Мета: навчити учнів визначати густину твердого тіла та рідини; формувати навички розв’язування задач; розвивати логічне мислення; виховувати старанність, охайність.
Обладнання: важільні ваги з важками, мензурка, лінійка, брусок, тіла неправильної геометричної форми, насичений розчин солі.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Що називається густиною речовини? Які її одиниці?
2. Як виразити густину в г/см3, якщо її виражено в кг/м3?
3. Як вимірюють масу тіла? Назвіть правила зважування тіла.
4. Назвіть правила
5. Як виміряти об’єм тіла правильної форми? неправильної?
II. ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ
1. Провести інструктаж з безпеки життєдіяльності дітей.
2. Лабораторна робота № 7 “Визначення густини речовини”.
Обладнання: важільні терези з важками, мензурка, лінійка, брусок, тіла неправильної геометричної форми, насичений розчин солі.
Хід роботи
Визначення густини твердих тіл
1. Визначте густину бруска. Для цього:
1) визначте об’єм бруска, оцінивши довжину, ширину і висоту за допомогою лінійки;
2) виміряйте масу бруска за допомогою
3) обчисліть густину бруска.
2. Обчисліть густину тіла неправильної геометричної форми:
1) визначте об’єм тіла за допомогою мензурки;
2) виміряйте масу цього самого тіла за допомогою терезів;
3) обчисліть густину тіла.
Визначення густини рідин
1. Обчисліть густину води.
Для цього: 1) налийте в мірний циліндр деяку кількість води й виміряйте об’єм води; 2) визначте масу води в циліндрі; 3) обчисліть густину води.
2. Обчисліть густину насиченого розчину солі:
1) для початку виміряйте об’єм розчину;
2) визначте масу розчину;
3) обчисліть густину розчину.
1. Скориставшись таблицями густин, визначте речовини, із яких виготовлено досліджувані тіла.
2. Порівняйте отримане в результаті експерименту значення густини води з табличним значенням. У чому причина можливої розбіжності?
3. Сформулюйте висновок. Не забудьте зазначити, що ви визначали в ході виконання роботи, які результати одержали, які чинники вплинули на точність результатів.
Розв’язання задач
1. Обчисліть масу дошки з граба товщиною 25 мм, шириною 20 см, довжиною 4 м, густиною 0,81 г/см3.
2. Знайдіть масу бензину в пляшці об’ємом 2 л.
3. Як змінюється густина твердого тіла або рідини внаслідок нагрівання?
III. ПІДСУМКИ УРОКУ
Інтерактивна вправа “Результат”
Учні роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, який результат отримали.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Повторити відповідний параграф підручника.
2. Розв’язати задачі.
1. Яка маса 2 літрів меду густиною 1,345 кг/м3?
2. Маса алюмінієвої кулі 3 кг, а об’єм 2000 см3. Визначити, суцільна ця куля чи всередині є порожнина.
3. Вантажний автомобіль ГАЗ-53 за один раз перевозить 4 т пшениці. Скільки рейсів із зерном повинен зробити автомобіль, щоб засипати засіки об’ємом 25 м? Густина пшениці – 800 кг/м3.