Мета:
Навчальна: сформувати в учнів систему знань про особливості внутрішньої будови Південної Америки, розташування форм рельєфу та родовищ корисних копалин на материку; удосконалювати розуміння закономірностей у розташуванні форм рельєфу та родовищ корисних копалин; поглибити та закріпити навички роботи учнів з картами атласу;
Розвивальна: формувати навички наукового аналізу даних, розвивати вміння працювати з додатковими джерелами знань, робити висновки й узагальнення, удосконалювати навички самостійної навчально-пізнавальної
Виховна: виховувати любов до природи Землі, допитливість, інтерес до предмета, вміння працювати в колективі, повагу до товаришів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, фізична карта Південної Америки, тектонічна карта світу, колекції корисних копалин.
Опорні та базові поняття: Південноамериканська, Тихоокеанська літосферні плити, складчастість, форма рельєфу, вулканізм, землетрус, магматичні корисні копалини, селітра.
Географічна номенклатура: низовини: Амазонська, Орінокська, Ла-Платська; плоскогір’я:
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Завдання 1. Ланцюжком один за одним показати на стінній карті Південної Америки названі географічні об’єкти. Охарактеризувати коротким реченням чи словосполученням. Об’єкти: мис Галлінас, Фолклендські острови, Бразильська течія, протока Дрейка, острів Вогняна Земля, мис Паріньяс, Перуанська течія, екватор, Карибське море, Ла-Платська затока, Панамський канал, Південний тропік, Америка.
Завдання 2. Назвати культурні росли родом з Південної Америки.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
На узбережжі та островах Перу є унікальна копалина. Про неї знали ще інки. З середини XIX ст. тут виникла розробницька лихоманка на зразок золотої. 1909 р держава заборонила вивозити копалину за кордон. З середини XX ст. копалина сприяла неабиякому розвитку сільського господарства країни. Про цю та інші корисні копалини, про особливості їх утворення та інше ви дізнаєтеся на нашому уроці.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
– Що є основою материків?
– Як утворюються складчастості на Землі?
– Яку будову мають платформи?
– Назвіть основні види рівнин. Які з них найбільш поширені в Африці?
– Згадайте, яка особливість гір в Африці (за віком, за висотою, за виглядом)?
– До яких місць приурочені магматичні корисні копалини? метаморфічні?
Наведіть приклади таких копалин.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Тектонічна будова
В основі материка Південноамериканська платформа, на заході складчаста область на межі Південноамериканської літосферної плити та плит Наска, Карибської.
У межах платформи виділяють кілька щитів.
2. Рельєф
Рівнинний Схід: низовини (45 % площі) у тектонічних прогинах (Орінокська, Амазонська, Ла-Платська), плоскогір’я в районах щитів (Гвіанське, Бразильське).
Амазонська низовина – близько 5 млн км2, протяжність із заходу на схід – 3200 км.
Бразильське плоскогір’я – максимальна висота 2890 м, середні висоти в центральних частинах 800-900 м. Розгалужена система хребтів (виступи кристалічного фундаменту) з тектонічними западинами.
Гвіанське плоскогір’я – максимальна висота 3014 м. Розломами розбите на окремі масиви столових гір (тепуї).
Гірський захід: Анди складаються із трьох частин – Північної, Центральної і Південної, утворені із двох, місцями трьох паралельних хребтів, які то розходяться, то сходяться. Вершини гір вкриті потужними льодовиками. Молодість гір проявляється землетрусами та вулканізмом (близько 70, більшість активні). Аконкагуа – найвища вершина (6959 м).
Практична робота 4. Позначення форм рельєфу материка на контурній карті
3. Корисні копалини
Багата на корисні копалини.
Східні плоскогір’я містять родовища залізних, марганцевих, нікелевих руд, бокситів, у западинах – горючі осадові копалини.
Анди багаті на кольорові та рідкі метали утворені внаслідок проникнення магми в осадові відкладення. Анди – у перекладі з інкської – “мідні” гори.
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
– Наведіть докази, що Анди – молоді гори.
– Запропонуйте, які галузі промисловості можна розвивати в Південній Америці, виходячи з тих корисних копалин, на які вона багата.
– У чому схожість у складі і розміщенні корисних копалин Південної Америки і Африки?
– Виділіть ознаки схожості тектонічної будови Південної Америки і Африки. Порівняйте рельєф на цих ділянках.
– Порівняйте гори Південної Америки і Африки (за віком, висотою, виглядом).
– Визначте географічні координати найвищих вершин материка.
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
VIІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– У рамках дослідження “Природні унікуми Південної Америки” підготуйте повідомлення про погоду в долині Амазонки, в пустелі Атакама, на Вогняній Землі.