УРОК 3
Тема. Ряд натуральних чисел
Мета: узагальнити і поглибити знання учнів про натуральні числа; формувати вміння розпізнавати натуральні числа, наводити їх приклади.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань
@ Оскільки тема не є новою для п’ятикласників, доцільно провести з учнями бесіду:
– Скільки тобі років?
– Скільки кольорів у веселки?
– Скільки предметів ти будеш вивчати у цьому навчальному році?
Після отримання відповідей учитель нагадує учням, що
Після цього можна запропонувати учням навести приклади натуральних чисел, що означають кількість учнів у ряду, кількість учнів у класі тощо (при цьому учні повторюють, як записуються і читаються багатоцифрові числа).
Далі вчитель пропонує учням дати відповідь на запитання:
– Яку частину тижня складають робочі дні?
– Яку частину навчального року складає один семестр?
– Яку частину року складає літо?
– Скільки в класі навчається людей, віком старше ніж 20 років?
Кожне
1) числа, що використовуються під час лічби предметів, є натуральними;
2) не всі числа, які знаємо, є натуральними.
Тепер учні готові сприймати додаткові знання про властивість натуральних чисел.
II. Вивчення нового матеріалу
@ Цей етап уроку також доцільно провести у вигляді евристичної бесіди. Для здобуття знань про основні властивості натуральних чисел доцільно запропонувати учням, наприклад, такі запитання:
– Якщо треба порахувати кількість учнів у класі (зошитів на парті, поверхів у будинку тощо), то з якого числа починаємо лічбу? Отже, яке натуральне число є найменшим?
– Як відрізняється кожне наступне число від попереднього? А від наступного?
– Яке натуральне число передує числу 365, стоїть за числом 349?
Після відповідей на запитання учитель разом з учнями робить важливі висновки:
1. Найменшим натуральним числом є 1.
2. Найбільшого натурального числа не існує.
3. Усі натуральні числа, записані в порядку зростання, утворюють ряд натуральних чисел.
Наприклад: 1, 2, 3, 4, 5, … – ряд натуральних чисел; 1, 2, 4, 5 – не є рядом натуральних чисел.
III. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Усні вправи
1. Назвіть 14 перших натуральних чисел (учні з місця називають по черзі по одному числу в прямому і зворотному напрямках).
2. Чи є в ряді натуральних чисел: 1) найменше число; 2) найбільше число?
3. Чи кожне число в ряді натуральних чисел має: 1) наступне число; 2) попереднє число?
4. Чого не вистачає в запису 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, … щоб він позначав натуральний ряд?
5. Дано натуральний ряд чисел: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, … Скільки натуральних чисел стоїть в ньому між числами 2 і 6; 2 і 9; 2 і 12 (після простого підрахунку запропонувати визначити закономірність: між п і п + k міститься k – 1 натуральне число)?
Письмове виконання вправ (з коментарем учнів з місця або біля дошки)
№№ 5; 6; 8; 10. (Повторити ще раз висновок, зроблений під час розв’язання усних вправ.)
Додатково
Розгадайте анаграму і знайдіть зайве слово: ОСЛИЧ; ЛЬНУ; РІДБ; НАСІТ.
(Розв’язання. Число; нуль; дріб; стіна; зайве – стіна.)
IV. Підсумок уроку
Перед оголошенням домашнього завдання доцільно ще раз повторити з учнями основні поняття, що були розглянуті на уроці.
– Які числа є натуральними?
– Наведіть приклади чисел, що не є натуральними.
– Назвіть найменше натуральне число.
– Чи існує найбільше натуральне число?
– Який запис називається рядом натуральних чисел? Скільки натуральних чисел стоїть у натуральному ряду між 100 і 900?
V. Домашнє завдання
§1, п. 1, №№ 7; 9; 11.