ЕКОНОМІКА ПІДПРИЄМСТВА
РОЗДІЛ V
РЕЗУЛЬТАТИ І ЕФЕКТИВНІСТЬ ВИРОБНИЦТВА
ТЕМА 26
ЕКОНОМІЧНА БЕЗПЕКА ПІДПРИЄМСТВА
26.3. Напрями організації економічної безпеки на підприємстві
Середовище, в якому працює підприємство, потребує постійної роботи управлінського персоналу над удосконаленням рішень щодо забезпечення його економічної безпеки. Одним із напрямів цього процесу є організація системи безпеки на підприємстві. У зв’язку з цим усі підприємства створюють власні або використовують міжвідомчі служби безпеки.
Міжоб’єктні
Такі суб’єкти економіки не зможуть забезпечити ефективного функціонування
– розвідка, контррозвідка з економічних та інших питань;
– внутрішня безпека, режим діловодства, моніторинг факторів ризику;
– режим проходу на об’єкт та охорону його будівель, територій і споруд;
– фізична безпека персоналу;
– протипожежна безпека;
– технічна безпека, до якої входять:
– робота охоронно-технічного обладнання;
– захист засобів зв’язку, комп’ютерних систем та інших комунікаційних мереж;
– радіаційно-хімічна безпека, цивільна оборона;
– безпека перевезень;
– інформаційно-аналітична робота;
– психолого-соціологічна робота;
– рекламно-пропагандистське забезпечення діяльності суб’єкта підприємництва;
– експертна перевірка механізму системи безпеки.
Для ефективного виконання перерахованих функцій важливо врахувати такі допоміжні елементи системи безпеки, як:
А) система повідомлення про екстрений збір;
Б) типове планування дій особового складу служби безпеки (далі – СБ), персоналу організації в критичних ситуаціях;
В) нормативне регулювання питань безпеки;
Г) режим ділових зустрічей та переговорів;
Г) взаємодія з правоохоронними органами;
Д) навчальна підготовка особового складу СБ;
Е) навчальна підготовка персоналу об’єкта з питань безпеки.
Такі служби охорони, як правило, створюються при місцевих органах внутрішніх справ або при державній службі безпеки. СБ будь-якої фірми постійно виконує певний комплекс завдань. Головними з них для будь-якої фірми є такі:
А) охорона виробничо-господарської діяльності та захист відомостей, що вважаються комерційною таємницею даного підприємства;
Б) організація роботи з правового та інженерно-технічного захисту комерційних таємниць фірми;
В) запобігання необгрунтованому допуску й доступу до відомостей та робіт, які становлять комерційну таємницю;
Г) організація спеціального діловодства, яке унеможливлює несанкціоноване одержання відомостей, віднесених до комерційної таємниці відповідного підприємства;
Г) виявлення та локалізація можливих каналів витоку конфіденційної інформації в процесі звичайної діяльності та за екстремальних ситуацій;
Д) організація режиму безпеки за здійснення всіх видів діяльності, включаючи зустрічі, переговори й наради в рамках ділового співробітництва підприємства з іншими партнерами;
Е) забезпечення охорони приміщень, устаткування, офісів, продукції та технічних засобів, необхідних для виробничої або іншої діяльності;
Є) організація особистої безпеки керівництва та провідних менеджерів і спеціалістів підприємства;
Ж) оцінювання маркетингових ситуацій та неправомірних дій конкурентів і зловмисників.
Сукупність конкретних завдань, що стоять перед службою безпеки підприємства, зумовлює певний набір виконуваних нею функцій. Загальні функції, що покладаються на службу безпеки підприємства полягають в такому:
– захист законних прав та інтересів суб’єктів підприємницької діяльності та їх співробітників;
– зібрання даних, їх аналіз, оцінювання і прогнозування оперативної обстановки та різноманітних ризиків на підприємстві, в організації, установі;
– вивчення та перевірка партнерів, клієнтів і конкурентів;
– своєчасне виявлення можливих посягань на об’єкт чи його співробітників з боку джерел зовнішніх загроз безпеці;
– недопущення проникнення на об’єкт структур промислового шпіонажу, злочинних формувань чи осіб із протиправними намірами;
– протидія технічному проникненню на об’єкта чи його комунікаційні системи;
– захист співробітників об’єкта від насильницьких посягань;
– виявлення, запобігання можливій протиправній чи іншій негативній діяльності співробітників суб’єкта підприємництва на шкоду його безпеці;
– збереження матеріальних цінностей, відомостей з обмеженим доступом;
– пошук та здобування необхідної інформації для прийняття оптимальних управлінських рішень з питань стратегії і тактики подальшої підприємницької діяльності;
– фізичну і технічну охорону будов, споруд, територій, транспортних засобів;
– формування в засобах масової інформації у партнерів та клієнтури позитивного іміджу про суб’єкт підприємницької діяльності, що повинно сприяти реалізації бізнес-проектів;
– відшкодування матеріальних та моральних збитків, спричинених неправомірними діями юридичних чи фізичних осіб;
– організація і забезпечення пропускного та внутрішньо-об’єктного режиму в приміщеннях; порядок несення служби; контроль дотримання вимог режиму персоналом підприємства і партнерами (відвідувачами);
– участь у розробці основоположних документів (статуту, правил внутрішнього розпорядку, договорів тощо) з метою відображення в них вимог організації безпеки й захисту (комерційної таємниці):
– розробка та здійснення заходів із забезпечення роботи з документами, що містять відомості, які є комерційною таємницею, контроль виконання вимог матеріалів інструктивного характеру;
– виявлення і перекриття можливих каналів витоку конфіденційної інформації, облік та аналіз порушень режиму безпеки працівниками підприємства, клієнтами та конкурентами;
– організація та проведення службових розслідувань за фактами розголошення або втрати документів, інших порушень безпеки підприємства;
– розробка, оновлення і поповнення переліку відомостей, що становлять комерційну таємницю, та інших нормативних актів, які регламентують порядок організації безпеки й захисту інформації;
– забезпечення суворого виконання вимог нормативних документів з питань захисту комерційної таємниці;
– організація та регулярне проведення навчання працівників підприємства й служби безпеки за всіма напрямами захисту комерційної таємниці;
– ведення обліку сейфів і металевих шаф, якщо в них дозволене постійне чи тимчасове зберігання конфіденційних документів, а також облік та охорона спеціальних приміщень і технічних засобів;
– підтримка контактів із правоохоронними органами та службами безпеки сусідніх підприємств (організацій) в інтересах вивчення криміногенної обстановки в районі;
– контроль за ефективністю функціонування системи безпеки.
У нормативних документах, які визначають організацію діяльності служб безпеки підприємств, виокремлюються конкретні об’єкти, які підлягають захисту від потенційних загроз і протиправних посягань. До них належать:
– персонал (керівники; персонал, який володіє інформацією, що становить комерційну таємницю підприємства);
– матеріальні цінності та фінансові кошти (приміщення, споруди, устаткування, транспорт; валюта, коштовні речі, фінансові документи);
– інформаційні ресурси з обмеженим доступом;
– засоби та системи комп’ютеризації діяльності підприємства;
– технічні засоби та системи охорони й захисту матеріальних та інформаційних ресурсів.