Мета: ознайомити учнів із засобами збереження й охорони тварин; навчати бачити красу навколишнього світу; виховувати милосердя, співчуття до всього живого, готовність прийти на допомогу природі, охороняти її скрізь і завжди.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Фронтальне опитування
– У чому полягає значення рослин?
– Назвіть приклади рослин, яким загрожує небезпека зникнення.
– Дослідіть, які рослини вашої місцевості занесені до Червоної книги.
– Для чого створюють ботанічні
– Поясніть, як ви особисто можете допомогти природі зменшити кількість рослин, що зникають.
2. Тестування (додаток)
1. Природа – це:
А) усе, що дихає, живиться, росте, розмножується і вмирає;
Б) усе, що нас оточує крім того, що зроблено людиною;
В) усе, що нас оточує.
2. Для життя рослині необхідні:
А) вода, холод, тепло, повітря;
Б) вода, поживні речовини, світло, повітря, грунт, тепло;
В) вода, повітря, світло, каміння.
3. Ромашка – це:
А) дерево;
Б) кущ;
В) трав’яниста
4. Тварини – живі організми, тому що вони:
А) дихають, живляться, ростуть, розмножуються, відмирають;
Б) дихають, живляться, граються, ростуть;
В) дихають, сплять, живляться, ростуть.
5. Тварині для життя потрібні:
А) тепло, світло, грунт, вода;
Б) тепло, світло, вода, повітря, тварини, рослини;
В) тепло, світло, вода, повітря.
6. Ящірка – це:
А) птах;
Б) риба;
В) плазун.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про охорону тваринного світу.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 133-134)
– Пригадайте! На які групи розподіляють тварин? Яке значення мають тварини для природи і життя людей? Яких тварин із Червоної книги України ви вже знаєте?
Робота в парах
– Складіть розповідь про те, що могло б статися, якби на Землі зникли тварини.
Робота в групах
– Розгляньте фотографії на с. 133-134. Назвіть тварин, які потребують охорони з боку людини. Обгрунтуйте, чому потрібно охороняти тварин.
– Чому зникають тварини?
– Роздивіться малюнки на с. 134 і розкажіть, про що “розповідають” ці умовні знаки?
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
– Ми вже неодноразово переконувалися в тому, що життя – найчарівніше диво. Але диво це – природне, і виникло воно природним шляхом. Ми з вами – родичі не тільки з усіма людьми, а й з тваринами, рослинами.
Повітря, вода, земля, рослини, тварини – все, без чого неможливе життя людини – руйнується самою ж людиною.
Ми часто чуємо, що “природу слід охороняти”, особливо наше українське різноманіття. Ми звикли до цього заклику, і навіть не замислюємося над його значенням. Нещодавно до школи надійшов лист, який адресований вам, третьокласники. І для нас він став справжньою несподіванкою.
– Послухайте листа, адже він адресований вам.
ЛИСТ ДО ЛЮДИНИ ВІД РОСЛИННОГО І ТВАРИННОГО СВІТУ
Людино! Розумна істото!
До тебе звертаємось ми,
Бо гинемо, гинемо, гинем!
Будь ласка, ти нас захисти!
Хай будуть в нас цілі дерева,
Рослини, тварини, пташки!
Будь ласка, ти нас захисти!
Людино! Людино! Людино!
Ми просимо: нас бережи!
Нехай твої діти і внуки
Побачать не навпаки –
Землі пророслі і луки,
Озера глибокі, річки,
Бо ти, хоч розумна істота,
Втручаєшся в нас невпопад.
– Як треба поводитися в природі, щоб не завдати шкоди рослинам і тваринам?
Кожна група складає свої гасла.
Орієнтовно вони можуть бути такими:
– Не топчіть, не зривайте трав’янистих рослин – без них збідніє природа, утратять свою привабливість луки, гори, ліси.
– Не знищуйте неїстівних грибів,- вони можуть бути ліками для тварин.
– Не ламайте гілок та кущів. Не пошкоджуйте кору: в свіжу ранку часто потрапляють шкідливі мікроорганізми, і дерево хворіє.
– Не ловіть комах, не руйнуйте мурашників.
– Не займайте пташиних гнізд, бо птахи можуть покинути їх назавжди.
– Не галасуйте в лісі.
– Не залишайте після себе сміття.
– Багаття розпалюйте лише у спеціальних місцях.
2. Робота в парах
– Знайдіть фотографії, які можна було б підписати так: “Забруднення повітря”, “Перевірка чистоти повітря на дорозі”, “Забруднення води”, “Очисні споруди”, “Після вирубування лісу”, “Насаджування лісу”. Які з них зображають, що завдає шкоди природі, а які – роботу з охорони природи?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 35.
– Якої шкоди завдають люди рослинам і тваринам?
– Який наш обов’язок?
– Наш обов’язок – зберегти на Землі повітря і водойми чистими, грунти – родючими, рослини – зеленими, а тварин – живими!
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 133-134.