Мета: формувати в учнів нові поняття про корисні і шкідливі бактерії; розширювати світогляд школярів; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Фронтальне опитування
– Чому грибники повинні бути обережними?
– Назвіть приклади їстівних і отруйних грибів.
– Коли гриби приносять користь, а коли – шкоду?
– Яку роль виконують гриби у природі?
– Розкажіть пам’ятку для грибників.
2. Слухання казки
– Послухайте казку про мікроби.
Жили-були
Ось на столі хтось залишив невимиті тарілки, крихти, шматочки хліба. Тут як тут – муха. А на її лапках – сотні мікробів, особливо якщо вона прилетіла зі смітника. Муха відлетіла, а мікроби залишилися лежати на столі – на тарілках, на ложках, на хлібі… Лежать і думають: “Як добре, що на світі є бруднулі і мухи”. І тут мікробам – роздолля. І на руки можна потрапити, і до рота людині, а там уже і до хвороб рукою подати!
– Поміркуйте, що допомагає
– Хто такі бактерії? Де вони живуть? Які шкідливі і корисні бактерії вам відомі? Як бактерії допомагають людям і тваринам? Як боротися з бактеріями? Що треба робити, щоб протистояти хворобам?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про бактерії і віруси та їхню роль у житті природи і людини.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 126-127)
– Пригадайте! Яке значення для життя людей мають непомітні неозброєному оку гриби?
– Що пояснив Мудрий Лісовичок?
Робота в парах
– Роздивіться малюнки на с. 126 і розкажіть, які форми бактерій можна побачити під мікроскопом?
– Як можна відчути бактерії?
– Де є бактерії?
– Яку роль виконують бактерії на Землі?
– Що таке віруси?
2. Розповідь учителя
– Коли під мікроскопом роздивитися свої руки, парти, стільчики, можна побачити багато цікавого, а саме: різні мікроби – бактерії.
Бактерії дуже і дуже маленькі, менші за найменших комах, навіть комашка порівняно із ними величезна, як гора!
Ось крапля води, подивіться, скільки в ній мікробів! Ви нічого не бачите? Правильно, тому що мікроби дуже маленькі, менше крапельки, і їх так просто не розгледіти.
Для того, щоб побачити мікроби, нам потрібний спеціальний прилад – мікроскоп, який збільшує предмети в сотні разів.
Ми поклали крапельку на скло мікроскопа, і тепер бачимо мікроби, які живуть у краплі води. Крапелька така маленька, зате, скільки в ній мікробів!!!
Ось так виглядають різні мікроби і бактерії під мікроскопом.
Якщо ви намалюєте олівцем одну точку, то там уміщатиметься двісті п’ятдесят тисяч бактерій!
Бактерії знаходяться скрізь. Вони є в грунті, у воді, в їжі, у повітрі, у дощі.
Бактерії живуть у тваринах і навіть у нас!
Якби не було бактерій, на Землі не існувало б життя. Був би один пісок, як на Місяці.
Бактерії з’явилися багато років тому. Вони бувають як шкідливі, так і корисні.
Бактерії допомагають перегнивати листю, що впало на землю, беруть участь в утворенні корисних копалин, підтримують запаси вуглекислого газу і кисню в атмосфері.
Бактерії, які живуть глибоко під водою, допомагають створити лосьйон для ефективного захисту шкіри від згубних сонячних променів.
Тисячоліттями людина використовувала молочні бактерії для виготовлення багатьох молочних продуктів. Якщо до молока додати різні бактерії – вийдуть сир, кисле молоко, кефір, йогурт.
З оцтової бактерії виготовляють закваску для квасу. Також бактерії допомагають з тіста зробити хліб.
Бактерії допомагають жуйним тваринам, антилопам, коровам, лосям, козам, коням, перетравлювати рослинну їжу.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Гра “Так-ні”
– Бактерії – живі організми.
– За допомогою бактерій виготовляють кефір і ряжанку.
– Серед бактерій є тільки корисні.
– Слід остерігатися хвороботворних бактерій.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Чим бактерії відрізняються одна від одної?
– Чи всі бактерії шкідливі?
– Як розрізняти шкідливі і корисні бактерії?
– Чи можуть жити разом корисні і шкідливі бактерії?
– Як уберегтися від шкідливих бактерій?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 126-127.
Проект “Облаштовуємо нашу планету”
– Доведіть, що бактерії необхідні на нашій планеті.