ІІ СЕМЕСТР
Урок 65. Повторення курсу “Загальна географія. 6 клас” (частина 1)
Мета: узагальнити, закріпити та перевірити знання за курс 6 класу.
Тип уроку: узагальнення і перевірки знань (урок-подорож).
Обладнання: фізична карта світу, атласи.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Учитель. Ми проводимо змагання “Мандрівка навколо одного з материків”. Для мандрівки нам знадобляться чотири екіпажі. Змагання оцінюють судді, їм допомагають учні старших класів. Прохання до екіпажів – зайняти свої місця, під
ІІ. Проведення змагання
Ведучий. Наша подорож розпочинається з міста, яке має координати… (вказати координати свого населеного пункту). Як називається це місто? Коли вперше з’явилась ця назва?
Ведучий. Поки судна пливуть до берегів Чорного моря, давайте познайомимося з їх екіпажами. Починає екіпаж… далі продовжує…
Ведучий. Отже, ми в Чорному морі. Яка його солоність? Чому його так названо? Яка його середня
Конкурс 1
За 1 хв. екіпажам потрібно записати назви річок, які вони знають. Зачитуємо по порядку назви і, якщо вони повторюються, їх викреслюють. Перемагає та команда, у якої записано більше назв, ніж в інших команд.
Ведучий. Через протоки Босфор і Дарданелли ми виходимо в море, на берегах якого ловлять рибу жителі трьох частин світу. Яких? Як названо це море? Яка його глибина?
Конкурс 2. Музичний
Вам потрібно пригадати один-два рядки з пісень, присвячених порам року, і проспівати їх. Команди співають по черзі, не повторюючись. На підготовку – 2 хв. У цей період звучать запитання вболівальникам команд. Кожна правильна відповідь приносить вашій команді 1 бал.
Запитання
– Що означає орієнтуватися? (Від лат. oriens – схід; орієнтування за Сонцем)
– Як орієнтуються вночі? (За Полярною зорею та іншими зорями)
– Що таке “азимут”? (Кут між напрямом на північ і названий предмет)
– Назвати найстаріші гори. (Уральскі, Апаллачі)
– Який материк омивається всіма чотирма океанами? (Євразія)
– У якому морі не можна потонути? (Мертвому)
Ведучий. Через Гібралтарську протоку ми виходимо у відкритий океан. Яка його назва? Яка його середня глибина?
Конкурс 3. Кожен екіпаж повинен за 15 с відповісти на якомога більше запитань.
Креслення поверхні Землі. (Карта)
Небесне тіло. (Планета, комета, зорі)
Твердий стан води. (Крига)
Найбільший океан. (Тихий)
Раптове підняття води у річці. (Паводок)
Хто створив перший глобус? (М. Бегайм)
Найвища точка планети. (Джомолунгма)
Найдовша паралель. (Екватор)
Модель Землі. (Глобус)
Найбільша рівнина. (Амазонська)
Місто, через яке проходить нульовий меридіан. (Лондон)
Тверда оболонка Землі. (Літосфера)
Найбільша за площею низовина. (Амазонська)
Лінія, вище якої сніг не тане. (Снігова)
Сезонні вітри. (Мусони)
Найдовша річка. (Ніл)
Лійкоподібний отвір у вулкані. (Кратер)
Найбільший острів. (Гренландія)
Процес руйнування гірських порід. (Вивітрювання)
Прилад для вимірювання глибин. (Ехолот)
Найнебезпечніші хвилі. (Цунамі)
Найвищий у світі водоспад. (Анхель)
Найбільше прісноводне озеро на Україні. (Ялпуг)
Пасивні живі організми в океані. (Планктон)
Найближча до Землі зірка. (Сонце)
Головна річка України. (Дніпро)
Затока, у якій спостерігаються найвищі припливи. (Фанді)
Найглибша западина. (Маріанська)
Найбільша тварина океану. (Кит)
Найсолоніше озеро. (Мертве)
Найбільший материк. (Євразія)
Рух води в природі. (Кругообіг)
Перший космонавт. (Ю. О. Гагарін)
Найвища частина гори. (Вершина)
Водна оболонка. (Гідросфера)
Кількість материків. (Шість)
Початок річки. (Витік)
Прилад для вимірювання відносної висоти горба, ями. (Нівелір)
Причина утворення океанських течій. (Вітер)
Шпиляста вершина гори. (Пік)
Конкурс 4. Картограф
Є на Волзі велике місто. Якщо пронумерувати по порядку всі літери, з яких складається його назва, то 1, 6, 7, 2-га літери складають назву нічного птаха, а 5, 2, 3, 4, 1-ша – ім’я одного з героїв відомого твору М. В. Гоголя. Які ці місто, птах, ім’я? (Саратов, сова, Тарас)
Ведучий. Наші кораблі підійшли до мису Доброї Надії й отримали “SOS”. Нам повідомляють з Тихого океану, що на борту корабля тяжко захворів капітан, а ліків у них, за виключенням трав, немає. Лікаря на борту теж немає, а у хворого гарячка, кашель.
