АРИФМЕТИЧНІ ДІЇ МНОЖЕННЯ ТА ДІЛЕННЯ (продовження)
Урок 120. ТАБЛИЦЯ ДІЛЕННЯ НА 9. ЗАСТОСУВАННЯ ТАБЛИЦІ ДІЛЕННЯ НА 9
Мета: ознайомити учнів із таблицею ділення на 9; вправляти у використанні табличних випадків під час виконання завдань різних видів; удосконалювати обчислювальні навички, розвивати логічне мислення, математичне мовлення; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 140, завдання 941; 942)
Завдання 941
– Скільки
Завдання 942
– Прочитайте записані вирази і їх значення.
2. Усна лічба
1) Гра “Мовчанка”.
2) Веселі задачі.
– У перший день шкідливі мишенята доставили котові Леопольду 14 неприємностей. Це в 2 рази більше, ніж у другий день. Скільки неприємностей доставили шкідливі мишенята доброму котові Леопольду за два дні? (21)
– Дуремар розсадив своїх п’явок у 4 банки, по 6 у кожну, і ще у нього залишилося 14 п’явок. Скільки всього п’явок було в Дуремара? (38)
3. Запис виразів та обчислення їх значень
– Добуток
– Частку чисел 40 і 5 зменшити на 3;
– Суму чисел 15 і 17 зменшити в 4 рази;
– Різницю чисел 45 і 38 збільшити в 5 разів.
4. Хвилинка каліграфії
– Запишіть відповіді таблиці множення числа 9 у порядку спадання.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми ознайомимося з таблицею ділення на 9.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 140-141)
Завдання 943. Усне виконання завдання
Учні “ланцюжком” знаходять невідомі ділені, дільники і частки.
Завдання 944. Колективне опрацювання матеріалу
Учні пояснюють, як склали таблицю ділення на 9. Читають таблицю.
Завдання 945. Письмове виконання завдання з опорою на таблицю множення числа 6
Перший і другий стовпчик – колективно, третій і четвертий – самостійно.
Завдання 946
Під час повторення умови один учень записує коротку умову і пояснює розв’язання. Після цього учні самостійно записують розв’язання. Учитель перевіряє.
На друге питання задачі учні відповідають усно.
Завдання 947
Учні з місця складають вирази, знаходячи половину, третину і дев’яту частину чисел.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота
2. Гра “Обери знак”
3. Офтальмологічна пауза
4. Розв’язування логічних задач
1) Завдання 948*.
Три брати впіймали 41 карася. Коли один відклав для юшки 7 карасів, другий 3, а третій 4, то в кожного брата залишилася однакова кількість рибин. Скільки карасів упіймав кожний брат?
Пояснення і розв’язання
1) 7 + 3 + 4 = 14 (к.) – віддали;
2) 41 – 14 = 27 (к.) – залишилося у трьох;
3) 27 : 3 = 9 (к.) – залишилося в одного;
4) 9 + 7 = 16 (к.) – упіймав 1-й брат;
5) 9 + 3 = 12 (к.) – упіймав 2-й брат;
6) 9 + 4 = 13 (к.) – упіймав 3-й брат;
Перевірка: 16 + 12 + 13 = 41.
2) Є дві посудини місткістю в 3 л і в 5 л. Інших місткостей немає. Як налити з водопровідного крану у більшу посудину 1 л води?
Розв’язання. Наллємо в малу посудину з крану 3 л і переллємо їх у велику посудину. Знову наллємо в малу посудину з крану 3 л і віділлємо з неї у велику посудину 2 л (поки не заповнимо велику посудину). У малій посудині залишиться 1 л. Випорожнимо велику посудину і переллємо в неї 1 л з малої.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 141, завдання 949; 950.