Тема 4
ХІМІЧНИЙ ЗВ’ЯЗОК І БУДОВА РЕЧОВИНИ
УРОК 63
Тема. Складання формул сполук за відомим ступенем окиснення атомів елементів
Цілі уроку: закріпити навички складання хімічних формул за відомими ступенями окиснення атомів, визначення ступенів окиснення; розширити уявлення про хімічні реакції на прикладі хімічних реакцій зі зміною ступеня окиснення атомів; показати єдність двох процесів – окиснення й відновлення – як властивості атомів віддавати та приєднувати електрони.
Тип уроку: засвоєння
Форми роботи: розповідь учителя, виконання тренувальних вправ, індивідуальна робота за картками-завданнями.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань
Атом Сульфуру може проявляти ступені окиснення в сполуках: -2, +4, +6. Запишіть процеси переходу електронів, у результаті яких ступінь окиснення Сульфуру зміниться від 0 до -2, +4, +6.
III. Засвоєння нових знань
Розповідь учителя
Процес віддачі електронів атомами
Атом, що віддає електрони, називається відновником:
Процес приєднання електронів атомами називається відновлення Ступінь окиснення при цьому знижується.
Атом, що приєднує електрони, називається окисником:
Розглянемо рівняння горіння вугілля:
С + O2 СO2
У результаті хімічної реакції ступінь окиснення Карбону змінюється від 0 до +4:
С0 – 4е – С+4 – процес – окиснення, атом Карбону – відновник.
Ступінь окиснення атома Оксигену змінюється від 0 до -2.
О0 + 2е – О-2 – процес – відновлення, атом Оксигену – окисник.
Звертаємо увагу учнів на те, що реакції окиснення й відновлення протікають разом, тому й хімічні реакції зі зміною ступеня окиснення атомів називаються окисно-відновними реакціями.
IV. Закріплення вмінь і навичок
Завдання 1. Обчисліть кількість відданих або прийнятих електронів відповідно до схеми. Укажіть процеси окиснення й відновлення:
Завдання 2. В якому ступені окиснення атоми можуть виявляти відновні властивості?
Завдання 3. Чи можуть іони виявляти відновні властивості?
Так, у вищому або проміжному ступені окиснення.
У найвищому ступені окиснення атоми можуть виявляти лише окисні властивості.
У нижчому ступені окиснення атоми можуть виявляти лише відновні властивості.
У проміжному ступені окиснення – й окисні, і відновні.
Завдання 4. На підставі будови атома обчисліть вищий і нижчий ступені окиснення атомів Сульфуру, Нітрогену, Хлору. Укажіть, у якому ступені окиснення ці атоми виявляють окисні властивості, у якому – відновні.
Завдання 5. Обчисліть ступені окиснення атомів у формулах хімічних речовин, що беруть участь у хімічних реакціях, укажіть окисник, відновник:
V. Незалежна практика
За карткою-завданням учні самостійно виконують завдання, одержують консультацію вчителя й учнів у класі.
Завдання 6. Допишіть рівняння, розрахуйте ступені окиснення атомів, укажіть окисник і відновник:
Усно перевіряємо виконані завдання, решту учні виконують удома.
VI. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника, виконати вправи за карткою-завданням.