ЕКОНОМІЧНИЙ АНАЛІЗ
ЧАСТИНА III. ФІНАНСОВИЙ АНАЛІЗ
6. АНАЛІЗ ФІНАНСОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
6.3. Аналіз прибутку від виробництва продукції
Прибуток промислового підприємства створюється в процесі виробництва продукції, хоча реального змісту, форми він набуває тільки після реалізації продукції.
Аналіз прибутку, одержаного в процесі виготовлення продукції, дозволяє оцінити ефективність діяльності виробництва.
Власне, в процесі виробництва приховуються найбільші резерви зростання прибутку підприємства. Тому нарівні з аналізом
Таблиця 6.2
Аналіз прибутку від виробництва продукції
Показник | За планом | За планом на фактичний випуск | За звітом | Абсолютне відхилення (+,-) (гр. З-гр.1) |
А | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. Товарна продукція в оптових цінах, тис. грн. ( ∑ pq) | 8819 | 8925 | 8994 | +175 |
2. Повна собівартість товарної продукції, тис. Грн | 7838 | 7808 | 8103 | +265 |
3. Прибуток від виробництва товарної продукції, тис. грн. ( ∑ pq – ∑ z q=П), (р.1-р.2) | 981 | 1117 | 891 | -90 |
Отже, як свідчать дані табл. 6.2, за звітний період підприємство знизило обсяг прибутку у порівнянні з планом на 90 тис. грн.
На відхилення від планової величини прибутку діють такі чинники:
– зміна обсягу продукції;
– зміна структури випущеної продукції;
– зміна собівартості продукції;
– зміна цін на продукцію.
Позначимо:
Q пл; Q1 – виробництво певного виду продукції у натуральному вимірі відповідно за планом і звітом;
Z пл ; z 1 – собівартість одиниці продукції відповідно за планом і за звітом;
П – відповідний прибуток.
Розрахуємо вплив окремих факторів на зміну прибутку від виробництва продукції:
– зміна цін – необхідно зіставити фактичну суму прибутку з тією, яка б могла бути одержана за умови збереження планового рівня цін:
= 8994 – 8925 = +69 тис. грн.;
– зміна собівартості – слід фактичну суму прибутку за умови збереження цін на плановому рівні зіставити з плановим прибутком, перерахованим на фактичний обсяг і асортимент виготовленої продукції:
= 7808 – 8103 = -295 тис. грн.;
– зміна обсягу реалізації – зміна обсягу прибутку прямо пропорційна зміні обсягу продукції:
Тобто фізичний обсяг продукції виріс на 1,012х100-100 = 1,2%. Звідси прибуток під впливом зміни обсягу продукції також зміниться на 1,2%:
= 981∙0,012 =+11,8 тис. грн.
– зміна асортименту продукції:
=
= (8925-7808) – 981∙1,012 = +124,2 тис. грн.
Балансова перевірка:
69 + (-295) + 11,8 + 124,2 = -90 тис. грн.,
Тобто розрахунки правильні, оскільки сукупний вплив всіх факторів дорівнює зміні фактичного прибутку в порівнянні з планом (табл. 6.2).
Аналіз результатів факторного аналізу свідчить, що зменшення прибутку у порівняння з планом викликаний тільки одним чинником – зростанням собівартості продукції, що було підкреслено при аналізі витрат на 1 грн. продукції.