СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ
УРОК 17 Як побачити повітря? Яке значення має повітря?
Тема. Як побачити повітря? Яке значення має повітря?
Мета: з’ясувати властивості повітря і значення повітря в природі; учити досліджувати властивості повітря, проводити досліди, фіксувати й аналізувати результати; дотримуватися інструкцій і правил техніки безпеки при проведенні демонстраційних дослідів; виховувати пізнавальний інтерес.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
– Відгадайте загадку.
–
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)
– Сьогодні за допомогою дослідів ви дізнаєтеся про властивості повітря, а також про те, чому повітря потрібно берегти від забруднення.
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 38-39).
– Що запитала Сойка Синьокрила?
– Що ви знаєте про повітря?
– Чому повітря ніхто не помічає? (Воно прозоре, без запаху, смаку, безбарвне.)
– Яке значення має повітря для Сойки Синьокрилої?
– Роздивіться малюнки на с. 38.
– Що на них зображено?
– Про те, що повітря існує, можна
Дослід 1
Махніть віялом перед обличчям.
– Що відчула шкіра вашого обличчя? (Легенький вітерець)
– Чому він утворився? (Тому, що вітер – це рух повітря. Повітря постійно рухається. Вітер, який ми відчуваємо, – це і є повітря.)
– Повітря, ніби ковдрою, огортає Землю. Повітря прозоре, не має кольору й запаху, тому ми його не бачимо, але можемо відчути.
Дослід 2
У склянку з водою покладіть закриту порожню пляшку.
– Що ви бачите?
– Тепер відкрийте пляшку та опустіть її у воду.
– Що ви спостерігаєте? (У пляшку набирається вода, із пляшки виходять бульбашки. Отже, повітря є в порожній пляшці. Воно є скрізь.)
Дослід З
Візьміть повітряну кульку. Надуйте її.
– Що ви спостерігаєте?
Висновок. Повітря – прозоре, без запаху, смаку, безбарвне. Воно є скрізь.
Робота у парах
– Ми чуємо, як ллється вода, як ходять люди. Чи можемо ми почути повітря?
– Разом із сусідом по парті поміркуйте, чі можна намалювати повітря. Чи може повітря звучати? (Якщо взяти велосипедний насос і почати качати повітря. Ми не бачимо повітря, але чуємо, як воно виходить.)
– Роздивіться малюнки на с. 39.
– Як ще можна виявити повітря-невидимку?
Завдання для друга природи
– Розкажіть, які ваші іграшки наповнені повітрям.
2. Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Продовження роботи за підручником (с. 4 0-41)
– Які властивості має повітря?
– Поміркуйте, чому кажуть: “Потрібний, як повітря”?
– Для чого нам потрібне повітря? (Воно потрібне для дихання людини і тварин, для рослин.)
– Що станеться, якщо повітря раптом зникне? (Ми не проживемо і декілька хвилин.)
– Повітря необхідне для дихання живим організмам: рослинам, тваринам і людям.
Робота в парах
– Роздивіться фото на с. 40-41.
– Розкажіть, як люди використовують властивості повітря.
Робота в групах
– Поміркуйте, для чого потрібне чисте повітря?
2. Завдання для друга природи
– Роздивіться фото на с. 41 унизу.
– Які види сучасного транспорту найменше забруднюють повітря?
– Пофантазуйте, яким має бути транспорт у майбутньому, щоб зберігати повітря чистим.
V. Підсумок уроку
– Які властивості має повітря?
– Для чого потрібне чисте повітря? (Щоб дихати. Без їжі людина живе – 5 тижнів, без води 5 днів, а без повітря і 5-ти хвилин прожити не може.)
– Де повітря чистіше? У якій місцевості?
– Що нам потрібно для очищення повітря в класі?