Мета:
Навчальна: формувати в учнів уявлення про особливості природних зон Південної Америки, про рослинний та тваринний світ материка; сприяти поглибленню розуміння учнями причин виникнення висотної поясності, змін природних комплексів у процесі господарської діяльності людини; ознайомити з природними об’єктами материка, що занесені до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО;
Розвивальна: формувати навички наукового аналізу даних, сприяти розумінню взаємозв’язків природних компонентів, розвивати вміння працювати з додатковими
Виховна: виховувати любов до природи Землі, допитливість, інтерес до предмета, самостійність, культуру спілкування, впевненість у власних здібностях.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, фізична карта Південної Америки, карта природних зон світу, фото – та відеоматеріали про представників рослинного й тваринного світу материка, схема “Висотна поясність в Андах”.
Опорні та базові поняття: кліматичний пояс, кліматична область, природна зона, висотний пояс, природний комплекс,
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Деякі природні комплекси материка потрапили не тільки до списку природної і культурної спадщини ЮНЕСКО, а навіть до книги рекордів Гінесса. Таких природних рекордів настільки багато на материку, що нашого уроку не вистачить на знайомство з ними. Тож познайомимося з деякими, з’ясуємо загальні особливості природних комплексів материка, а про все інше ви напевно захочете дізнатися самостійно.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
– Назвіть основні ознаки клімату Південної Америки.
– Які кліматичні пояси наявні на території материка?
– Чим обумовлена повноводність річок Південної Америки?
– Назвіть найбільші річки Південної Америки.
– Що таке природна зона?
– Чим зумовлене утворення природних зон?
– Чому утворюється широтна зональність?
– У межах яких географічних поясів розташована Південна Америка? Які
Пояси повторюються двічі?
– Що таке висотна поясність?
Пригадайте план характеристики природної зони. Чи можна використати цей план для характеристики висотного поясу?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Загальні особливості
Різноманітність природних умов Південної Америки визначає видове багатство його рослин і тварин, а віддаленість від інших материків – їх своєрідність.
Наслідком єдиного материка Гондвани є деякі види рослин, подібні до інших тропічних материків: деревоподібні папороті, пальми, акації. Подальша ізоляція материка сприяла ендемічності окремих рослин і тварин.
Переважання жаркого та вологого клімату → широке розповсюдження лісів, мало пустель. Розташування в помірному поясі → поява степів (зона відсутня на інших південних материках). Високі гори в екваторіальних широтах → повний комплекс висотних поясів.
2. Природні зони материка
Зона вологих екваторіальних лісів (сельва). Жаркий та вологий клімат, пишна рослинність, природні умови не змінюються протягом усього року. Унікальна різноманітність видів тварин та рослин (гевея, хінне дерево, динне дерево, мавпи, лінивці, ягуари, тапіри, папуги, колібрі, гарпії). Зазнає вирубування, відносно збережена.
Савани та рідколісся. Характерні сухий та вологий сезони. Тваринний світ значно бідніший, ніж тваринний світ Африки,- мало копитних. Водяться невеликі олені, мурахоїди, броненосці, терміти, страус нанду. Савани півночі – льянос (рівнина з іспанської), півдня – кампос (рівнина з португальської). Суттєво розорана.
Тропічні пустелі. Пустеля Атакама. На кам’янистих та сіроземних грунтах ростуть кактуси й подушкоподібні чагарники.
Зона напівпустель. На півдні материка в умовах помірного клімату з невеликою кількістю опадів. Багато гризунів та змій (капібари, нутрія), броненосці, лама гуанако, страус нанду, пума, койот.
Зона степу (пампа). В умовах субтропічного клімату поширені злакові рослини: ковила, пампаська трава, бородач, тонконіг. Мешкають страус нанду, пампаський олень, гуанако. Природна рослинність сильно змінена людиною.
3. Висотні пояси Анд
4. Природні унікальні об’єкти Південної Америки
До списку об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО занесено 67 південноамериканських об’єктів. Зокрема національні парки Лос-Гласьярес, Канайма, Ноель-Кемпфф-Меркадо, Ігуасу, заповідник Пантанал.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Назвіть десять асоціацій до кожної природної зони та висотного поясу Південної Америки.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– Підготуйте повідомлення про корінних мешканців материка.