ТЕМА 1. ПОЧАТКОВІ ХІМІЧНІ ПОНЯТТЯ
Урок 3. Вивчення речовин, сумішей хімічних елементів
Цілі: закріпити знання про атоми, молекули, іони, хімічні елементи, хімічну символіку; закріпити вміння розрізняти речовини й тіла, чисті речовини й суміші, писати й називати хімічні елементи.
Обладнання: періодична таблиця хімічних елементів, таблиця “Будова атома”, картки із завданнями.
Тип уроку: закріплення (тренінг-мінімум).
Форми роботи: робота в парах (узаємоопитування), робота в групах (міні-тренінг).
ХІД УРОКУ
I.
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Тренінг
1. Робота в парах – взаємоопитування
А) Учні тренують одне одного в назвах і символах хімічних елементів.
Б) Знаходять відповідність назв і символів у зошитах і взаємно перевіряють одне одного.
2. Робота в групах
1). Об’єднання учнів у групи
Спочатку здійснюємо об’єднання учнів у групи. Акцентуємо увагу школярів на тому, що, працюючи в групах, вони мають допомагати одне одному здобувати й закріплювати знання. Об’єднання в групи здійснюємо з допомогою “мозкового штурму”. Пропонуємо
Вибираємо п’ять назв і з допомогою цих понять ділимо учнів. Кожен має запам’ятати слово, яке йому випаде, і сісти у відповідну групу. Отже, у нас вийшло п’ять груп з назвами: “Атом”, “Молекула”, “Іон”, “Хімічний елемент”, “Речовина”.
2). Завдання групам
Завдання доцільно написати й на картках і на дошці з метою виконання під час перевірки.
1. Дати визначення того поняття, яке дало назву групі (кожна група своє).
2. З переліку виписати окремо у два стовпчики назви речовин і тіл:
Підкова, цвях, спирт, обручка, лінійка, кисень, цукор, сніжинка, золото, мідь.
3. З переліку виписати окремо чисті речовини й суміші: молоко, дистильована вода, крохмаль, повітря, срібло, сметана, мідь, розчин спирту, графіт.
4. Напишіть назви хімічних елементів:
O, N, Cu, K, Mg, Ba, Hg, P, S, Cl.
5. Напишіть символи таких хімічних елементів:
Натрій, Силіцій, Аргентум, Алюміній, Бром, Цинк, Карбон, Кальцій, Флуор, Гідроген.
6. З переліку випишіть окремо атоми, молекули, іони:
H2O, S2-, CO2, Mg, Ca, Al, HCl, Na+, Cl-, Ba.
3. Захист робіт
Кожна група висвітлює по одному питанню, а решта перевіряє правильність виконання завдань.
IV. Підсумок уроку
Учитель характеризує роботу груп, вказує на плюси й мінуси роботи, на те, що слід довчити.
V. Домашнє завдання