Розділ 2. БУДОВА РЕЧОВИНИ
УРОК № 12
ТЕМА. Маса тіла. Одиниці маси. Вимірювання маси тіл. Лабораторна робота № 7 “Вимірювання маси тіл”
Мета: сформувати поняття маси, одиниць маси; ознайомити з методами вимірювання маси; розвивати експериментальні вміння учнів; виховувати почуття відповідальності і дбайливого ставлення до приладів.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: терези, важки, невеликі тіла для зважування, склянка, посудина з водою.
Структура уроку | 1. 2. Вивчення нового матеріалу. 3. Виконання лабораторної роботи. 4. Узагальнення вивченого матеріалу. 5. Підсумок уроку. Домашнє завдання |
Демонстрація | 1. Вимірювання маси тіла. 2. Вимірювання маси рідини |
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів
Які з перелічених слів означають фізичне тіло та речовину? Гума, срібло, Місяць, лінійка, цеглина, кисень, крапля, азот, деревина, гумка, алюміній, пластилін.
Заповнити таблицю.
Фізичне тіло | Речовина |
II.
Учитель. У різних тілах, що нас оточують, може бути різна кількість речовини. Наприклад, кожному зрозуміло, що в цистерні кількість води більша, ніж у склянці.
Кількість речовини в тілі характеризують такою фізичною величиною, як маса.
Для позначення маси використовують латинську літеру – m. Основна одиниця маси – кілограм (кг). Використовують і такі одиниці, як тонна, центнер, грам,…
1 т = 1000 кг
1 кг = 1000 г
1 г = 1000 мг
1 ц = 100 кг
1 кг = 0,001 т
1 г = 0,001 кг
1 мг = 0,001 г
1 кг = 0,01 ц
1 кг = 1 000 000 мг
1 мг = 0,000001 кг
Маса – це міра інертності тіла. Тіло з більшою масою – більш інертне, а з меншою масою – менш інертне. Внаслідок взаємодії тіл різної маси менш інертне тіло набуває більшої за модулем швидкості й навпаки. (Дослід з візками) Якщо після взаємодії швидкості тіл, які були спочатку в спокої, однакові, то це означає, що і їхні маси однакові.
Отже, порівнювати маси тіл можна за швидкостями, яких набувають внаслідок взаємодії тіла, якщо до взаємодії вони перебували в спокої. Маси таких малих тіл, як молекули і атоми, і таких великих, як планети і їхні супутники, визначають, порівнюючи зміну їхніх швидкостей під час взаємодії. (m1/m2 = 1/2)
Але існує й інший, простіший спосіб визначення маси тіла – зважування за допомогою терезів. Для зважування використовують спеціальний набір гир різної маси.
Після цього вчитель демонструє різні типи вагів (аптекарські, навчальні), ознайомлює учнів із будовою важільних терезів (зокрема, технічних) і правилами користування ними.
О МАССЕ
Знаю я с седьмого класса:
Главное для тела – масса.
Если масса велика,
Жизнь для тела нелегка:
С места тело трудно сдвинуть,
Трудно вверх его подкинуть,
Трудно скорость изменить,
Только в том кого винить?
Заболело что-то тело?
Физик-врач взялась за дело.
Не виновна ли поверхность?
Нет, болезнь в другом – инертность,
В массе виден корень зла.
“Тела тем инертнее, чем больше их масса”.
Уяснили, кто хотел?
Ну, а массой между дел
Измерять инертность тел
Стали физики потом,
Пользы много видя в том.
В. Чикин
Основна частина навчальних терезів – стрижень (коромисло), який може вільно повертатися навколо осі, розміщеної посередині стрижня. До його кінців підвішені шальки терезів. Якщо маси тіл, що лежать на шальках терезів, дорівнюють одна одній, то терези перебувають у рівновазі. На цьому грунтується визначення маси тіла за допомогою терезів. На одну шальку терезів кладуть тіло, масу якого треба визначити, а на другу – гирі, маси яких відомі й позначені на них. Гирі добирають так, щоб установилась рівновага.
Две сестры качались,
Правды добивались,
А когда добились – остановились.
Про що йдеться в даній загадці? (Терези)
Терези – точний прилад, який є матеріальною цінністю фізичного кабінету і потребує суворого дотримання правил роботи і зберігання. Унаслідок недбалого поводження пошкоджені терези стають менш чутливими. Якщо під час роботи губиться хоча б один тягарець з набору різновагів, подальша робота з терезами стає неможливою. Отже, учні мають усвідомити, що як із терезами, так і з різновагами слід поводитися дуже обережно. Лабораторні терези шкільного фізичного кабінету спрощені порівняно з технічними терезами, тому їхня чутливість і точність зважування на них незначні.
Продовжуємо заповнювати таблицю.
Назва | Позначення | Одиниці | Прилад для вимірювання |
Маса | M | Кг | Терези, ваги |
III. Виконання лабораторної роботи №7
Інструктаж щодо правил техніки безпеки.
Тема. Вимірювання маси тіл
Мета роботи: навчитися вимірювати масу тіл за допомогою важільних терезів.
Прилади і матеріали: важільні терези, важки, кілька невеликих тіл різної маси, посудина з водою, порожня посудина, піпетка.
ХІД РОБОТИ
1. Вивчіть правила користування важільними терезами.
2. Вимірте масу запропонованих вам тіл. Результати вимірювань занесіть до таблиці.
Тіла | Маси важків на правій шальці терезів, г | M, г |
1 | ||
2 |
3. Визначте масу рідини у склянці. (Підказка: для цього спочатку зважте склянку з водою, а потім перелийте воду до іншої посудини та зважте порожньої склянку. Результати вимірювань занесіть до таблиці.)
Маса склянки з водою, г | Маса пустої склянки, г | Маса води, г |
4. За допомогою терезів з важками, склянки з водою, пустої склянки та піпетки вимірте масу краплі води.
5. Зробіть висновок за виконаною роботою.
IV. Узагальнення вивченого матеріалу
– Чому боксерів ділять за ваговими категоріями?
– Чому в хокеї захисників вибирають масивніших, а нападаючих – тих, що легші й спритніші?
– У яких професіях використовують ваги, терези?
– Узимку птахів потрібно підгодовувати, і це багато хто робить. Але щоб великі птахи не ображали маленьких і не скльовували весь корм, рекомендують робити легкі годівнички із порожніх пляшок і підвішувати їх. У чому полягає фізичний зміст цієї поради?
– Чому під час пострілу куля набуває значно більшої швидкості, ніж гвинтівка внаслідок віддачі?
– Чи можливо на око визначити приблизну масу тіла? (І так, і ні; неможливо уявити, що станеться з вами у випадку зіткнення з піщинкою, зробленою із речовини нейтронної зірки. Один наперсток цієї речовини має масу, більшу, ніж навантажений товарний потяг.)
– Хлопчик стрибає з навантаженої баржі на берег. Чому рух баржі в протилежному до стрибка напрямі непомітний?
– Які ви знаєте способи вимірювання маси тіл?
– Запишіть у грамах та кілограмах такі маси: 7,2 т; 500 мг; 0,08 ц; 30 г 200 мг.
V. Підсумок уроку. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал за підручником. Дати відповіді на такі запитання:
– Як на лабораторних терезах визначити масу крупинки пшона?
– Яке тіло у вас вдома має найбільшу (найменшу) масу?
– Виразити масу в кілограмах: 1 т = …; 4 ц = …; 300 г = … .
– Виразити масу в грамах: 7 кг = …; 0,5 ц = …; 0,08 т = … .