Мета:
Навчальна: формувати загальні уявлення про природу, населення та господарство ключових європейських країн; вдосконалювати практичні вміння визначати географічне положення країн Євразії, виявляти головні риси населення та господарства окремих країн;
Розвивальна: розвивати вміння організовувати навчальну співпрацю з однолітками, працювати у групі, знаходити спільне рішення на основі узгодження позицій;
Виховна: формувати шанобливе ставлення до національних особливостей, культури, способу життя інших народів.
Тип
Обладнання: політична карта Європи, підручники, атласи.
Опорні та базові поняття: держава, географічне положення, населення, природні ресурси, господарство, транспорт, промисловість, сільське господарство.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ ТА НАВИЧОК УЧНІВ
– Пригадайте, які народи заселяли та освоювали територію Європи.
– Які державні утворення існували в Європі в давні часи?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
У сиву давнину Європа була колискою багатьох високорозвинених цивілізацій:
Сьогодні ми вирушаємо в мандрівку до найбільш економічно розвинених країн регіону – Німеччини, Франції, Італії та Великої Британії.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Німеччина, Франція, Італія, Велика Британія
Завдання
1) За картами атласу та текстом підручника самостійно дослідіть особливості географічного положення, природи, населення та господарства країни Європи. Результати занесіть у таблицю.
Географічне положення | В якій частині материка розташована |
Вихід до моря (океану) | |
Межує | |
Природні умови та ресурси | Рельєф: |
Клімат: | |
Природні зони: | |
Корисні копалини | |
Населення | Кількість |
Національний склад | |
Найбільші міста | |
Господарство | Галузі промисловості |
Сільське господарство | |
Види транспорту | |
Об’єкти природної спадщини ЮНЕСКО | |
Зв’язки з Україною |
Німеччина. Розташована в центрі Європи. Одна із найрозвиненіших держав світу. Основу господарства становить розвинута промисловість, провідними галузями якої є чорна й кольорова металургія, машинобудування, хімічна, електроенергетика, лісова, харчова, легка. Дуже добре розвинуте сільське господарство. Німеччина – виробник пшениці, ячменю, картоплі й хмелю.
Франція. Розташована на заході Європи, посідає друге місце за площею серед європейських держав. Одна із найрозвинутіших країн світу, найбільший європейський центр машинобудування. Вона виробляє літаки, автомобілі, морські судна, різноманітну побутову техніку та електроніку. Провідними галузями є також електроенергетика, хімічна, харчова, легка промисловість. В усьому світі відомі французькі парфуми й косметика, елегантне взуття й одяг. Франція – один із найбільших виробників сільськогосподарської продукції у світі. Славиться своїми садами й виноградниками.
Велика Британія. Острівна держава на північному заході Європи. Високорозвинута країна. Провідне місце посідає промисловість – передове машинобудування, електроніка, хімічна, фармацевтична, харчова, легка. Поблизу берегів Великої Британії відкриті великі поклади нафти й газу. Головною галуззю сільського господарства є тваринництво. Розводять м’ясні й молочні породи корів, овець, свиней і домашньої птиці. Вирощують пшеницю, ячмінь, цукровий буряк, картоплю, овочі. Велика Британія є найважливішим європейським центром міжнародної торгівлі, лідером у сфері фінансових послуг.
Італія. Розташована на півдні Європи на перетині торговельних шляхів. Економічно розвинута країна. Галузі промисловості: машинобудування (автомобільна, електротехнічна, електронна), хімічна, нафтохімічна, легка, харчова. Сільське господарство: вирощують пшеницю, рис, фрукти, овочі, виноград, оливи, кукурудзу, мигдаль, волоський горіх, розводять велику рогату худобу, овець, свиней, птицю. Італія є великим центром світового туризму
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
– У чому полягають особливості географічного положення Німеччини?
– Які види господарської діяльності у Франції можна назвати споконвіку французькими? Які особливості природи Великої Британії?
– Чому Британські острови часто називають “краєм зелених лугів”?
– Які народи становлять основну частину жителів Великої Британії?
– Які природні багатства й історична спадщина сприяють перетворенню Італії на великий центр світового туризму?
– У яких сферах Україна співпрацює з європейськими країнами?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– Випереджальне (окремим учням): підготуйте повідомлення про видатні природні та культурні об’єкти України.
– За власним бажанням: складіть кросворд “Країни та столиці Європи”.