Мета:
Навчальна: сформувати в учнів поняття про особливості сучасного населення Австралії; продовжити формування умінь складати характеристику країни; удосконалити практичні навички учнів працювати з картами атласу; ознайомити зі зв’язками України з континентом; вдосконалювати вміння характеризувати зв’язок господарської діяльності населення з природними умовами; виявляти практичне значення набутих знань;
Розвивальна: формувати просторову уяву, розвивати навички аналізу господарської діяльності людей;
Виховна: виховувати
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: підручник, атлас, політична карта світу, контурна карта.
Опорні та базові поняття: абориген, англоавстралієць, держава, густота населення, рівень розвитку держави. Географічна номенклатура: Австралійський Союз, Канберра.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Немає нічого неможливого. Це власним прикладом доводить Австралія.
Територія, на якій ще двісті років тому не існувало держави, а більшість перших
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
– Пригадайте особливості відкриття й освоєння материка. Вихідці з яких країн зробили найбільший внесок у дослідження й освоєння материка?
– Що таке густота населення? Від чого вона залежить?
– Хто є корінними мешканцями Австралії? До якої раси вони належать?
– Якими природними багатствами відома Австралія? Які заняття населення вони обумовлюють?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Австралійський Союз
Площа – 7,69 млн км2 (6-те місце). Населення – близько 23 млн осіб.
Столиця – м. Канберра (компроміс у суперечці за столичний статус Сіднею і Мельбурна). Юридично формально глава держави – королева Великої Британії Єлизавета ІІ, фактично – генерал-губернатор та прем’єр-міністр. Є федерацією – союзом шенсти штатів, двох крупних та кількох невеличких острівних територій.
Практична робота 7. Позначення на контурній карті назви держави та її столиці
2. Історія формування населення континенту
Корінне населення – аборигени – представники австралоїдної раси. Мешкають переважно в центральних районах материка (з найбільш складними природними умовами). Сучасна Австралія офіційно визнала своє несправедливе ставлення до корінних народів регіону. Становлять менше 2 % населення.
96 % – вихідці або нащадки мешканців Великобританії та Ірландії. Інші – італійці, греки, німці, китайці, українці (близько 35 тис. осіб) та ін.
3. Чисельність і густота населення
Близько 23 млн осіб, зростає високими темпами за рахунок емігрантів та природного приросту. Середня густота населення 3 особи/км2. Найбільш заселені території зі сприятливим кліматом (східне узбережжя, південний захід). Понад 85 % мешкають у містах, багато розкиданих ферм (розведення овець, великої рогатої худоби на випасному утриманні).
4. Господарська діяльність
На відміну від інших високорозвинутих держав, значний розвиток не тільки сучасних галузей виробництва та невиробничої сфери, а й видобувної промисловості та сільського господарства.
Видобувна промисловість. Орієнтація на ринки Японії, Східної Азії. Розвинені кам’яновугільна, алюмінієва, мідна, уранова галузі.
Обробна промисловість. Сучасне машинобудування, хімічна, харчова, енергетична промисловості, чорна металургія. Орієнтовані на Японію, Китай, США, Південну Корею, Нову Зеландію.
Сільське господарство. Світовий виробник овочів та фруктів, м’яса, цукрової тростини, овечої вовни, шкіри.
Транспорт. Суттєво розвинений залізничний (особливо в районах видобутку корисних копалин), автотранспорт, морський. Вагоме значення авіатранспорту.
5. Зв’язки України з Австралією
Ускладнені великими відстанями. Австралія здійснює економічну і політичну підтримку України. Україна закуповує переважно продукцію сільського господарства, частково сировину видобувної промисловості.
Тісні зв’язки з діаспорою.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
– Який спосіб життя корінних мешканців Австралії?
– Чому Австралію називають “країною переселенців”?
– До яких країн за рівнем розвитку господарства відносять Австралію?
– Назвіть продукцію, якою відома Австралія у світі.
– За комплексною картою з’ясуйте райони розведення великої рогатої худоби та вівчарства. Поясніть таку географію.
– Виходячи з особливостей господарства країни, припустіть, які проблеми це
Порушує (вплив на природу, транспортні, навчання дітей).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §____.
– Підготуйтеся до підсумкового уроку з тем “Південна Америка” та “Австралія”.