Мета: сформувати знання про безперервний хаотичний рух молекул та залежність швидкості руху від температури; сформувати експериментальні навички учнів; виховувати акуратність під час проведення експериментів, розвивати логічне мислення, вміння пояснювати фізичні явища та робити висновки з експерименту.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання та наочність: обладнання лабораторної роботи, зошит із друкованою основою для виконання лабораторних робіт. Відеофрагмент: рух молекул, дифузія.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
Запитання для фронтального опитування
– Як називають частинки, з яких складається речовина?
– Які явища показують, що молекули (атоми) розділені проміжками?
– Як змінюється об’єм тіла при зміні відстані між молекулами (атомами) тіла?
ІV. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нової теми
– Залежність швидкості руху молекул (атомів) від температури.
– Броунівський рух.
– Означення дифузії.
– Дифузія в різних агрегатних станах
– Залежність швидкості дифузії від температури.
Опорний конспект
Агрегатний стан речовини | Дослід | Висновки |
Газ | ||
Рідина | ||
Тверде тіло |
V. Закріплення нових знань і вмінь
– Чому дифузія при даній температурі в газах відбувається швидше, ніж в рідині? А в рідині швидше, ніж в твердому тілі?
– На дно посудини із холодною та гарячою водою кинули кристали калію перманганату. Яка вода забарвлюється швидше? Чому?
VI. Виконання лабораторної роботи*
1. Пропонується до стандартного досліду з демонстрації дифузії додати такий дослід:
– Надміть повітряну кульку і зав’яжіть її.
– Капніть трохи одеколону або пахучої рідини на дно відра.
– Швидко опустіть у відро.
– Закрийте відро кришкою.
– Приблизно за 10 хвилин витягніть кульку з відра, розв’яжіть її та зверніть увагу на запах.
– Поясніть результат експерименту.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Домашнє завдання
– Завдання за підручником. Вивчити конспект, § 12 (повторити), 13, 14, стор.93 вправа письмово.
– Завдання за задачником:
– Додаткове завдання. Наведіть приклади використання дифузії в домашньому господарстві та техніці.
* Оскільки лабораторна робота на спостереження явища, її можна виконати фронтально і не оцінювати