Мета: ознайомити учнів з найважливішими корисними копалинами, економним і раціональним їх використанням; розвивати спостережливість, уміння порівнювати; виховувати почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Подивіться навколо. Вулицею мчать машини. З чого виготовлені деталі до них? (З металу, який виплавляють із залізної руди.)
– Аз чого виготовлені гума, бензин, пластмаси? (З нафти)
– Стоять
– Без якої корисної копалини не може працювати жоден учитель? (Крейда)
– Так, вапно, пісок, глина – все це теж із землі. Ми опалюємо свої будинки кам’яним вугіллям чи газом, що теж добувають із землі.
– Яку загальну назву можна дати вапну, піску, глині, кам’яному вугіллю, газу?
– Поясніть назву “корисні копалини”. Наведіть їх приклади.
– Як різняться між собою корисні копалини? Розкажіть і наведіть приклади.
– Чому нафту називають “рідким золотом”?
– Для видобутку яких корисних копалин будують бурові установки?
III.
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про використання різних корисних копалин.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 50-51)
– Пригадайте! Які корисні копалини вам відомі?
– Назвіть корисні копалини та предмети, які з них виготовляють.
Робота в парах
– Роздивіться фотографії на с. 50 і розкажіть, як люди використовують корисні копалини.
– Усі корисні копалини розподіляють на три великі групи: руди металів, або рудні корисні копалини, горючі корисні копалини і будівельні.
– Що розказав пан Кріт про використання корисних копалин?
– Що виробляють з паливних корисних копалин?
– Як використовують рудні корисні копалини?
– Що виготовляють з будівельних корисних копалин?
– Роздивіться ілюстрації на с. 51 та складіть розповідь “У коморі корисних копалин”. Додайте власні приклади.
– Найбільшу групу корисних копалин становлять руди металів, що складаються з металу (заліза, міді, цинку, золота, срібла і т. ін.) і різних домішок. Залізна руда схожа на камінь. Вона бурого або червоного кольору, важка і тверда. Її видобувають у шахтах і відкритим способом – у кар’єрах. У спеціальних печах із залізної руди виплавляють чавун і сталь. Потім з них виготовляють верстати, трактори, автомобілі, потяги та ін.
Горючі корисні копалини під час горіння виділяють тепло. До них відносять торф, буре та кам’яне вугілля, нафту і природний газ.
Будівельні корисні копалини – граніт, мармур, вапняк, глина, пісок, гіпс.
Запаси корисних копалин у надрах Землі не безмежні. З кожним роком вони зменшуються, оскільки потреби людей постійно зростають. Із часом запаси можуть вичерпатися.
Висновки
– Усі корисні копалини розподіляють на три великі групи: руди металів, або рудні корисні копалини, горючі корисні копалини і будівельні.
– На території України є родовища всіх груп корисних копалин, але запаси їх обмежені. Тому корисні копалини потребують економного використання.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Практична робота. Ознайомлення з колекцією корисних копалин
– Уявімо себе геологами. Ми маємо знайти у колекції відповідні корисні копалини.
Робота над загадками (додаток)
– Грію взимку я будови,
З мене паливо чудове,
Я потрібне для тепла,
З мене зроблені, до речі,
І такі корисні речі.
Як пластмаси, гума, фарба,
Ліки, спирт, бензин, смола.
Чи впізнали ви мене?
Я – … (вугілля кам’яне).
– Роблять з мене речовини:
Фарби, штучнії тканини,
Ліки і картон, пластмаси,-
Отже, справжнє я багатство.
Хоч у болоті народився,
Але й на полі знадобився,
Бо я ще й добриво чудове.
А ще – зігрію я будови,
Бо і на паливо згоджусь.
Чи впізнали, як я звусь? (Торф)
– Масляниста рідина,
З різким запахом вона,
Темно-бурий колір має,
Під землею залягає.
Чорним золотом її
Звуть всі люди на землі,
З неї роблять, любий друже,
Гас, бензин, машинне масло,
Фарбу, гуму і пластмаси. (Нафта)
– Це відомо для дитини:
Глечики виготовляють з… (глини).
– У шахтах, кар’єрах її добувають.
З неї у печах чавун виплавляють.
З нього ллють сталь,
Роблять речі сталеві,
Ну, а основа речей металевих –
Буро-червона, важка і тверда –
Це залізняк, чи… (залізна руда).
– Камінь, я гірська порода,
А також дитя природи,
Я зернистий і твердий,
І матеріал міцний.
Можна пам’ятник зробити,
Коли треба – роздробити,
Я годжуся на бруківку,
Для спорудження домівки,
Я не мармур, не магніт,
А такий собі… (граніт).
– Я родом з дна морського, природи я дитина.
Від мармуру до крейди – це все моя родина.
Ми містим газ, від оцту пускаєм бульбашки.
Потрібні в будівництві, усі ми – … (вапняки).
– Хочеш побудувати дитячий садок,
Використовуй у розчині… (пісок).
– Коли зламаєш рук у ти,
Завжди врятує від біди.
І хоч у тебе настрій скис,
В лікарні вдягнуть швидко… (гіпс).
2. Дослідницький практикум. Які корисні копалини є у моєму краї?
– У Харківській області добувають горючу корисну копалину – газ. Значні поклади природного газу є у Шебелинці, Краснограді. Харківщина була і залишається головним газовидобувним регіоном України.
Також добувають нерудні корисні копалини: вапняк, крейду і руди кольорових металів.
– Як ви вважаєте, чи потрібно охороняти родовища, якщо їх так багато? Для чого?
Використати корисні копалини можна швидко. За один рік видобувають із надр землі їх стільки, що треба було б побудувати такий велетенський потяг, щоб перевезти всі корисні копалини, який би сімнадцять разів оперезав земну кулю. А на утворення кам’яного вугілля, нафти у природі потрібні мільйони років. Про це необхідно знати, пам’ятати і витрачати гірські породи бережливо й економно.
– Чи можете ви зробити свій унесок у справу відповідального ставлення до корисних гірських порід? (Бережливо ставитися до речей, які з них виготовлені, побудовані, змайстровані.)
3. Робота в парі
– Знайдіть на карті України в шкільному атласі найбільші родовища кам’яного вугілля, нафти і газу. Як їх позначають на карті? Умовні позначки замалюйте в зошиті.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 51.
– На які групи розподіляють усі корисні копалини?
– Наведіть приклади паливних корисних копалин. Що між ними спільного?
– Розкажіть, які корисні копалини називають будівельними. Чому вони отримали таку назву?
– Знайдіть у колекції залізну руду. Опишіть її. Розкажіть, що з неї виготовляють.
– Поміркуйте і поясніть, чому люди збирають металобрухт. Розкажіть, як удома члени вашої родини економлять корисні копалини.
– Для чого вам знадобляться знання, отримані на сьогоднішньому уроці? (Щоб берегти природні запаси.)
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 50-51.