УРОК 8. ВИДИ РОЗМНОЖЕННЯ РОСЛИН І ТВАРИН. ПРАКТИЧНА РОБОТА 2 “СПОСОБИ РОЗМНОЖЕННЯ РОСЛИН”
Мета: ознайомити зі способами розмноження рослин і тварин, з’ясувати значення розмноження в природі; розвивати вміння характеризувати способи розмноження рослин, порівнювати розмноження рослин і тварин; виховувати допитливість, спостережливість.
Обладнання: таблиці “Вегетативне розмноження рослин”, “Статеве і нестатеве розмноження тварин”, підручники, зошити, кімнатні рослини, картопля, цибуля, стеблові, кореневі та листові
Основні поняття: статеве розмноження, клітина, нестатеве (вегетативне) розмноження, яйцеклітина, сперматозоїд, запилення, запліднення.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та вмінь
Запитання
– Пригадайте, які властивості характерні всім живим організмам?
– Про які властивості організмів ви дізналися на попередніх уроках природознавства?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
В одному царстві росла чудова квітка. Всі милувалися її красою. Але квітка
Запитання. Яка властивість живих організмів відображена у цієї казці?
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. розмноження. типи розмноження
Розмноження – це здатність організмів відтворювати собі подібних. Розмноження є однією з головних властивостей живих організмів, яка забезпечує безперервність життя.
Розмноження живих організмів поділяють на два основних типи: статеве і нестатеве. У нестатевому розмноженні бере участь тільки один організм, який віддає на утворення нового покоління одну клітину (спору), групу клітин або частину свого тіла. нестатеве розмноження групою клітин або частиною тіла називають вегетативним.
При нестатевому розмноженні за короткий час утворюється велика кількість нащадків, що як дві краплини води схожі з батьківським організмом.
Для статевого розмноження необхідні два організми, які мають спеціальні статеві клітини – яйцеклітини та сперматозоїди.
Запліднення – процес зливання статевих клітин. Наслідком запліднення є утворення нової клітини – зиготи. Із зиготи розвивається дорослий організм наступного покоління, який несе в собі ознаки двох батьківських організмів.
Запліднення буває внутрішнім та зовнішнім. Зовнішнє запліднення властиве більшості риб та земноводних. Внутрішнє запліднення відбувається в організмі самки, у спеціальному органі.
Виступи учнів з повідомленнями “Розмноження акваріумних риб” на відміну від нестатевого, під час статевого розмноження забезпечується розмаїття ознак особин, що дозволяє їм краще пристосуватися до змінюваних умов життя.
Живі організми розмножуються як статевим, так нестатевим способом. У тварин переважає статеве розмноження. Рослини розмножуються двома способами: статевим (насінням) і вегетативним (частинами рослини).
2. Розмноження рослин.
Практична робота 2 “способи розмноження рослин”
Завдання 1. Розгляньте насіння, з якого ви пророщували паростки. Запишіть назви рослин, що розмножуються насінням (пшениця, соняшник, квасоля, горох, огірки, помідори та ін.).
Завдання 2. Розгляньте рисунки в підручнику, кімнатні рослини, цибулю, картоплю, стеблові, кореневі та листові живці. Ознайомтеся зі способами вегетативного розмноження. Результати занесіть у таблицю.
Способи вегетативного розмноження | Приклади рослин |
Цибулинами | Тюльпан, цибуля, гіацинт |
Бульбами, або їх частинами | Картопля, топінамбур |
Кореневищами | Конвалія, кульбаба |
Повзучими стеблами (вусами) | Полуниця, суниця |
Стебловими живцями | Хлорофітум, фікус |
Відсадками | Агрус, смородина, малина |
Листковими живцями | Фіалка, бегонія |
V. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 3. Зробіть висновки про способи розмноження рослин та значення вегетативного розмноження.
Запитання. Яке значення має розмноження для організмів?
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати параграф.
2. Підготувати живці кімнатних рослин для розмноження та посадити їх. Відмітити дату посадки, проводити спостереження, записувати, які зміни відбуваються.