МОЯ КРАЇНА – УКРАЇНА
Урок 67
Тема. Природа Українських Карпат
Мета: розповісти учням про природу Українських Карпат; розвивати просторові уявлення, пізнавальний інтерес; розкривати екологічну, практичну, естетичну та гігієнічну цінність природи; виховувати бережливе ставлення до природи.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
>> Вправа “Погода”
– Яка зараз пора року?
– Який місяць?
– Яке число?
– Тепло чи холодно надворі?
– Який стан неба?
– Яка температура повітря?
–
II. Повідомлення теми і мети уроку
Знову покликали гори Карпати –
Все про чарівність їх будем знати!
Сині вершини, бистрії ріки,
Квітів пахучих цілющії ліки.
– На сьогоднішньому уроці ми подорожуватимемо до Українських Карпат.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя з елементами бесіди
Де синії гори, де гори Карпати,
Туман в полонинах пливе…
Карпати, Карпати, зелені Карпати
Навік полонили мене.
– Гори Карпати розташовані на заході України.
– Погляньте уважно на карту. Тут розташовані Карпати.
–
– Назва Карпатських гір походить від слов’янського “харбат”, тобто “хребет”. Українські Карпати – гори, що є середніми заввишки.
Карпатські гори – це місце в Україні, де випадає найбільше опадів: дощів – навесні та влітку, снігу – взимку. Навесні сніг тривалий час лежить на вершинах гір, але з часом тане під променями сонця. Після дощів і танення снігу вода потоками збігає з гір у долини й часто спричиняє повені. З гір тече безліч струмків і річок. Карпати – місцевість, у якій найбільше річок. Поміж них – Дністер, Тиса, Прут, Черемош.
У Карпатах найбільше лісів. Тому їх називають “лісистими” і “зеленими”. Рідкісними рослинами вкрита площа гір: едельвейс альпійський, аконіт Далена, дріада восьмипелюсткова, айстра альпійська та ін.
З-поміж рослин велике значення мають ліси, у яких переважають ялина, сосна, модрина, смерека, ялиця. Хвойні ліси змінюються на чагарники, а за ними простягаються гірські луки – полонини. Вони вкриті різними трав’янистими рослинами.
Під час розповіді учитель демонструє зразки гербарію.
– З-поміж тварин в Українських Карпатах найпоширеніші олень благородний, білка, бабак, їжак, дикий кабан, лисиця, кріт, куниця, ведмідь; плазуни – тритон, саламандра, ящірка прудка, вуж звичайний і водяний, гадюка звичайна та ін.; риби – окунь, лящ, щука, короп та ін. З-поміж птахів – беркут, орел, лелека чорний, шишкар ялиновий, дрізд, дятел, тетерук та ін. Карпати багаті на корисні копалини.
Ми мандруєм, ми мандруєм,
Україною крокуєм.
Ось побачили Карпати:
Як вершину нам дістати?
Заглядаємо в озерця –
Не торкнутися нам дна!
Так ми довго, довго йшли,
Поки на Говерлу не прийшли.
– У будь-яку пору року Карпатські гори приваблюють туристів. У місцях виходу цілющих мінеральних вод створені санаторії, де щорічно оздоровлюється багато людей. Чим так приваблюють туристів Карпати? (Гірське чисте повітря, цілющі води, краса навколишнього світу)
2. Фізкультхвилинка
Раз-два – піднімається гора.
Три-чотири – це крутії гірські схили.
П’ять-шість – це орли дивний танець завели.
Сім-вісім – це смерічки похилилися до річки.
Дев’ять-десять – це вода з водоспаду витіка.
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Робота над загадками
– Відгадайте загадки, і ви дізнаєтеся, які тварини є найпоширенішими в Карпатах.
– Де живе він?
В густих хащах.
Там гуляє, там і спить,
Своїх діток там ростить.
Любить груші, мед, малину,
Ловить часом і рибину.
Та найбільше любить спати,
Ляже в осінь, а встає
Лиш тоді, як весна настає. (Ведмідь)
– Хто цей звір рогатий,
Що рогами багатий? (Лось)
– Тоненьке, вузеньке, по землі в’ється,
Як батіг, довге, але зовсім не б’ється.
Людини боїться, молоко вживає:
В лісі їх багато, – мабуть, кожен знає. (Вуж)
– Хтось із саду до городу
Проклада з горбів дорогу.
У землі метро будує,
Там і днює, і ночує. (Кріт)
2. Робота в парах. Складання діалогу “Канікули у Карпатах”
Зразок діалогу
– Оленко, де ти була на канікулах?
– Ми всією сім’єю відпочивали в Карпатах.
– Що тобі найбільше сподобалося?
– Там дуже гарна природа, чисте повітря, цілюща вода.
– Ти сфотографувалася біля гір?
– Ні. У мене не було фотоапарата, але я знімала нашу мандрівку на відеокамеру.
– Даси мені касету переглянути?
– Так. Тобі сподобається, бо Карпати – найгарніше місце України. Особливо мені сподобалося озеро Синевір і красива легенда про його виникнення.
– Ти розповіси нам її в класі?
– Так, обов’язково.
– Я теж хотіла б відвідати Карпати.
– Ми можемо поїхати туди всім класом.
– Попросимо про це нашу вчительку.
3. Практична робота
– Розгляньте карту України. Знайдіть Карпатські гори. Визначте, у якій частині України вони розташовані. Покажіть їх на карті.
V. Підсумок уроку
– Про що дізналися на уроці?
– Які річки течуть у Карпатах? (Дністер, Тиса, Прут)
– Як називають рівнину в Карпатах? (Полонини)
– Чому Карпати називають “лісистими” і “зеленими”? (Тому що в цих горах багато лісів.)
– Які рослини ростуть у Карпатах? (Бук, ялиця, едельвейс, смерека)
– Які тварини зустрічаються в Карпатах? (Білка, олень благородний, дятли, вовк, лисиця)
– Чому тут побудовано багато санаторіїв, будинків відпочинку? (Гірське повітря, лікувальний клімат, корисний для здоров’я)