Конкурс 5. Складіть рецепт для лікування хворого. Над рецептами ви працюєте 2 хв.
Конкурс для вболівальників
Вам необхідно дізнатись, на якій висоті полетить літак, який доставить рецепти хворому, якщо біля поверхні Землі температура: +22 °С; +20 °С ; +24 °С; +18 °С, а за бортом літака -20 °С.
Ведучий. Ми в Індійському океані. Яка течія допоможе нам обігнути материк. (Сомалійська)
Конкурс 6. Капітанський
Вам необхідно назвати по порядку відомі вам географічні об’єкти з теми “Гідросфера”. Перший капітан називає одне слово, другий його повторює і додає своє, третій називає слова першого і другого капітанів і додає своє. І так ми вияснемо, хто з вас запам’ятає найбільше слів.
“Біла ворона”
Червоне, Чорне, Гібралтар, Середземне, Берінгове, Карське.
Дрейка, Магеланова, Гренландія, Берінгова, Гібралтар, Керченська.
Мадагаскар, Тихий, Гренландія, Вогняна, Алтай.
Ведучий. Ми в Червоному морі. Чому його так названо? Чим воно відрізняється від інших морів?
Конкурс 7. Про нашу подорож дізнався барон Мюнхгаузен і надіслав нам листа.
Прочитайте його уважно: можливо, в листі є щось незвичне. Підкресліть помилки.
“Добрий день, шановні знавці географії!
Пише вам найправдивіша і найчесніша людина на Землі – барон Мюнхгаузен. Я хочу розповісти вам про свою мандрівку, яка проходила майже тим самим маршрутом, яким рухаєтесь і ви. Я відправився одного літнього дня з великого міста Полтави вгору по річці Ворсклі, назву якій дав Петро І, до Дніпра. Дніпром я виплив до Середземного моря і через протоку Босфор вийшов у відкритий океан, який омиває північні береги Африки. Через протоку Дрейка підійшов до західних берегів Африки. Хотів зразу ж підійти до берега і висадитись на нього, але тепла течія Гольфстрім відкинула мій корабель далеко в Тихий океан. Я тільки здалеку побачив на березі пінгвінів і тюленів. Кілька днів мій корабель боровся з штормами і холодом, але все-таки мене винесло до мису Доброї Надії.
Тут я поповнив запаси прісної води, помилувався чудовим краєвидом американської природи, побачив кілька динозаврів, великих літаючих страусів і відправився вздовж східних берегів Африки. Швидко Сіамська течія несла мене до берегів Чорного моря. Пройшовши ним, я потрапив у Панамський канал, звідки швидко доплив до Червоного моря. Тепер залишилось рукою подати до Полтави. Ось такою була моя подорож.
Барон Мюнхгаузен”.
Ведучий. Наша подорож добігла кінця. Слово суддям. Перемогла… команда.
III. Підсумок уроку
Учитель. Які оболонки Землі ми сьогодні повторили? Зробіть висновки про завдання наших занять з географії і їх виконання. Чи достатньо їх?
IV. Домашнє завдання
Окремим учням підготувати розповіді про Сахару, Єллоустон – ський національний парк, озеро Тітікаку, вулкан Еребус, Марсіанську западину, Джомолунгму, Дніпро.