Зустріч 32. У ЧОМУ ВИЯВЛЯЮТЬСЯ ОСОБЛИВОСТІ РОСЛИННОГО І ТВАРИННОГО СВІТУ ПІВНІЧНОЇ АМЕРИКИ?
Мета: ознайомити учнів з рослинним і тваринним світом Євразії; розвивати мовлення, мислення; вчити складати комп’ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал)
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО ЗУСТРІЧІ
1. Відповіді на запитання рубрики “Запитання
2. Гра “Так чи ні?”
– Береги Північної Америки омивають води двох океанів. (Трьох)
– Північна Америка омивається водами Північного Льодовитого, Тихого та Атлантичного океанів.
– У морях Північної Америки плавають айсберги.
– У Північній Америці є гори Анди.
– На заході Північної Америки простяглися високі гори Кордильєри.
– Північною Америкою протікає одна з найменших річок світу Міссісіпі.
3. Презентація цікавих фактів про особливості природи Північної Америки
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя (або підготовлених учнів)
– Тваринний світ материка різноманітний. У тундровій зоні можна зустріти північного оленя, білого ведмедя, песця. Там також мешкають полярний вовк і ласка. У тайговій зоні численні хутрові звірі: видра, скунс, соболь. Серед хижих тварин зустрічаються ведмеді, вовки, рисі, росомахи; з гризунів: щур ондатра і канадський бобер. Примітний великий гризун – поркупайн, який живе на деревах. У широколистяних лісах мешкає сумчастий щур – опосум. На південному сході материка можна зустріти алігатора та алігаторову черепаху. Із земноводних цікава жаба бик, довжина якої сягає 20 см. Степи і лісостепи населені антилопами-вилорогами, койотами, бізонами, борсуками і степовими тхорами.
У Північній Америці близько 600 видів птахів. Тут можна зустріти зграї ібісів, пеліканів, фламінго, каліфорнійського грифа і куріпку, а також десятки видів колібрі, ареал проживання яких досягає Аляски.
Загальна кількість рослин Північної Америки становить 300 видів. Вони вражають розмірами і швидкістю зростання. Тут багато унікальних видів: тюльпанове дерево, гікорі, туя, секвойя, магнолія. У північній частині материка поширені карликові верби, ягідні чагарники і берези.
Флора і фауна Північної Америки вражає своєю різноманітністю й унікальністю.
Більшість рослин і тварин цього материка поширені й на інших материках, зокрема в Євразії. Рослиною, яка зустрічається тільки в Північній Америці, є дерево-гігант секвойя, а твариною – бізон.
2. Робота за підручником (с. 107-109)
Вправа “Мікрофон”
Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.
– Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.
– У яких поясах Землі розташована Північна Америка?
– З яким материком схожі природні умови Північної Америки?
– Що ви прочитали про зону арктичних пустель?
– Що ви прочитали про зону тундри?
– У яку зону переходить тундра?
– У якому тепловому поясі розпочинаються хвойні ліси?
– Розкажіть про рослинний і тваринний світ цієї зони.
– Яку область займають мішані хвойно-широколисті ліси?
– Які дерева тут зростають?
– З якого дерева виробляють смачний кленовий сироп?
– Яке неповторне високоросле дерево росте на тихоокеанському узбережжі?
– Що ви прочитали про степи Північної Америки?
– Як називається перехідна смуга між лісами та степами в Північній Америці?
– Розкажіть про значення й походження слова прерії.
– Які дерева можна побачити на спекотному південному сході материка?
– Які птахи тут гніздяться?
– Хто такі алігатори?
– Які культурні рослини походять із Центральної Америки?
– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних природничих знань”.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра “Вірю – не вірю”
Чи вірите ви в те, що?..
– Флора і фауна Північної Америки вражає своєю різноманітністю й унікальністю.
– У Північній Америці не вирощують пшеницю, кукурудзу. (Вирощують)
– У Північній Америці є дерево-гігант секвойя.
– У Північній Америці не живе сумчастий щур – опосум.
– Північна Америка – четвертий за розміром материк на Землі.
– У Північній Америці є величезні озера.
2. Робота над загадками
– Любить спеку він і воду.
Дуже схожий на колоду.
Зачаїться і лежить.
Може носа відкусить
Тим, хто пильність загубив.
Бо на те він… (крокодил).
– У савані проживає,
Чорно-білі смужки має.
І весела, і пригожа,
На конячку нашу схожа. (Зебра)
– Він із вовчих істот.
Живе у преріях… (койот).
– Знову чути дикий рев?
Це в савану вийшов… (лев).
3. Гра “П’ять речень”
Учні у п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про рослинний і тваринний світ Північної Америки.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Назвіть представників рослинного світу Північної Америки.
– Назвіть представників тваринного світу Північної Америки.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 107-109.