Мета:
Навчальна: продовжити формувати знання про характерні ознаки природи Тихого океану та його природні багатства; скласти загальні уявлення про особливості природи островів; вдосконалювати практичні вміння складати характеристику океану за тематичними картами атласу; сприяти розумінню екологічних проблем океану та необхідності його охорони;
Розвивальна: формувати вміння аналізувати, виділяти істотні ознаки, узагальнювати, робити висновки;
Виховна: виховувати любов до природи Землі, відповідальність за збереження її унікальності.
Тип
Обладнання: фізична карта світу, політична карта світу, атласи, підручники, контурні карти, фото-, відеоматеріали про життя органічного світу, природу островів.
Опорні та базові поняття: Світовий океан, шельф, клімат, острів, архіпелаг, природні ресурси.
Географічна номенклатура: острови: Алеутські, Курильські, Сахалін, Японські, Філіппінські, Молуккські, Зондські, Фіджі, Маркізькі, Гавайські, Самоа, Галапагос, Маршаллові, Гілберта, Токелау, Фенікс, Лайн, Туамоту, Нова Зеландія, Нова Гвінея.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ
– Як географічне положення Тихого океану впливає на його природу?
– Назвіть основні елементи рельєфу дна Тихого океану. Чим пояснити утворення “Тихоокеанського вогняного кільця”?
– У межах яких кліматичних поясів розміщений Тихий океан? На клімат
Яких, прилеглих до океану материків, Тихий океан впливає найбільше?
– Що є причиною утворення течій в океані?
– Що таке острів? архіпелаг? Які типи островів виділяють за походженням?
– В якій частині Тихого океану розташоване найбільше островів?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Відповідно до плану вивчення океану сьогодні на уроці ми продовжуємо дослідження природи Тихого океану. Величезні розміри та глибини, давність геологічного розвитку обумовлюють надзвичайне розмаїття його органічного світу. Тільки тваринний світ налічує тут близько 100 тис. видів. Він у 3-4 рази багатший, ніж в інших океанах. Багатства Тихого океану з давніх часів забезпечували всім необхідним жителів прибережних та острівних територій. У наші часи постає питання збереження унікальної природи найбільшого океану планети.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Органічний світ
Надзвичайно багатий на живі організми: загальна кількість становить понад 50 % усього живого, що є у Світовому океані; високий ступінь ендемізму.
У розподілі організмів в океані добре виражена зональність.
Фауна налічує близько 100 тис. видів тварин: зоопланктон, краби, раки, креветки, устриці, кальмари, восьминоги, мідії, медузи, морські зірки, морські їжаки, змієхвістки, голонтурії; 3800 видів риб; кити, тюлені, морські котики, сивучі, дельфіни, морські свині, дюгоні, калани (морські бобри).
2. Природні ресурси
Біологічні – майже половина світового улову морепродуктів. Промислове значення: оселедець, анчоуси, скумбрія, сардини, морські окуні, тунці,
Камбали, тріска, далекосхідні лососі, сайра; промисел двостулкових і головоногих молюсків (устриці, морські гребінці, кальмари), ракоподібні (камчатський краб, омари), морські ссавці (морські котики) і водорості (ламінарія).
Мінеральні – на шельфі океану розробляють родовища руд олова, марганцю, кобальту та інших металів, видобувають нафту та природний газ.
Енергетичні ресурси (хвильові, припливні та термальні електростанції), в перспективі – використання енергії океанічних течій.
3. Острови в Тихому океані, їхні природні особливості
Особливістю природи Тихого океану є величезна кількість островів. За їхньою кількістю (понад 10 тисяч) та площею Тихий океан посідає перше місце.
По окраїнах Тихого океану (переважно в західній частині) розташовані архіпелаги і ланцюги островів: Алеутські, Курильські, Сахалін, Японські, Фі – ліппінські, Молуккські, Зондські, Фіджі, Тонга і багато інших; у відкритій частині – численні острови вулканічного (Маркізькі, Гавайські, Самоа, Галапагос і ін.) і коралового (Маршаллові, Гілберта, Токелау, Фенікс, Лайн, Туамоту та ін.) походження; найбільші острови материкового походження – Нова Зеландія, Нова Гвінея.
Завдяки різноманіттю природних умов на материкових островах багатий рослинний і тваринний світ. Органічний світ вулканічних островів бідніший за видовим складом: немає ссавців, за винятком тих, які були завезені сюди людиною. Тут мешкають птахи, плазуни, комахи. На навітряних схилах островів багато опадів, тому вони вкриті вічнозеленими лісами. Органічний світ коралових островів бідний: кокосова пальма, кілька інших видів дерев, трав’янистих рослин, чагарників; представники тваринного світу пов’язані з морем: багато крабів, морських черепах, морських птахів. Грунтовий покрив розвинений слабо.
4. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків
На берегах та островах океану розташовано понад 50 прибережних країн. Життя та господарська діяльність людей прибережних та острівних безпосередньо пов’язана з океаном. Розвиток мореплавання з давніх часів, понад половина світового вилову риби, вирощування водоростей, молюсків. Видобуток корисних копалин (залізомарганцеві конкреції, нафта); опріснення морської води. Судноплавство, важливі транспортні шляхи. Туризм.
5. Охорона природи океану
Наслідком активної господарської діяльності є забруднення вод океану, особливо в прибережних районах, що позначається на видовому складі організмів. Для збереження унікальних природних комплексів у багатьох прибережних країнах створено морські парки і заповідники для захисту морських видів, що перебувають під загрозою. Серед них найбільший – Морський парк Великого Бар’єрного рифу біля берегів Австралії.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
– Чому рослинний і тваринний світ Тихого океану вирізняється великим багатством і різноманіттям?
– Які райони Тихого океану найбільш інтенсивно освоюються людиною?
– Які наслідки для природи Тихого океану має господарська діяльність людини в його акваторії та на узбережжях?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацюйте §___.
Випереджальне: ознайомтеся з картою Атлантичного океану, пригадайте
Відому вам географічну номенклатуру.
Об’єднатися у групи для роботи на наступному уроці.