Мета:
Навчальна: сформувати знання про основні види та джерела забруднення навколишнього середовища, міжнародні організації з охорони природи; формувати практичні вміння та навички характеризувати екологічні проблеми материків та океанів та можливі шляхи їх вирішення; сприяти розумінню необхідності спільного вирішення екологічних проблем;
Розвивальна: розвивати вміння аналізувати, виділяти істотні ознаки, узагальнювати, робити висновки, доводити судження;
Виховна: формувати екологічну свідомість на основі ощадливого ставлення
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: фізична карта світу, підручники, атласи, контурні карти.
Опорні та базові поняття: природні ресурси, господарська діяльність, природний комплекс, екологічні проблеми, забруднення, міжнародні організації, міжнародне співробітництво.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, ВМІНЬ ТА НАВИЧОК УЧНІВ.
ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
– Які види господарської діяльності поширені у вашій місцевості?
– Які зміни природних комплексів
– Який вид природокористування переважає у вашій місцевості?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Фахівці стверджують, що за останні десятиріччя у світі було використано стільки природних ресурсів, скільки за всю попередню історію людства. У зв’язку з цим виникла загроза виснаження і навіть вичерпання багатьох видів ресурсів. Одночасно зросли масштаби повернення в природу відходів, що спричиняє загрозу забруднення навколишнього середовища.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Види забруднення
Під забрудненням навколишнього середовища розуміють небажану зміну його властивостей в результаті надходження різних речовин і з’єднань антропогенного походження. Це забруднення шкідливо впливає на літосферу, гідросферу, атмосферу, біосферу, на будівлі, конструкції і матеріали, а зрештою й на саму людину.
За характером та властивостями забруднювальних речовин виділяють різні види забруднень:
– Хімічне – потрапляння в навколишнє середовище хімічних речовин та сполук).
– Радіоактивне (зараження радіоактивними елементами).
– Теплове (викиди тепла).
– Шумове (підвищений рівень шуму).
– Біологічне (потрапляння хвороботворних мікроорганізмів).
– Інші.
2. Джерела забруднення
Головними джерелами забруднення навколишнього середовища є промислові підприємства, транспорт, сільське господарство, побутова діяльність людей.
Забруднення гідросфери – основним джерелом забруднення є стічні води з промислових підприємств (загальний обсяг до 1 тис. км3 на рік), побутове та будівельне сміття. Найбільш забруднені: Рейн, Дунай, Сіна, Тибр, Міссісіпі, Огайо, Волга, Дніпро, Дон, Дністер, Ніл, Ганг.
Забруднення атмосфери – основним джерелом є продукти згоряння мінерального палива під час роботи промислових підприємств, транспорту. У повітря потрапляють окисли вуглецю, сірки, азоту. Наслідки: посилення парникового ефекту, випадіння кислотних дощів. Глобальні: зміни клімату, танення льодовиків тощо.
Забруднення грунтів – промисловими і сільськогосподарські відходами, отрутохімікатами, радіоактивними речовинами, побутовим сміттям, добривами. Наслідки: зниження родючості, утворення непродуктивних земель – “бедлендів”.
Забруднення Світового океану – щорічно потрапляє близько 100 млн тонн відходів, у тому числі 3-4 млн тонн нафти і нафтопродуктів.
Радіоактивне забруднення – забруднення атмосфери, гідросфери, грунтів радіоактивними речовинами (аварія на ЧАЕС, 1986 р.; аварія на “Фукусімі” 2011 р.).
(Виступи учнів, що мали випереджальне завдання, з повідомленнями про найбільш небезпечні екологічні катастрофи у світі)
3. Міжнародне співробітництво в розв’язанні екологічних проблем
Цілісність географічної оболонки та взаємопов’язаність природних процесів і явищ потребують узгодженості та об’єднання зусиль міжнародної спільноти у розв’язанні екологічних проблем.
Стокгольмська конференція ООН (1972 р.) – вперше були розроблені та сформульовані основні принципи міжнародної екологічної співпраці.
4. Міжнародні організації з охорони природи
“Міжнародний союз з охорони природи” (МСОП) – розробляння наукових основ охорони й відновлення дикої природи.
Global Nest – міжнародна асоціація вчених, технологів, інженерів – наукові й технологічні дослідження навколишнього середовища.
Всесвітній фонд дикої природи (англ. World Wide Fund for Nature) – найбільша незалежна природоохоронна організація у світі.
“Грінпіс” (англ. “зелений світ”) – найвпливовіша та найвідоміша екологічна організація планети.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
– Що таке забруднення? Про які види забруднень ви дізналися сьогодні на уроці?
– Як змінюється склад атмосфери у зв’язку з роботою промислових підприємств і транспорту?
– Як запобігти потраплянню шкідливих речовин у гідросферу?
– Чому для подолання проблем забруднення навколишнього середовища необхідно об’єднання зусилля усього людства?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– Завершіть роботу над дослідженням: “Шляхи розв’язування екологічних проблем”, запропонуйте результати роботи групи у вигляді доповіді з мультимедійним супроводом.