ІІ СЕМЕСТР
РОЗДІЛ І ІІ
Географічна оболонка та її складові
Тема 3. Гідросфера
Урок 45. Гідросфера. Світовий океан та його частини
Практична робота № 10. Позначення на контурній карті гідрологічних об’єктів (протягом вивчення теми)
Мета: сформувати в учнів первинні знання про гідросферу, її склад, світовий кругообіг води в природі, Світовий океан і його частини; сприяти розвитку вміння пояснювати взаємозв’язок оболонок Землі на прикладі світового кругообігу води; розвивати вміння робити висновки,
Типи уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: карта півкуль, атласи, контурні карти, підручники, таблиці “Кругообіг води”, “Великий кругообіг води на Землі”, глобус.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
Бесіда
– З яких оболонок складається Земля?
– Що називається гідросферою?
Асоціація. Запишіть усі асоціації зі словом “вода”, які виникають
III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Вода – найдивовижніший мінерал на Землі. Дивовижний, тому що вона створює умови для розвитку і росту різноманітних форм життя. Водні маси впливають на клімат континентів.
Антуан де Сент-Екзюпері писав: “Вода! Ти не просто необхідна для життя, ти і є саме життя”.
Чому без води загине все живе на планеті? Яке значення має вода? Наші уроки з теми “Гідросфера” присвячені господарці Землі – воді.
IV. Вивчення нового матеріалу
Площа нашої Землі становить 510 млн. км2, з них 361 млн. км2 – водна поверхня.
Робота з картою. Розгляньте карту півкуль, глобус і визначте, що входить до складу водної оболонки. Назвіть частини гідросфери.
Завдання. Під час розповіді вчителя, роботи з малюнком складіть схему “Частини гідросфери”.
Завдяки водній оболонці клімат сприятливий для життя людей. Вода повільно нагрівається й охолоджується. Нагрівшись за літо, вода влітку зігріває повітря Землі.
Під дією сонячного тепла вода морів і океанів нагрівається і у вигляді водяної пари піднімається вгору. Високо над водою пара охолоджується, утворюються хмари. З них дощові краплі падають назад на поверхню океану.
Коли водяна пара і хмари, що утворилися над океаном, переносяться на сушу, кругообіг води ускладнюється. Частина вологи, що випала на суші, випаровується, частина стікає в річки й озера, просочується в землю. Завдяки тому, що вода переходить з одного стану в інший і постійно переміщується, усі частини гідросфери взаємозалежні і на Землі відбувається кругообіг води.
Робота з таблицею “Кругообіг води” і зачитування казки. Жила-була в океані капелька – кругленька, весела. Захотілось їй подивитись на світ: який він великий, красивий? Піднялась вона на край хвилі і відчула, що тягне її вгору, до яскравого сонечка. Не встигла вона опам’ятатись, як потрапила в хмаринку, де побачила таких самих капельок. Але сильний вітер підняв хмаринку вище і сестрицям стало холодно, вони заплакали і полились на землю дощем. Одна капелька впала в море, інші – в річку, а наша капелька впала в лісове джерело. Засмутилась вона: де її сестрички, чи побачиться вона з ними?
Поки вона тужила, річечка її донесла до великої річки, а та – до моря, а звідти капелька потрапила в океан. Тут вона зустріла своїх сестер і дуже зраділа.
Робота зі словником. Кругообіг води – безперервний процес переміщення води з океану на суходіл через атмосферу і з суходолу в океан.
Питання. Яке значення кругообігу води в природі?
Завдяки кругообігу відбувається:
– перенесення вологи на сушу і стікання її в океан;
– перенесення тепла;
– обмін мінеральними речовинами;
– кругообіг пов’язує між собою всі сфери Землі.
В морозний день вона тверда – сокирою рубай.
Нагрій її – і в небеса злетить вона.
Тепер дай відповідь мені:
Зовуть її. (Вода)
Питання. Які властивості має вода? У яких станах вода знаходиться?
У твердому стані вода перебуває за температури менше 0 °С, у рідкому – від 0 °С до 100 °С, а в газоподібному – більше 100 °С. Вода під час нагрівання розширюється, а в разі охолодження до +4 °С зменшується в об’ємі. За подальшого охолодження вода збільшується в об’ємі на третину.
