Тема уроку. Художній образ у мистецтві. Спогади про літо.
Мета уроку. Вчити дітей передавати в малюнку свої враження від навколишнього середовища; відновити в пам’яті учнів враження від праці та розваг улітку; виховувати любов до праці, прагнення допомагати дорослим.
Обладнання:
– проектор, комп’ютер (ноутбук), екран, слайд-шоу;
– художні матеріали та інструменти: олівці, фломастери, маркери, кулькові та гелеві ручки, вугілля, пастель, крейди;
– зошити-альбоми;
– література: Образотворче мистецтво: підруч.
Хід уроку
I. Стимулювання і мотивація навчально-пізнавальної діяльності. Визначення мети і завдань уроку.
У третьому класі ви побували у майстернях митців: графіка, живописця, скульптора, архітектора, майстра народного мистецтва. Цього року ми з вами ознайомимося з різними видами образотворчого мистецтва.
II. Вивчення нового матеріалу.
Художня культура є невід’ємною частиною духовної культури людства.
Мистецтво – водночас і творення, і пізнання світу, і спілкування. Воно звернене до почуттів людини і впливає на неї з великою силою, виховуючи через любов до прекрасного моральні якості. Ми слухаємо музику, читаємо книги, відвідуємо музеї, дивимось кінофільми й театральні вистави – і наше життя наповнюється красою, набуває нового змісту.
Художній образ як мова мистецтва – це таке порівняння, співставлення різних елементів реального або придуманого світу, в результаті якого з’являється новий образ. Художній образ наділений своєю логікою, він розвивається за власними внутрішніми законами. Життєвий матеріал, що лежить в основі твору, веде за собою, і художник іноді отримує зовсім не той результат, якого прагнув. Переважно художній образ будується парадоксально, часто непередбачувано, незбагненно.
Жанри образотворчого мистецтва
Історичний – твори, присвячені історичним подіям та діячам.
Батальний – твори, присвячені воєнним подіям – битвам, епізодам війни.
Побутовий – картини, присвячені подіям повсякденного життя.
Портретний – твори, присвячені зображенню конкретної людини. Якщо художник малює себе, то він створює автопортрет.
Пейзаж – картини, в яких художники зображують природу, краєвиди міст, сіл. Якщо на картині бачимо місто майбутнього, то такий пейзаж називається футуристичним.
Анімалістичний – твори, присвячені зображенню тварин.
Натюрморт – картини, на яких зображені речі повсякденного вжитку, фрукти, овочі, квіти.
Робота з підручником.
Розгорніть підручник на с. 6-7.
Розгляньте картини.
До якого жанру образотворчого мистецтва вони належать?
Фізкультхвилинка.
III. Пробне застосування знань, формування умінь.
А тепер заплющте очі й під звуки прекрасної музики А. Вівальді (звучить одна з композицій циклу “Пори року”) постарайтеся згадати мальовничі куточки природи нашої України, які ви спостерігали під час літнього відпочинку.
Послідовність роботи над пейзажем:
1. Виберіть мотив і “напишіть” його подумки, визначивши, що є головним на вашому малюнку.
2. Визначте точку зору, лінію горизонту. Вирішіть, яку частину аркуша буде відведено небу, землі, деревам, воді тощо.
3. Уникайте ситуацій, коли лінія горизонту поділяє лист навпіл, і зображень, у яких дерево, стовп, будинок та інші об’єкти ділять малюнок по вертикалі на дві однакові частини. Виконавши малюнок, починайте роботу фарбами.
4. Спочатку пропишіть воду, землю, небо, дерева і тільки потім працюйте над конкретизацією форми предметів.
5. Особливу увагу приділіть предметам, розташованим на передньому плані. їх зображають більш об’ємно та енергійно за кольором, контрастними; предмети загального плану мають вигляд плоскої плями з холодним блакитним, фіолетовим або сірим відтінком.
ІV. Перегляд, аналіз та оцінювання учнівських робіт. Підсумок уроку. Рефлексія.
Якщо бачиш – на картині
Намальована ріка,
Чи то іній на ялинці,
Чи хмаринка здалека,
Чи засніжена рівнина,
Чи вузький провулок наш,
То, звичайно, ця картина
Називається…. (пейзаж).
Якщо бачиш, що з картини
Ніби дивиться на нас
Принц в одежі старовинній,
Чи сучасний верхолаз,
Льотчик, вчений, балерина,
Чи художник, чи поет,
Так і знай, що ця картина
Називається… (портрет).
Якщо бачиш на картині
Склянку чаю на столі,
Чи компот в склянім графині,
Чи троянду в кришталі,
Може, й керамічну вазу,
Або грушку, або торт,
Навіть все оце відразу,
Знай, що це є… (натюрморт).
Ось ти бачиш на картині:
Вовк з вовчицею сидить,
Лев – цар звірів – у савані
З левенятами лежить,
Бачиш іншого ти звіра,
Що зовсім нам є незвичний.
Як назвати жанр робіт цих?
Жанр цей – … (анімалістичний).
Якщо художник зобразив
Лицарів, що у поході,
Або війни чи стихію,
Що колись була в природі,
Чи принцес і королів,
Воїнів з мечем незвичним,
Жанр цей зветься… (історичним).
Смуток, радість і любов –
Художник все відображає,
І красу людей у праці
Він чудово розкриває.
Все, що діється навкіл,
Відтворить завжди готовий.
Ці роботи потрапляють в жанр,
Що зветься… (побутовий).
О. Кушнер
Вправа “Мікрофон”.
“Я сьогодні зрозумів…”;
“Я дізнався…”;
“Я навчився…”.