Тип уроку: комбінований урок.
Мета: навчити учнів описувати перетворення кінетичної енергії в потенціальну і навпаки, наводити приклади перетворення одного виду механічної енергії в інший, пояснити сутність закону збереження енергії; формувати матеріалістичний світогляд учнів.
Обладнання та наочність: досліди, що ілюструють перетворення одного виду енергії в інший, портрет Ю. Р. Майера.
Відеофрагмент: стрільба з лука, фрагмент мультфільму про Архімеда з дією простих механізмів.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Запитання для фронтального опитування
– Що називається енергією?
– Що називається кінетичною енергією?
– Що називається потенціальною енергією?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План вивчення нової теми
– Взаємні перетворення кінетичної та потенціальної енергії.
– Закон збереження повної механічної енергії.
– Закон збереження енергії.
Опорний конспект
Учитель
Механічна енергія
Вид | Позначення | Одиниця | Формула | Властивості |
Кінетична | Ek | Дж | – Є мірою механічного руху тіл. – Адитивна величина. – Скалярна величина. – Залежить від вибору системи відліку | |
Потенціальна | Ep | – Залежить від взаємного розміщення тіл. – Є функцією тільки координат. – Фізичний смисл має не саме значення енергії, а різниця енергій | ||
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
1. Наведіть приклад перетворення кінетичної енергію в потенціальну.
2. Наведіть приклад перетворення потенціальної енергії в кінетичну (переглянути фрагмент мультфільму, відеофрагменти).
3. Чому неможливо побудувати вічний двигун?
Розв’язування задач
1. Тіло кинули вертикально вгору зі швидкістю 30 м/c. На яку висоту підніметься це тіло?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
2. Тіло кинули вертикально вгору зі швидкістю 30 м/c. На якій висоті кінетична енергія дорівнює потенціальній енергії?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
_____________________________________________________
_____________________________________________________
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Вивчити конспект.
– Завдання за підручником: вивчити § 38; розв’язати вправу 38 письмово
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Завдання за задачником: №№ 23.39, 23.41
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Додаткове завдання: виконати експериментальне завдання на стор. 235 підручника
_____________________________________________________
_____________________________________________________