Розділ II
МАТЕРИКИ
Урок № 21
Тема. СПЕЦИФІЧНІСТЬ ГРУНТОВО-РОСЛИННОГО ПОКРИВУ АФРИКИ. ТВАРИННИЙ СВІТ. ПРИРОДНІ ЗОНИ ТА ЗАКОНОМІРНОСТІ ЇХ РОЗМІЩЕННЯ
Мета: дати учням знання про грунтово-рослинний покрив і тваринний світ Африки, показати їх специфічність, поглибити знання про природні зони, закономірності їх розміщення на території Африки, розвивати навички роботи з картами атласу, підручником та іншими джерелами географічних знань, виховувати в учнів бережливе ставлення до навколишнього природного середовища.
Тип
Обладнання: фізична карта Африки, карта природних зон Африки, географічні атласи, електронний атлас ІПТ, слайди рослинного та тваринного світу материка.
Опорні та базові поняття: гілея, фералітні грунти, типи пустель, природна зона, грунт, гумус.
Географічна номенклатура: острів Мадагаскар; півострів Сомалі; гори: Атлас, Драконові, Капські; вулкан Кіліманджаро; нагір’я: Ефіопське, Тібесті; Східно-Африканське плоскогір’я; річки: Ніл, Конго (Заїр), Нігер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса, Чад; водоспад Вікторія; пустелі: Сахара, Наміб; напівпустеля
ЗМІСТ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Прийом “Мікрофон”
– Що таке грунт?
– Назвіть найбільш поширені типи грунтів.
– Назвіть природні зони світу.
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Визначення мети та завдань уроку, основних етапів роботи.
Прийом “Проблемне питання”
– Зв’язок між грунтом та рослинністю.
– Зв’язок між кліматом, рослинним та тваринним світом.
– Вплив господарської діяльності людини на грунти, рослинний та тваринний світ території.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
Грунт – природне тіло, яке виникло в результаті складних процесів перетворення поверхневих шарів літосфери під спільною дією води, повітря, живих організмів, енергії Сонця.
Умови утворення грунтів Африки. Чітке виділення широтної зональності в Африці, яка повторюється по обидві сторони екватора.
2. Робота учнів з картою природних зон в атласі
– Назвати природні зони материка.
– Знайти відмінність видового складу тварин та рослин по природних зонах.
3. Прийом “Творча лабораторія”
Характеристика природних зон (робота по групах).
1 група – вологі екваторіальні ліси.
2 група – перемінно-вологі ліси.
3 група – савани і рідколісся.
4 група – пустелі і напівпустелі.
5 група – вічнозелені твердолисті ліси та чагарники.
4. Робота з підручником
Виписати в зошит представників тваринного та рослинного світу, поширені грунти кожної зони (результати роботи можна подати у вигляді таблиці).
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Прийом “Прес-конференція”
Перевірка роботи в зошиті, визначення того наскільки повно та правильно вона виконана.
2. Прийом “Мікрофон”
– Визначте причини багатства рослинного і тваринного світу вологих екваторіальних і перемінно-вологих лісів.
– Чому савани та рідколісся займають найбільшу за площею територію з-поміж природних зон?
– Назвіть причини утворення червоно-жовтих фералітних грунтів.
VI. Підсумок уроку
Прийом “Власні приклади”
Учні розповідають про тварин та рослини материка (випереджувальне домашнє завдання).
VII. Домашнє завдання
– Опрацювати текст підручника.
– Зробити малюнки грунтових розрізів, рослин та тварин материка.
– Підготувати матеріал про національні парки материка, стихійні природні явища, екологічні проблеми.
Урок № 22
Практична робота № 9. Складання порівняльної’ характеристики двох природних зон Африки (за вибором)