Тема. Письмове ділення на двоцифрове число (№№ 130 – 138).
Мета. Ознайомити учнів з письмовим діленням на двоцифрове число; вправляти у розв’язуванні задач на різницеве порівняння чисел; формувати обчислювальні навички в учнів.
Обладнання. Таблиця “Письмове ділення на двоцифрове число”; схеми задач.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція та закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Зачитати значення виразів із № 128.
(Відповідь: 146; 360; 796.)
Б) Пояснити розв’язання задачі № 129.
(Розв’язання: 240
2. Завдання для опитування учнів (робота в групах).
А) Перша група.
Обчислити.
39 • 19 31 • 24
42 • 15 52 • 17
(Відповідь: 741; 630; 744; 884.)
Б) Друга група.
Порівняти вирази.
(Відповідь: <; >; >.)
В) Третя група.
Розв’язати задачу.
На спортивних змаганнях 24 спортсмени набрали по 13 балів кожний і 18 спортсменів – по 16 балів кожний. Скільки балів набрали усі спортсмени? Виконати дії.
90 : 15 + 28 • 6 24 • 24
(Відповідь до задачі: 600 балів. Результати обчислень: 174; 576.)
3. Усні обчислення.
Гол “Хто швидше?”
(Представники команд по черзі виконують дії, записуючи проміжні результати. Останній результат обчислень повинен збігтися з першим числом у колонці.)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовчі вправи (за №№ 130, 131).
2. Пояснення.
А) – Розгляньте записи. Спробуйте пояснити, як знаходили частку чисел 161 і 23.
Ділене 161, дільник 23. 16 менше, ніж 23, отже, будемо ділити відразу 161 на 23. У частці буде одна цифра. Частку шукаємо способом випробування. Пробне число можна швидше знайти, якщо 16 десятків поділимо на число десятків дільника: 16 : 2 = 8.
Перевіримо число 8 усно: 20 • 8 = 160, 3 • 8 = 24, сума чисел 160 і 24 більша, ніж 161. Цифра 8 не підходить. Перевіримо число 7. 20 • 7 = 140, 3 • 7 = 21, сума чисел 140 і 21 дорівнює 161. Отже, число 7 дібрали правильно. Запишемо у частку цифру 7.
Б) Первинне закріплення. Читання пояснення за № 132.
3. Письмове знаходження часток з коментуванням (№ 133, № 134).
Частку 196 : 28 знаходять з детальним поясненням (Результат обчислення: 7.)
№ 134 виконують з коротким коментуванням.
(Результати обчислень: 4; 6; 3; 7.)
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
Розв’язування задач.
А) Задача № 135.
Учні з високим рівнем знань працюють самостійно, решта – під керівництвом учителя.
– Який вік дуба? (1000 років.)
– А верби? Що сказано у задачі про вербу? (Що вік верби у 10 разів менший.)
– Чи можемо дізнатися, який вік верби? Якою дією? Чому?
(Діленням. Щоб зменшити число у кілька разів, потрібно більше число поділити на менше).
– Як дізнатися, на скільки більше років може жити дуб, ніж верба? (Потрібно від більшого числа відняти менше число.)
(Розв’язання: 1000 – 1000 : 10 = 900 (р.).)
Б) Задача № 136.
Учням з високим рівнем знань можна запропонувати розв’язати задачу, склавши рівняння. (347 – х = 129)
(Відповідь: 218 груш.)
IV. Підсумок уроку.
Знайти частку 256 : 64 з поясненням.
(Відповідь: 4.)
V. Домашнє завдання.
№№ 137, 138 (с. 21).