгу? (56 : 8 = 7 (дн.))
– В одній книзі 9 сторінок. Це в 3 рази менше, ніж в іншій. Скільки сторінок у другій книзі? (9 • 3 = 27 (с.))
– В одній книзі 9 сторінок, а в іншій – в 4 рази більше. Скільки сторінок у двох книгах? (9 + 9 • 4 = 45 (с.))
– В одній книзі 40 сторінок, а в іншій – в 5 разів менше. Скільки сторінок у двох книгах? (40 + 40 : 5 = 48 (с.))
– В одній книзі 30 сторінок, а в іншій – на 24 менше. У скільки разів у другій книзі менше сторінок, чим в першій? (30 : (30 –
4. Хвилинка каліграфії
– Лічіть дев’ятками, починаючи з 45 і закінчуючи числом 90. Запишіть названі числа.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми повторимо вивчені таблиці множення і ділення.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Розв’язування кругових прикладів
Учитель звертає увагу учнів на те, яким чином виконуються обчислення.
2. Розв’язування задач
1) У хлопчика було 36 наклейок з автомобілями і 27 – з літаками. Він наклеїв їх у альбом, по 9 наклейок на сторінку. Скільки сторінок в альбомі зайняли наклейки?
Розв’яжіть задачу двома способами.
Під час повторення умови один учень креслить схеми і пояснює розв’язання задачі двома способами.
1-й спосіб
2-й спосіб
За схемами розв’язання задачі учні складають план розв’язання до кожного способу, підставляють числа і знаходять відповіді.
Коли вони переконаються, що відповіді однакові, учитель пояснює, що обидва вирази ілюструють два різні способи ділення суми на число.
2) Перше число – 12, друге – 36, а третє – у 9 разів менше від другого. Знайдіть суму цих чисел. На скільки третє число менше від суми всіх чисел? Під час повторення умови один учень записує коротку умову і пояснює розв’язання. Після цього учні самостійно записують розв’язання. Учитель перевіряє.
3) 36 кг цвяхів і 12 кг цвяхів розклали в пакети, по 6 кг у кожний. Скільки витратили пакетів? (Розв’яжіть задачу двома способами.)
4) У шкільному саду посадили 4 ряди смородини, по 8 кущів у кожному ряду, і 7 рядів агрусу, по 9 кущів у кожному. Поясніть, що дізнаєтеся, виконавши дії:
3. Фізкультхвилинка
4. Обчислення значень виразів
5. Запис виразів та обчислення їх значень
– Різницю чисел 90 і 18 зменшити в 9 разів.
– 40 збільшити на добуток чисел 9 і 6.
– Частку чисел 81 і 9 зменшити в 3 рази.
– Знайти суму часток чисел 72 і 8 та 45 і 9.
6. Офтальмологічна пауза
7. Розв’язування логічних задач
1) Завдання 977.
– Розставте знаки математичних дій та дужки так, щоб рівність була правильною (можливі кілька варіантів).
2) Довжину прямокутника збільшили на 15 см, а ширину зменшили на 8 см. На скільки сантиметрів збільшився периметр прямокутника? (15 + 15 – 8 – 8 = 14, або (15 – 8) • 2 = 14)
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 153, завдання 978; 979.