Вода – універсальний розчинник. У мікроскопічних кількостях у воді є майже всі хімічні елементи. Важлива властивість води – її прозорість, тобто здатність пропускати сонячне світло. Щільність води залежить від її температури та кількості розчинених речовин.
Поняття “Світовий океан” близько 100 років тому увів академік Ю. Шокальський. Світовий океан єдиний, він ніде не переривається. З будь-якої його точки можна потрапити до будь-якої іншої, не перетинаючи суходолу.
Космонавти в ілюмінатори своїх кораблів бачать нашу планету блакитною.
Питання. У якій півкулі більше води, ніж суходолу?
Єдиний Світовий океан поділяється на чотири океани.
Найбільший з океанів – Тихий, площа його становить 1/3 загальної поверхні земної кулі. У цьому океані знаходиться найглибша западина світу – Маріанський жолоб.
Атлантичний океан удвічі менший від Тихого. Довжина його з півночі на південь майже така сама, як і Тихого, але він набагато вужчий.
Індійський океан менший від Атлантичного. Його площа становить 1/5 частини Світового океану, на ній можна розмістити Африку і дві Америки.
Північний Льодовитий океан найменший, він у 14 разів менший за Тихий.
Останніми роками країни, що проводять дослідження в Антарктиці, виділяють п’ятий океан – Південний – навколо Антарктиди.
Питання. Чим Світовий океан землі розділений на чотири океани?
Межами океанів служать береги материків, і тільки в південних широтах їх межами прийнято вважати меридіани від крайніх точок материків.
Робота зі словником. Материк – велика ділянка суші, яка з усіх або майже з усіх боків омивається водою. Їх шість. Найбільший – Євразія, найменший – Австралія.
Завдання. Показати на карті материки, позначити їх на контурній карті.
В океані розміщені і невеликі ділянки суші – острови.
Робота зі словником. Острів – порівняно невелика ділянка суші, яка з усіх сторін омивається водою. Найбільший острів – Гренландія – в 3,5 разу більше України.
Завдання. На контурну карту наносити згадувані географічні об’єкти.
Частина материка або острова, яка далеко вдається в океан чи море: півострів (Аравійський, Кримський, Флоріда, Скандинавський).
В усіх океанах виділяють моря і затоки.
Робота зі словником. Море – частина океану, яка відрізняється від нього властивостями води, течіями, живими організмами.
Географічне положення кожного моря можна описати за таким планом: назва; частиною якого океану є; у якій частині океану знаходиться; протяжність і напрям; якою частиною омиває береги, – яких материків, островів; якими протоками сполучене з океаном.
Робота зі словником. Затока – це частина океану, моря, що глибоко вдається в суходіл.
Робота з картою. Знайти Біскайську, Бенгальську, Мексиканську, Гвінейську затоки. Частинами яких океанів вони є?
Робота зі словником. Відносно вузьку частину водного простору, що сполучає два водні басейни і роз’єднує ділянки суходолу, називають протокою.
V. Закріплення нових знань, умінь, навичок
1. Тести
1) Вода в природі існує у стані:
А) рідкому; б) твердому; в) газоподібному; г) в усіх названих.
2) Води в природі більше у стані:
А) твердому; б) рідкому; в) газоподібному.
3) Основна причина кругообігу води в природі:
А) холодні і теплі течії; б) внутрішнє тепло Землі; в) енергія Сонця.
2. Практична робота № 10
Нанести на контурну карту затоки, протоки, острови, півострови.
3. Описати Чорне море за планом.
4. Що зайве?
1) Австралія, Антарктида, Саргассове, Євразія, Північна Америка.
2) Азовське, Берінгове, Баренцове, Японське, Північний Льодовитий океан.
3) Тихий, Атлантичний, Індійський, Південний, Аравійське, Північний Льодовитий.
4) Берінгова, Дрейка, Керченська, Босфор, Магелланова, Сомалі.
5) Перська, Гудзонова, Мексиканська, Біскайська, Гвінейська, Гібралтарська.
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника.