Зустріч 44. ЧИМ СХОЖІ ВСІ РІЧКИ?
Мета: уточнити та розширити знання учнів про річки, їх будову; розвивати пізнавальний інтерес, мовлення учнів; виховувати бережливе ставлення до багатств рідного краю.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Відповіді на запитання рубрики “Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу” (с. 135)
2. Гра “Відповідності”
Озеро частина океану, яка заглибилась у суходіл.
Море великі простори води, що вкривають земну поверхню.
Океан водойма,
3. Фронтальна робота
– Продовжіть речення.
Озерами називають водойми, які…
– Чим озеро відрізняється від ставка?
– Вода у морях гірко-солона, в озерах вода також буває гірко-солоною. Чим же озера відрізняються від морів?
– Для людини річка мала і має велике значення. Чому ще в далеку давнину люди намагалися поселитися поблизу річки? (Річка постачала питну воду, рибу, люди підстерігали дичину біля водопою.)
– Пізніше річки слугували транспортними й торговельними шляхами. У наш час ріки дають людям електроенергію.
Про
Спробуємо виділити те спільне, що можна виявити в кожної річки. (Усі ріки течуть; усі ріки кудись впадають.)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
Малюнок-схема річки – на дошці.
– Кожна річка має витік. Витік – це місце, де починається річка. Витоком може бути джерело, озеро, болото, льодовик у горах. Ріка тече по поглибленню, яке називається руслом. Біля річки є два береги – правий і лівий.
Якщо стати по напряму течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий. Більшість річок мають притоки. Притоки – це річки, які впадають у головну річку. Чим більшою є річка, тим більше у неї притоків. Кожна річка впадає в море, іншу річку або озеро. Це місце називається гирлом.
2. Робота за підручником (с. 136-137)
Вправа “Мікрофон”
Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.
– Прочитайте розповідь козака Подорожника.
– Яку відповідь ви дасте на його запитання?
– Чому річки називають водними “артеріями” Землі?
– Що називається річкою?
– Яку будову вона має?
– Що таке витік?
– Що таке гирло?
– Що називають річковою долиною?
– Що таке річище?
– Яка частина річкової долини має назву заплава?
– Що називається річковою системою?
– Що називається басейном річки?
Робота в парах
– Учитель пропонує учням розглянути схему будови річки нас. 137 та розповісти, чим схожі всі річки.
– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних знань про природу України”.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
– Виконайте схематичний малюнок річки. Підпишіть назви її частин.
2. Гра “Закінчи речення”
– Річки несуть свої води у…
– Місце, де починається річка, називається…
– Місце, де річка впадає у море, озеро або іншу річку, називається…
– Руслом називається…
– Гирло це-…
– Кожна річка має…
– Річки впадають…
– Менші річки, що впадають у велику річку, називаються…
3. Гра “Знайди “зайве”
Світязь, Дністер, Ялпуг.
Річка, притока, озеро, гирло.
Річка, ставок, болото, море, озеро.
4. Гра “П’ять речень”
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Чого навчив вас сьогоднішній урок?
– Назвіть річки України.
– Яка річка найбільша?
– Де бере початок Дніпро?
– Назвіть притоки Дніпра. (Прип’ять, Псел, Ворскла, Десна)
– Де бере початок Дністер?
– Де протікає Сіверський Донець?
– Куди впадає Південний Буг?
– Де протікає Дунай на території України?
– Розкажіть про будову річки.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 136-137.
Знайти прислів’я і приказки про річки, дібрати пісні, у назвах яких згадуються річки, скласти вірші про річку.