Тема. Правило ділення числа на добуток. Усне ділення круглих багатоцифрових чисел на розрядні числа. Задачі на пропорційне ділення. Повторення ділення з остачею на одноцифрове число (№№ 858-866).
Мета. Повторити правило ділення числа на добуток; ознайомити учнів із застосуванням правила ділення числа на добуток для усного ділення на двоцифрове та розрядне число; удосконалювати вміння учнів розв’язувати задачі на пропорційне ділення; повторити ділення на одноцифрове число.
Обладнання. Таблиця “Правило ділення числа на добуток”;
Зміст уроку
I. Контроль, корекція та закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Пояснити розв’язання задачі № 856.
(Розв’язання:
1) 2 + 3 = 5 (альб.) – купив хлопчик;
2) 40 : 5 = 8 (грн) – ціна альбому;
3) 8 • 3 = 24 (грн) – йому мають повернути друзі.)
Б) Із завдання № 857 зачитати знайдені значення х
(Відповідь: х = 92 000; 64 000; 76 000.)
2. Усні обчислення.
А) 18:4; 34 : 7; 55 : 9; 52 : 7.
Б) Обчислити зручним способом.
4 • 560 • 25 (= 56000)
15 •120 • 2 (=3600)
500 • 179 • 2 (=179000)
В) Із одного села у протилежних напрямках вийшли два пішоходи. Яка відстань
(Відповідь: 50 км.)
3. Завдання для опитування.
А) Бензин був у 7 каністрах, у кожній порівну. У перший автобус заправили 48 л бензину, а в другий – 64 л. Скільки каністр бензину заправили в перший автобус і скільки в другий? (Відповідь: 3 каністри, 4 каністри.)
Б) Обчислити.
7300 • 40 – 41728 : 8 (= 286784)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовча робота.
А) Обчислити вирази і порівняти їх значення.
Б) Повторення правила ділення числа на добуток.
2. Пояснення матеріалу (за таблицею).
Учні розглядають записи і пояснюють різні способи ділення числа на добуток.
3. Первинне закріплення вивченого (за №№ 858 – 861).
(Відповіді: до № 860 (360; 30; 20); до № 861 (60; 30; 12; 6).)
(Зразок виконання: 270 : 45 = 270 : 9:5 = 6.)
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Робота над задачами.
А) Задача № 862.
Аналіз задачі проводять за таблицею:
Учні з високим і достатнім рівнем знань розв’язують задачу самостійно діями з поясненням, решта – під керівництвом учителя.
(Розв’язання:
1) 60: 12 = 5 (т) – вантажність першого автомобіля;
2) 20 : 5 = 4 (р.) – зробив перший автомобіль;
3) 12 – 4 = 8 (р.) – зробив другий автомобіль.)
Учитель може запропонувати учням знайти число рейсів, здійснюваних
Другим автомобілем, іншим способом.
(Розв’язання: 60 – 20 = 40(т) – маса картоплі, перевезена другим автомобілем;
40 : 5 = 8 (рейсів) – здійснив другий автомобіль.)
Б) Задача.
Два слюсарі виготовили.100 деталей. Перший працював 7 годин, а другий 8 годин. Скільки деталей виготовив кожний слюсар, якщо щогодини вони виготовляли їх однакову кількість?
(Відповідь: перший слюсар виготовив 140 деталей, а другий – 160 деталей.)
2. Ділення з остачею.
А) Завдання № 863 (з коментуванням).
Б) Завдання № 864 (самостійно).
IV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання.
№№ 865, 866 (с. 139).