РОЗДІЛ ІІІ. ЛАНДШАФТИ І ФІЗИКО-ГЕОГРАФІЧНЕ РАЙОНУВАННЯ
ТЕМА 1. ПРИРОДНО-ТЕРИТОРІАЛЬНІ КОМПЛЕКСИ
УРОК 33. ПРИРОДНО-ТЕРИТОРІАЛЬНІ КОМПЛЕКСИ
Тема. Природно-територіальні комплекси (ПТК), взаємодія факторів і компонентів, що їх формують. Ландшафти та їх класифікація. Вплив господарської діяльності людини на ландшафти.
Навчальна мета: узагальнити та систематизувати знання про взаємозв’язок природних компонентів на прикладі вивчення природно-територіальних комплексів України; сформувати поняття “ландшафт”,
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: підручник, атлас, фізична й ландшафтна карти України.
Опорні та базові поняття: ПТК, природний компонент, ландшафт, класифікація, клас, тип, підтип, природний ландшафт, антропогенний ландшафт.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
– Що називається природним комплексом?
– Наведіть приклади ПК Землі від дуже маленького до
– Назвіть закономірності розміщення ПК.
– Наведіть приклад ПК та покажіть взаємозв’язок його компонентів.
– Наведіть приклади змін ПК людиною.
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Досі ми вивчали різні природні компоненти території України. При цьому завжди звертали увагу на їх взаємозв’язок і різний результат різноманітності їх поєднання. Саме ці результати і є нашим об’єктом вивчення на сьогоднішньому уроці.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Природні комплекси
ПТК – на суші, ПАК – у водному середовищі.
ПТК (ландшафт) – частина земної поверхні з однорідними фізико-географічними умовами (єдність геологічного розвитку, тектонічної будови, однотипність рельєфу, кліматичних умов, грунтів і рослинності). Наука, що їх вивчає, називається ландшафтознавством.
Ландшафти поділяються на природні та антропогенні (сільськогосподарські угіддя, кар’єри, водосховища тощо).
2. Природні фактори ландшафтоутворення
– Зональні – кліматичні (співвідношення тепла та вологи),
– азональні – тектонічні структури, рельєф, водні об’єкти.
3. Класифікація ландшафтів
Типові ландшафти за дрібнішими відмінностями фізико-географічних умов поділяються на менші за розмірами.
Класи виділяються за переважною формою рельєфу; підкласи – за висотою; типи і підтипи – за кліматичними компонентами, види та підвиди – за особливостями природних процесів, складом гірських порід.
Ландшафти України:
Клас рівнинних Східноєвропейських ландшафтів:
– мішано-лісовий тип;
– широколисто-лісовий тип;
– лісостеповий тип;
– степовий тип:
– північностеповий підтип;
– середньостеповий підтип;
– сухостеповий підтип;
– заплавний тип.
Клас гірських Карпатських ландшафтів:
– гірський лучно-лісовий тип:
– широколистолісовий підтип;
– мішано-лісовий підтип;
– лучний (субальпійський) підтип;
– заплавний тип.
Клас гірських Кримських ландшафтів:
– гірський лучно-лісовий тип:
– лісостеповий підтип;
– лучно-лісовий підтип;
– лучний остепнений (яйлинський) підтип;
– субсередземноморський прибережно-схиловий підтип;
– заплавний тип.
Назва ландшафту є нібито дуже складною, але в ній відображені основні особливості гірських порід, характерних форм рельєфу, типів грунтів, рослинних угруповань, впливу діяльності людини ПТК. У шкільних навчальних атласах назви ландшафтів спрощені.
4. Карта ландшафтів
V. Закріплення вивченого матеріалу
– Дайте визначення поняття “ландшафт”.
– Назвіть фактори ландшафтоутворення.
– Назвіть класи та типи ландшафтів України.
– Яка закономірність територіального розташування рівнинних типів ландшафтів? гірських?
– За картою в атласі назвіть ландшафти на території нашої області. За назвою ландшафтів спробуйте пояснити їх особливості, відмінності один від одного.
– Назвіть ландшафти, утворені внаслідок використання природних ресурсів людиною.
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати §___.
2. Уважніше ознайомитись з ландшафтною картою України.