Мета:
– навчальна: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники в текстах, визначати їх роль у реченнях;
– розвивальна: розвивати творчі вміння використання дієприкметників у власних висловлюваннях;
– виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу знайомити зі звичаями і традиціями рідного краю, виховувати повагу до національної культури.
Внутрішньопредметні зв’язки:
– Лексикологія і фразеологія:
– Текст (риторичний аспект): створення текстів з уживанням дієприкметників
– Культура мовлення і стилістика: правильне вживання дієприкметників у власному мовленні.
Міжпредметні зв’язки: використання дієприкметників у наукових текстах (історія).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Бесіда
– Які ви знаєте форми дієслова?
– Які особливості, порівняно з іншими дієслівними формами,
Спостереження над мовним матеріалом
> Порівняйте наведені приклади і скажіть.
– На які питання відповідає дієприкметник?
– Чим подібний до прикметника і що називає?
Дієприслівник | Дієприкметник | Прикметник |
Успадкувавши | Успадкований | Давній |
Дотримуються | Збережений | Традиційний |
ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником.
IV. ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ
Пошуково-вибіркова робота
> Прочитайте текст. Визначте його тему й основну думку. Знайдіть дієприкметники, випишіть їх і вкажіть морфологічні ознаки й синтаксичну роль.
КОЛЯДА
Коляда – це свято на честь світлих богів літа й тепла. Усі народні звичаї й обряди на Різдво, Святого Василя й на Водохреща – це давні язичницькі обряди, прилучені до християнських свят.
На свято Коляди, як і на Купала, діються великі дива на землі, тому вечори від Різдва до Водохреща звуться в народі Святими. По заході сонця в той час не можна робити справи, гріх виносити сміття з хати, зібране за день. На Водохреща кроплять водою, освяченою в церкві, хату, худобу, бджіл. Кутю варять із зерна, хати посипають зерном, на покуті ставлять сніп колосків, зібраних цього року, вечерю починають із хліба, спеченого з борошна нового врожаю.
Творча робота
> Від наведених дієслів утворити дієприкметники. Увести їх у самостійно складені прості речення за темою “Обереги мого життя”
Берегти, вишивати, малювати, садити, рости, нанизати, виховувати, знати, міцніти.
Фразеологічна п’ятихвилинка
> Прочитати стійкі порівняння, з’ясувати їхнє лексичне значення, за потреби скористайтеся довідкою. Знайти дієприкметники.
Біжить як посолений; як намальований; став, як укопаний; опустив крила, як обскубана курка; бігає, як ошпарений.
Довідка: дуже швидко біжить; вродливий; став нерухомо; засумував, утратив енергію; безладно метушитися.
Вибірково-розподільна робота
> Прочитати висловлювання усної народної творчості. Запам’ятати їх. Знайти й виписати у відповідні колонки таблиці дієслова, прикметники, дієприкметники.
Серед численних жіночих свят, шанованих нашими предками, найзнаменнішим є празник святої великомучениці Катерини, що припадає на 7 грудня.
Дослідники християнських вірувань вважають, що в давнину це було свято Дівочої долі.
За народною уявою образ долі – не опредметнене явище, яке існує поряд з людиною і назавжди її супроводжує в усіх діях. Відтак у тяжкі години люди повсякчас зверталися за поміччю до власної долі (За В. Скуратівським).
Дослідження-трансформація
> У наведених реченнях знайти дієслова, які можна замінити дієприкметниками. Записати новоутворені речення.
1. Рушник, який вишила мама. 2. Верба, яку посадив мій прадідусь. 3. Традиції, які зберегли й донесли до сучасників наші пращури.
Орфоепічна п’ятихвилинка
> Визначити, якою частиною мови є наведені слова. Розставити в них наголос. Ввігнутий, вимірний, вірші, журний, забавка, занедбаний, зірвиголова, корисливий, лазуровий, милувати, мармуровий, навчений, нарозхват, новий, одноколірний, оздоровити, покоївка, прийнятий.
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
– Що називають дієприкметником?
– Що спільного в дієприкметниках з прикметником і дієсловом?
– Чим відрізняється дієприкметник від прикметника і дієслова?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати повідомлення в науковому стилі за темою “Дієприкметник як особлива форма дієслова”.
> Скласти міні-висловлювання за темою “Звичаї і традиції моєї родини, використавши не менше п’яти дієприкметників.