ІІ СЕМЕСТР
РОЗДІЛ І ІІ
Географічна оболонка та її складові
Тема 5. Географічна оболонка
Урок 59. Практична робота № 13. Ознайомлення з компонентами природи своєї місцевості, виявлення взаємозв’язків між ними (на місцевості)
Мета: перевірити знання і вміння учнів з теми “Географічна оболонка Землі” під час виконання практичної роботи; ознайомити з місцевими компонентами природи та їх взаємозв’язками; виховувати бережливе ставлення до природи, культуру поведінки в природі.
Тип уроку: формування
Обладнання: польовий щоденник, термометр, барометр, фотографії рослин і тварин своєї місцевості, які охороняються, олівці, фотоапарат.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Проведення інструктажу з техніки безпеки під час екскурсії, знайомство з правилами поведінки під час екскурсії.
Поділити клас на групи.
II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
Бесіда
– Що таке природний комплекс?
– Як називається природний комплекс, на території якого ми знаходимось?
– Назвати природні компоненти цього природного
– Яку діяльність здійснює людина в цьому природному комплексі?
– Які антропогенні компоненти є в цьому природному комплексі?
– У межах яких форм рельєфу знаходиться цей комплекс?
III. Вступні вправи
– Які особливості клімату (середні температури повітря, річна кількість опадів, панівні вітри) нашої місцевості.
– Визначити температуру повітря, атмосферний тиск, напрям вітру для цієї місцевості.
– Описати погоду сьогоднішнього дня.
– Які грунти характерні для цієї місцевості?
– Які рослини тут зустрічаються? Чому?
– Які тварини можуть бути на цій території?
– До якої природної зони відносять цю територію нашої місцевості?
– Які рослини і тварини охороняються на території нашої місцевості?
– Що необхідно зробити, щоб зберегти цю місцевість?
ІV. Тренувальні й творчі вправи
1. Описати окрему ділянку місцевості (робота в групах).
– Загальний опис поверхні.
– Як поверхня освітлюється сонцем?
– Грунти.
– Рослини.
– Тварини.
– Як людна використовує цей природний комплекс?
– Які зміни вносить людина в цей природний комплекс? Запропонуйте заходи щодо охорони цього комплексу.
2. Оформлення матеріалу практичної роботи.
V. Підсумок уроку
Кожна група робить висновок стосовно свого об’єкта дослідження. Потім за допомогою вчителя учні роблять загальний висновок про компоненти досліджуваного природного комплекса в їх взаємозв’язку.
VІ. Домашнє завдання
– Повторити теми “Біосфера” і “Географічна оболонка”.
– Окремим учням підготувати повідомлення про М. М. Миклухо – Маклая (випереджальне завдання).