ЩО РОЗПОВІДАЄ КАРТА ПРО ФОРМИ ЗЕМНОЇ ПОВЕРХНІ?

Зустріч 26. ЩО РОЗПОВІДАЄ КАРТА ПРО ФОРМИ ЗЕМНОЇ ПОВЕРХНІ?

Мета: вчити учнів розрізняти форми поверхні Землі, класифікувати гори за висотою; сформувати поняття “рівнина”; розвивати практичні навички роботи з картою; виховувати любов до природи рідного краю.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Відповідь на запитання рубрики “Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу” (с. 87)

2. Бесіда

– Пригадайте, якими кольорами позначають на карті сушу?

– Що вони означають?

III.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда з елементами розповіді

– Що ви знаєте про форми земної поверхні?

– Земна поверхня нерівна: в одних місцях вона рівнинна, в інших піднімаються гори, є ділянки знижені і, навпаки, підвищені. Основними формами земної поверхні є гори і рівнини. Гори бувають різними за висотою: низькі (до 1000 м), середні (1000-2000 м) і високі (понад 2000 ж). Рівнини теж поділяються за висотою: низовини (до 200 м), височини (200-500 м).

На фізичній карті

світу різними кольорами зображені форми рельєфу: гори – коричневим, низовини – зеленим кольором, а височини – жовтим і світло-коричневим.

На півночі України розташована Поліська низовина. Поверхня її заболочена, здебільшого з невисокими підвищеннями – горбами. На північному сході її продовжує Придніпровська низовина. Територія її горбиста з безліччю ярів і балок. Через це поверхня здається хвилястою. Південь України займає Причорноморська низовина.

На території України знаходяться височини: Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька і Приазовська. Це також рівнини. Але на них підвищення сягають іноді близько 500 м.

В Україні є гори Карпати і Кримські гори. Найвищою вершиною є Говерла (2061 м), що знаходиться у Карпатах. Найвищою вершиною Кримських гір є гора Роман-Кош (1545 лі).

Інколи можна побачити поодинокі гори, проте вони трапляються рідко. Найчастіше вони розміщені рядами. Такі ряди гір називаються гірськими хребтами. Гірські хребти простягаються на багато кілометрів. Між гірськими хребтами знаходяться гірські долини. По широких долинах і пологих схилах гір прокладають дороги. Тут розміщені поселення людей, сади і поля.

– Які форми земної поверхні є у нашій місцевості?

2. Робота за підручником (с. 88-89)

Вправа “Мікрофон”

Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.

– Прочитайте розповідь козака Подорожника.

– Які дві основні форми поверхні виділяють на суші й на дні Світового океану?

– Що таке рівнини?

– За малюнком на с. 88 розкажіть про види рівнин за висотою.

– Що таке гори?

– Чим відрізняються рівнини та гори?

Робота в парах

Учні працюють за завданнями підручника.

– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних природничих знань”.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота з фізичною картою України

– Розгляньте на карті України земну поверхню.

– Який колір переважає? Про що це свідчить?

– Знайдіть і прочитайте назви низовин, покажіть їх.

– Знайдіть і прочитайте назви височин, покажіть їх.

– Визначте, де кожна з низовин і височин розташована на території України відносно сторін горизонту.

– Визначте, у якій частині території України відносно сторін горизонту знаходяться Кримські гори, гори Карпати.

– Карпати – це гірська система, розташована в центрі Європи. Вона простирається дугою на 1500 км. На заході України лежить лише частина цієї системи – Українські Карпати.

Українські Карпати – молоді гори, з конусоподібними вершинами, із невисокими хребтами та положистими схилами, між яких знаходяться долини. Найвища вершина Карпат – гора Говерла. Її висота – 2061 м. Льодовиків у Карпатах немає, але сніг лежить дуже довго. Часто він сходить лавинами, і тому завдає шкоди природі, людям. Карпати можна назвати природним зоопарком. Король гір – олень. Карпати заселяють 180 видів птахів. Гори вкриті густими лісами.

На Кримському півострові дугою височіють Кримські гори. їх найвища вершина – гора Роман-Кош – заввишки 1545 м. Кримські гори розташовані у південній частині Кримського півострова. Вони складаються з трьох паралельних рядів, розділених між собою неширокими долинами. Частина Кримських гір складається з вапняків. Це свідчить про те, що в давні часи Кримський півострів був під водою. Кримські гори – молоді, не дуже високі. У них знаходиться велика кількість печер. Це – робота вітру, сонця і води. Характерна особливість гір – круті південні схили, а положисті – північні. У Криму росте багато вічнозелених рослин.

2. Розгадування головоломки “И – в кінці”

 ЩО РОЗПОВІДАЄ КАРТА ПРО ФОРМИ ЗЕМНОЇ ПОВЕРХНІ?

1. Ми буваємо заввишки до 200 м. На карті нас позначають зеленим кольором. (Низовини)

2. Ми буваємо заввишки 200-500 м. На карті нас позначають жовтим і світло-коричневим кольором. (Височини)

3. Ми буваємо низькі, середні і високі. На карті нас позначають коричневим кольором. (Гори)

3. Гра “Незакінчене речення”

– Основними формами земної поверхні є… і…

– На рівнинах зустрічаються… і…

– Балкою називається…

– Великі ділянки суходолу з рівною або горбистою поверхнею називаються…

4. Гра “Допоможе алфавіт”

– Пригадайте алфавіт – і ви зможете розшифрувати прислів’я.

12 10, 1 4, 19, 21, 1, 17, 11 16, 32, 6, 11 9, 11, 3, 24, 23, 31.

(І за горами люди живуть.)

10 4, 19, 21, 11 6, 1, 16, 7, 15, 19 18, 1 4, 19, 21, 24 3, 11, 22, 19, 15, 19 – 15, 21, 1, 30, 7 18, 12, 33, 15.

(З гори далеко, на гору високо – краще ніяк.)

5. Цікаво знати!

Гори здаються вічними, але насправді вони безперервно утворюються і руйнуються. Більшість найвищих гір дуже молоді з точки зору геології. Гімалаї в Азії, де розташовані найвищі вершини світу, сформувалися менше 40 млн років тому і продовжують рости й досі.

Є кілька причин виникнення гір. Більшість гір утворюються у процесі складкоутворення при зіткненнях тектонічних плит. Інші – під час підняття великих блоків земної кори, а також під час вулканічних вивержень.

6. Гра “Математичні дії”

– Виконайте математичні дії – і прочитаєте назви форм земної поверхні.

Город – од + а = … (гора).

Ясен – сен + р = … (яр).

Річка – чка + вони – о + на = … (рівнина).

Бал + ачка – ач = … (балка).

7. Гра “П’ять речень”

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Якими кольорами позначають на карті сушу? Що означає кожний колір?

– Які форми земної поверхні ви знаєте?

– Покажіть на карті найбільші гори, рівнини і височини України.

– Що таке гори?

– Чи зручно прокладати дороги і будувати міста в горах?

– Чи зручно обробляти поля, насаджувати сади та ліси, споруджувати будинки на рівнинах?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 88-89.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)


ЩО РОЗПОВІДАЄ КАРТА ПРО ФОРМИ ЗЕМНОЇ ПОВЕРХНІ? - Плани-конспекти уроків по натурології


ЩО РОЗПОВІДАЄ КАРТА ПРО ФОРМИ ЗЕМНОЇ ПОВЕРХНІ?