II Семестр
Тема 7. РОЛЬ ХІМІЇ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА
Урок 65
Тема уроку. Хімія і здоров’я людини. Шкідливий вплив уживання алкоголю, наркотичних препаратів, тютюнопаління на здоров’я людини.
Роль хімії в розв’язанні проблем ВІЛ/СНІДу та інших захворювань
Цілі уроку: розвивати знання учнів про прикладне значення хімії, її позитивний і негативний вплив на життя і здоров’я людини; показати значення хімії й використання хімічних знань у медицині й фармакології; розкрити значення хімії у створенні
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: розповідь учителя, навчальний семінар, демонстраційний експеримент.
Обладнання: зразки лікарських препаратів, презентації учнів, таблиці, схеми.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Мотивація навчальної діяльності
Уникнути контакту з хімікатами неможливо. Хімічні товари становлять частину нашого повсякденного побуту й виконують чимало
Оскільки хімічні речовини створюються штучно, то вони можуть бути як безпечними, так і небезпечними для здоров’я людини. Доведено, що не всі хімікати негативно впливають на навколишнє середовище, проте, існує чимало речовин, що викликають побоювання.
ХІМІЯ І ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ
1. Розповідь учителя
Можливі такі негативні впливи:
– гостра інтоксикація: вплив речовин, що миттєво спричиняють негативні наслідки для здоров’я людини внаслідок контакту з ними;
– хронічна інтоксикація: вплив речовин на здоров’я людини й навколишнє середовище, негативні наслідки якого проявляються лише після тривалого періоду їхнього впливу;
– біоакумуляція: вплив хімікатів, що накопичуються в живих організмах і поширюються разом з ними по всьому світу;
– синергія: деякі окремо взяті хімікати, що не мають негативного впливу на людей, інші живі організми й/або навколишнє природне середовище унаслідок їх одночасного впливу (на шкірний покрив, дихальну або травну систему), можуть “об’єднуватись” і проявляти негативний вплив.
За ступенем ризику для здоров’я людини найнебезпечніші речовини класифікуються так:
– канцерогени – речовини, що можуть спричинити рак;
– мутагени – речовини, які можуть зумовити зміни в генах, що призводить до різних змін у функціях організму;
– репротоксичні речовини – речовини, що спричиняють розлади репродуктивної функції або внутрішньоутробного розвитку плода.
Відповідно до потенційного негативного впливу, який можуть чинити ці речовини, їх поділяють на такі великі групи:
– канцерогени, мутагени й репротоксичні речовини об’єднуються в одну групу: канцерогенних, мутагенних і репротоксичних речовин (КМР);
– речовини, що підвищують сприйнятливість до впливу на дихальну систему, і речовини, що уражають ендокринну систему, – це групи хімікатів, які вважаються однаково небезпечними для здоров’я людини. Під час вдихання цих речовин можливий розвиток алергії та/або їхній вплив на ендокринну систему. Наслідки цього впливу на людину можуть бути виявлені лише через тривалий час після контакту з цими речовинами.
В інших випадках наслідки впливу небезпечних речовин на людину проявляються безпосередньо після контакту з ними, наприклад, у разі впливу наркотичної речовини (запаморочення, головний біль), десквамації (опіки на шкірі) або гострого отруєння (отрути).
Щоб визначити небезпеку окремої хімічної речовини для здоров’я людини й навколишнього середовища, хімічна речовина класифікується й оцінюється відповідно до ступеня ризику, який вона становить. Класифікація хімікатів і сполук надзвичайно важлива. На її базі формуються всі подальші оцінки, а отже, будь-які подальші заходи із захисту від небезпечних хімікатів. Такими заходами, наприклад, можуть бути: обмеження у використанні хімікатів, заборона або вимога пошуку заміни певним хімікатам.
Головне завдання – ідентифікувати небезпечні властивості хімікатів, що є ризикованими для здоров’я людини, майна й навколишнього середовища внаслідок їх звичайного вживання. Споживач хімікатів має бути поінформований про ту небезпеку, яку становлять ці хімікати, з допомогою правильного маркування.
Виробники повинні класифікувати хімікати відповідно до їх фізико-хімічних властивостей (наприклад, займисті), їхньої токсичності щодо здоров’я людини й навколишнього середовища.
Наступні характеристики хімікатів становлять небезпеку для здоров’я людини в разі сильного, регулярного або тривалого впливу:
– дуже токсичні або токсичні;
– шкідливі;
– корозійні, їдкі;
– подразливі;
– канцерогенні;
– репротоксичні;
– мутагенні;
– такі, що загострюють сприйнятливість організму.
Класифікація хімікатів
Вогне – й вибухонебезпечні хімікати можна класифікувати так:
– вибухові;
– окисники;
– надзвичайно горючі;
– легкозаймисті;
– займисті.
Наступні властивості хімікатів становлять небезпеку для навколишнього середовища:
– токсичні для живих організмів;
– стійкі в навколишньому середовищі;
– здатні біоакумулюватися.
Речовини та препарати, які неможливо класифікувати з допомогою наведеної вище системи, можна розглядати як небезпечні, якщо вони мають властивості, небезпечні для здоров’я людини й живих організмів, або якщо можуть пошкодити майно.
2. Повідомлення учнів
– Хімія і здоров’я людини.
– Шкідливий вплив уживання алкоголю, наркотичних препаратів, тютюнопаління на здоров’я людини.
– Роль хімії в розв’язанні проблем ВІЛ/СНІДу та інших захворювань.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Бесіда з питань розглянутої теми.
ІV. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа, підготуватися до уроку з теми “Хімія в побуті. Загальні правила поводження з побутовими хімікатами”.