ВСТУП
Урок 3
Тема. Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з устаткуванням кабінету хімії і лабораторним посудом
Цілі уроку: ознайомити учнів з правилами поводження на уроках хімії, під час демонстрацій, лабораторних і практичних робіт, техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті, роботи з лабораторним устаткуванням, з рідкими, твердими й газоподібними речовинами, надання першої медичної допомоги у разі потрапляння різних небезпечних речовин на шкіру, в очі, дихальні шляхи; познайомити з основним
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: розповідь учителя, бесіда.
Обладнання: комплект плакатів з техніки безпеки та правил поведінки в кабінеті хімії, хімічне устаткування (штатив, пробірки, колби, склянки з рідкими та твердими реактивами).
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання
Відповіді на запитання до параграфа.
Заслуховування підготовлених розповідей із заданої теми.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
“Широко простирає хімія руки
Правила техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті (розповідь учителя)
Багато хімічних речовин їдкі – можуть спричинити опіки. Зустрічаються отруйні речовини. Деякі речовини легко загоряються або є вибухонебезпечними. Тому під час роботи з речовинами слід суворо дотримуватися правил техніки безпеки, перелік яких є в кожному хімічному кабінеті.
Робота з підручником, коментоване читання
Перше правило, якого слід суворо дотримуватися в кабінеті хімії: якщо ви помітили яку-небудь несправність у приладах, тріщини в скляних посудинах, загоряння в кабінеті, якщо ви пролили або розсипали якісь реактиви, ви повинні негайно сповістити про це вчителя. У випадку будь-якої неординарної ситуації не панікувати, а суворо й неухильно виконувати всі вказівки вчителя. (Розповідь супроводжується демонстрацією нескладного хімічного устаткування, зразками хімічних реактивів. ) Коротко ознайомимося з основними правилами.
1. Речовини не можна брати руками й перевіряти їх на смак.
2. Для з’ясування запаху речовин не можна підносити посудину близько до обличчя, тому що вдихання парів і газів може спричинити подразнення дихальних шляхів. Для ознайомлення із запахом потрібно долонею руки зробити рух від отвору посудини в бік носа.
3. Без указівки вчителя не змішуйте не відомі вам речовини.
4. Під час виконання дослідів користуйтеся невеликими дозами речовин. Якщо в описі лабораторної роботи рекомендується брати небагато певної речовини, то слід пам’ятати, що твердої речовини потрібно близько 1/3 чайної ложки, а рідини – 1-2 мл.
5. Особливої обережності дотримуйтесь під час роботи з кислотами й лугами. Якщо кислота або луг випадково потрапить на руки чи одяг, то негайно змийте їх великою кількістю води.
6. Під час розведення кислот водою завжди пам’ятайте чітке правило: під час змішування слід повільно тонким струменем наливати кислоту у воду, а не навпаки.
7. Завжди користуйтеся тільки чистим лабораторним посудом.
8. Залишки речовин не висипайте і не вливайте назад у посудину з чистими речовинами.
9. Під час роботи з газовим пальником, спиртівкою й електронагрівачем дотримуйтесь таких правил:
1) Щоб запалити газовий пальник, піднесіть палаючий сірник до отвору пальника і повільно відкривайте газовий кран.
2) Якщо під час роботи відбудеться проскакування полум’я, негайно закрийте газовий кран. Після того як пальник остигне, закрийте регулятор подачі повітря і знову запаліть пальник.
3) Якщо полум’я газового пальника має жовтий колір, це означає, що в пальник надходить недостатня кількість повітря. У такому випадку слід відкрити регулятор подачі повітря, так, щоб полум’я стало знебарвленим.
4) Після закінчення роботи не забудьте перевірити, чи закритий газовий кран.
5) Якщо в приміщенні відчувається запах газу, то запалювати сірника категорично заборонено. Про запах газу негайно повідомте вчителеві.
6) Користуючись спиртівкою, не можна запалювати її від іншої спиртівки, тому що може пролитися спирт і виникне пожежа.
7) Щоб загасити полум’я спиртівки, її слід накрити ковпачком.
8) Перед вмиканням електронагрівача в мережу перевірте, чи не пошкоджена ізоляція електричного проводу нагрівача.
9) Якщо після вмикання електронагрівача в мережу не відбувається нагрівання, сповістіть про це вчителя.
10) Під час роботи з електронагрівачем не допускайте забруднення спіралі накалювання.
11) Після закінчення роботи обов’язково вимкніть електронагрівач з мережі.
Поговоримо про те, як не можна поводитися в кабінеті хімії.
(Клас розглядає плакати із ситуаціями в кабінеті хімії і вибирає правильні відповіді, учитель коментує вибір відповіді.)
А тепер кілька жартівливих порад.
(Учитель зачитує уривки зі шкідливих порад.)
ШКІДЛИВІ ПОРАДИ ХІМІЇ-ЯГИ
Вот послушай-ка, дружок,
Преподам тебе урок,
Чтобы в этот раз, родимый,
Ног ты унести не смог!
У меня тут целый клад:
Калия перманганат,
Есть и сера, есть и фосфор,
Есть и калия хлорат.
Компоненты точно взвесь,
Разотри получше смесь.
Если все пойдет как надо –
Разнесет здесь все как есть!
Приготовь гремучий газ,
Спичку поднеси тотчас.
Тут реакция цепная –
Враз останешься без глаз!
Лей-ка воду в кислоту,
Серную возьми, не ту!
Коль успеешь, то увидиш –
Брызги лягут за версту!
Что же, свет тебе не мил?
Руки щелочью облил?
Так протри глаза руками,
И про руки ты забыл!
Вот понюхай аш-два-эс –
Он всегда снимает стресс.
От него противоядье
Не нашел еще прогресс!
Рано утром натощак
Ты отведай аммиак.
До слезь он прошибает,
Если сразу не обмяк!
Хлор понюхай-ка, дружок,
Очень многим он помог!
Да вдыхай его поглубже,
Чтобы видохнуть не смог!
Много всяческих, рецептов
Есть у химии Яги:
Хошь – останеться без пальцев,
Ну а хочешь – без ноги!
Я скажу, внучок, тебе:
Можно жить и без ТБ,
Хоть и плохо, хоть недолго,
Но зато во вред себе!
Назвіть правила техніки безпеки (по ланцюжку).
IV. Підбиття підсумків
V. Домашнє завдання
Вивчити правила техніки безпеки.