Тема. Одиниці вимірювання довжини. Розв’язування задач (№№ 315 – 326).
Мета. Систематизувати знання учнів про основні одиниці вимірювання довжини; формувати обчислювальні навички учнів та вміння розв’язувати задачі способом відношення.
Обладнання. Таблиця “Одиниці вимірювання довжини”; таблиця усних обчислень; картки для опитування.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Пояснити розв’язання задачі № 313. (300 : (180 : 12) = 20 (ящ.).)
Б) Скласти задачу, обернену
(Наприклад,
1 ц 80 кг – 12 ящ.
? – 20 ящ.)
В) Зачитати результати виразів, у яких останньою була дія віднімання.
(753 – 187 • 3 = 192; 8 • 109 – 618 = 254; 43 • 23 – 379 = 610.)
2. Завдання для опитування.
А) Записати, скільки всього десятків, сотень, тисяч у числі двісті шістдесят тисяч сто п’ятдесят три.
Б) У скільки разів збільшується число, коли до нього справа дописують один нуль; два нулі; три нулі?
В) Як зміниться число 50 000, якщо відкинути в його запису один нуль; два нулі; три нулі?
Г) Порівняйте числа й вирази.
4. Картки для опитування.
№
1) Запиши, скільки всього десятків у кожному з поданих чисел:
40 000; 6033; 302 175; 49 507.
2) Підкресли у кожному з поданих чисел клас тисяч:
475 344; 43 024; 320 000; 4 015; 80 000.
3) Запиши числа у вигляді суми розрядних доданків:
437 453; 60 310; 3 700.
№ 2
1) Запиши, скільки всього сотень у кожному з поданих чисел:
576 325; 60 110; 8 003; 322.
2) Підкресли у кожному з поданих чисел клас тисяч:
824 600; 32 012; 540 000; 8 011; 90 000.
3) Обчисли:
700 • 1000: 10; 170 • 10 • 10; (320 – 15) • 100; (260 + 240): 100.
5. Усні обчислення, а) Гра “Мовчанка”.
Б) Знайдіть помилку.
6050 – 6000 + 50;
328 019 = 30 000 + 20 000 + 800 +10 + 9;
503 200 = 500 000 + 30 000 3 200;
2 012 = 20 000 +10 + 2.
В) Розв’яжіть задачі.
– У череді 700 голів рогатої худоби: із них – кози; – корови. Скільки кіз у череді? Скільки корів у череді? (70 кіз; 100 корів).
– Довжина підлоги в кімнаті 6 м, а ширина – 4 м. Знайдіть периметр підлоги. (20 м)
– Учні зібрали 120 кг яблук і 160 кг груш. Усі фрукти розклали у ящики, по 10 кг у кожний. У скільки ящиків розклали всі фрукти? (28 ящиків.)
– Зозуля за 1 год може з’їсти 100 гусениць. Скільки гусениць може з’їсти зозуля за добу? (2400 гусениць.)
II. Повторення та узагальнення вивченого про одиниці вимірювання довжини.
1. Вправа № 315 (1).
– Назвіть відомі вам одиниці довжини, починаючи з найменшої.
2. Бесіда.
Одиниці вимірювання довжини виникли у процесі трудової діяльності людини. Найпростішим способом порівняння довжин є накладання предметів, проте це не завжди можливо. Для вимірювання та порівняння довжини використовують допоміжні одиниці, наприклад, планку, кроки. У давнину мірами довжини були частини тіла людини (пряма сажень – відстань між кінцями середніх пальців витягнутих горизонтально рук людини; лікоть – відстань від кінця середнього пальця до згину руки; четверть – найбільша відстань між кінцями розхилених вказівного і великого пальців і т. д.). Раніше різні народи мали свої одиниці вимірювання довжини. Сьогодні в різних країнах користуються міжнародними одиницями (міліметр, сантиметр, метр, дециметр, кілометр). Основною одиницею довжини є метр. У перекладі слово метр означає палицю із загостреним кінцем. Пригадаємо, скільки сантиметрів у одному метрі; скільки дециметрів у метрі; скільки міліметрів в одному сантиметрі.
3. Виконання вправи № 315 (2).
4. Народні міри довжини.
– Розгляньте таблицю. У ній представлено народні міри довжини.
Сажень – 2м 13 см
Аршин – 75 см
Лікоть – 46 см
П’ядь – 17 см 8 мм
Верста – 1 км 70 см
Миля – 1 км 600 м
Дюйм – 2 см 5 мм
– Спробуйте виміряти в ліктях вікно, парту, дошку.
– Отже, ці міри довжини були не точними, тому люди були змушені придумати інші міри, саме ті, якими ми користуємося зараз.
– Назвіть прислів’я або приказки, в яких зустрічаються міри довжини.
– Бачити на сажень крізь землю.
– Міряти на свій аршин.
– До біди сім верст.
– Сім верст до небес.
– Назвіть міру, довшу за 1 дм і коротшу за 1 м (п’ядь, лікоть, аршин); більшу за 1 км (верста, миля).
5. Виконання вправи № 316.
Завдання виконують за поданим зразком.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Самостійна робота.
Виконання вправ № 317, № 320.
2. Завдання № 318 виконують з коментуванням.
20 м 8 см (= 2008 см)
20 м 8 дм (= 208 дм)
20 м 8 мм (= 20 008 мм)
3. Розв’язування задач.
А) Задача № 319.
На дошці – скорочений запис задачі.
3 кг – 2 кг
12 кг – ?
Учні з високим та достатнім рівнем знань розв’язують задачу самостійно. Решта – під керівництвом учителя.
Після аналізу задачі учні колективно складають план її розв’язування.
1) У скільки разів 12 кг більше, ніж 3 кг?
2) Скільки кілограмів смаженої кави вийде з 12 кг сирої?
(Розв’язання:
1) 12 : 3 = 4 (р.);
2) 2 • 4 = 8 (кг).
Вираз: 2 • (12 : 3) = 8 (кг).)
Б) Складіть задачі, обернені до даної.
В) Задача № 321.
Користуючись картою, учні знаходять протяжність території України.
Г) Задача № 322 (колективно).
Г) Цікаві задачі.
– Довжина колоди 6 аршинів. За 1 хвилину від цієї колоди відпилюють по 1 аршину. За скільки хвилин розпиляють колоду? (За 5 хвилин).
– Дві селянки йшли до Києво-Печерської лаври. Обидві пройшли 60 верст. Скільки верст пройшла кожна з них, якщо вони йшли з однаковою швидкістю? (60 верст.)
– Хлопчик мав проїхати автобусом 20 км. На півдорозі він заснув. Коли прокинувся, то довідався, що залишилося їхати стільки, скільки кілометрів він проспав. Скільки кілометрів проспав хлопчик? (5 км)
– За допомогою діаграми порівняйте найвищі вершини Карпат і Кримських гір – Говерли і Роман-Кошу.
IV. Підсумок уроку.
– У скільки разів 1 м більший від 1 дм; 1 мм?
– Виконання завдання № 323 (усно).
V. Домашнє завдання.
№№ 325, 326 (с. 53).