Мета: ознайомити учнів з давніми переказами про рослинний і тваринний світ; розкрити красу і чарівність народних уявлень про природу; виховувати бережливе ставлення до рослинного і тваринного світу.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Які куточки природи називають недоторканими?
– Які кроки необхідно здійснювати для збереження різноманіття рослин і тварин у природі?
– Доведіть, що природу потрібно оберігати як єдине ціле.
– Розкажіть про заповідник, який розташовується у
– Як можна оберігати природу на нашій планеті? Прочитайте план корисних дій.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про легенди, які склав народ про рослини і тварин.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 137-138)
– Чи любите ви слухати легенди і казки? Як не дивно, в них часто міститься багато правдивої інформації про життя живої природи. Часом із легенд, які склав народ, можна дізнатися про походження назв рослин, поведінку тварин.
Робота в групах
– Послухайте і скажіть, що в цих легендах правдиве, а що – вигадане?
–
– Поясніть назву рослини – зозулині черевички справжні.
– Розкажіть легенду про квітку, всередині якої ховається щастя.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Слухання легенд
МАТЕРИНСЬКІ СЛЬОЗИ (маргаритки)
Рано навесні, лише зійде сніг, на луках, на пагорбах, понад стежками з’являються маленькі білі квіточки-зірочки. Це стокротки, або маргаритки. У народі їх називають материнські сльози, про них складено таку легенду.
Мала одна вдова трьох красенів синів-козаків. Посунула на Україну татарська орда. Попросили сини в матері благословіння, осідлали коней вороних і разом з побратимами поїхали воювати. Люта січ була, але козаки не відступили й з перемогою повернулися в рідні домівки. Але мати не дочекалася своїх синів, бо полягли вони в битві. Боса по білому снігу бігла вдова і тяжко голосила за ними. Де впали її сльозинки, там розквітли маленькі квіточки.
ЛЕЛЕКА
Бог дав людині лантух і наказав віднести далеко в ліс та закопати за умови не розв’язувати і не заглядати в нього. Та на півдорозі чоловік не втримався і поцікавився, що ж він несе. Тоді з лантуха вистрибнули жаби, вужі та змії і розповзлися по всьому світові.
Розгніваний Бог перетворив чоловіка на лелеку і звелів ходити по полях та болотах і збирати всяке “гаддя”.
Люди вірили, що лелека приносить щастя тій оселі, де він збудував гніздо. Якщо ж хтось зруйнує гніздо, то лелека принесе вогню і спалить хату.
ПРО КРИНИЦЮ-ЖУРАВЛЯ
Пішов одного разу маленький хлопчик до лісу і заблукав. Блукав він довго, із сил вибився і набрів на покинуту криницю. Хотів напитися води, та криниця була глибокою. Сів хлопчик під криницею і заплакав.
А в небі на той час пролітали журавлі. Побачив один журавель хлопчика, опустився на землю, нахилив свою довгу шию у криницю і дістав води. Хлопчик водички попив, сил йому додалося, і він зміг знайти дорогу додому. Удома він розповів про чарівного птаха – журавля, що врятував йому життя. Відтоді люди почали виготовляти з деревини журавлів і ставити коло криниці.
СОЛОВЕЙКО
Український народ дуже співучий. Давня легенда розповідає про пташку, пісні якої стали перекладом на пташину мову пісень нашої Батьківщини. Ця пташка – соловей.
Колись давно ця гарна пташка гніздилася в далеких краях і не знала дороги в Україну. Але солов’ї були дуже співучі, тому літали по всьому світу і збирали пісні всіх народів для місцевого царя. Залетів один соловейко на Україну і сів спочити в якомусь селі.
Зайшло сонечко, і люди гуртом повертали додому. То тут, то там чулися пісні. Пісні були сумними, бо тяжка праця за день забирала багато сил. Тож соловей заспівав і звеселив людей. Забули люди про втому і теж заспівали своєму заморському гостю гарних пісень.
З усіх земель злетілися солов’ї до царського саду, співаючи йому почуті пісні. Але все те було вже знайоме цареві. Аж ось під вікнами заспівав соловей з України, і цар здивувався. Таких пісень він ще не чув і велів тому солов’ю співати день і ніч…
Зачудовані солов’ї навесні гуртом полетіли в Україну, щоб слухати наші пісні, перекладати їх на пташину мову і нести в далекі краї. Саме в нас вони висиджують пташенят, щоб від самого народження вони чули найкращі у світі пісні.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Яка з легенд вам найбільше сподобалася? Чому?
– Яка з легенд вам була відома? Звідки ви про неї дізналися?
– Чому люди завжди глибоко шанували тварин і рослини?
– Розкажіть однокласникам відому вам легенду про рослину чи тварину.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 137-138.
– Тепер ви знаєте, що не перелічити, скільки чудових легенд про рослини і тварин склав український народ. 1 всі вони не тільки цікаві й повчальні, а й корисні, бо містять цінну наукову інформацію.
Знайдіть, прочитайте і перекажіть своїм рідним і друзям ці та інші легенди й казки про природу.