І СЕМЕСТР
Тема 1. ТЕОРІЯ БУДОВИ ОРГАНІЧНИХ СПОЛУК
Урок 4
Тема уроку. Залежність властивостей речовин від складу й хімічної будови молекул. Ізомерія
Цілі уроку: розширити уявлення учнів про різноманіття властивостей органічних сполук через відмінності в складі й хімічній будові речовин; пояснити причини різноманіття органічних речовин на прикладі явища ізомерії; розвивати вміння учнів складати структурні формули хімічних речовин на прикладі структурних формул ізомерів, уміння розрізняти ізомери за хімічними
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок та їх творчого застосування на практиці.
Форми роботи: індивідуальні та групові завдання.
Обладнання: картки-завдання.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань.
Мотивація навчальної діяльності
Двоє учнів біля дошки виконують домашнє завдання. Решта учнів класу усно заповнює пропущені у твердженнях слова:
1) Органічні речовини мають… будову.
2) До складу органічних сполук входять елементи:…
3) Атом Карбону в органічних сполуках завжди проявляє валентність…
4)
5) Доведенням наявності атомів Карбону в органічних сполуках є виділення… у процесі окиснення.
6) Між атомами в молекулах органічних сполуках переважають… і… зв’язки.
7) Ізомери мають однаковий. і різний.
8) Російський учений. є автором теорії хімічної будови.
9) Формули будови органічних речовин називають.
10) Органічна хімія – це наука про сполуки. та їхні.
III. Застосування одержаних знань
Учні одержують завдання на картках. Окремі завдання учні виконують фронтально на дошці в супроводі коментарів учителя, окремі – самостійно з подальшим обговоренням.
Завдання 1
1) Які формули називають структурними? Складіть структурні формули:
А) бутану C4Н10;
Б) пентену C6Н10;
В) дихлоретану C2H4Cl2.
2) Скільки формул ізомерів можна зобразити для кожної речовини?
3) Зобразіть структурні формули найближчих гомологів пропану, пропену й пропіну.
Завдання 2
1) Що таке радикал?
2) Зобразіть схематично вільно-радикальний механізм розриву одного зі зв’язків C – H у молекулі метану.
3) Скільки неспарених електронів міститиметься у вуглеводневому радикалі, що утворився?
4) Зобразіть структурні формули одновалентного радикала складу – C2Н5; – C3H7; – C4H9.
Завдання 3
Обчисліть відносну густину за повітрям таких речовин: метану, етану, етену, етину. Який з цих вуглеводнів легший за повітря?
Завдання 4
1) Побудуйте ізомери складу C2H6O.
2) До якого класу органічних сполук можна віднести ці речовини?
3) Порівняйте фізичні властивості цих сполук.
4) Обчисліть масові частки елементів у цих речовинах.
Завдання 5
Укажіть формули речовин з однаковим якісним і кількісним складом, але різними властивостями:
Завдання 6
Укажіть, які з наведених нижче речовин є ізомерами C5H12:
Завдання 7
Обчисліть об’єм кисню, необхідний для спалювання суміші метану, етану й етилену, масові частки яких відповідно дорівнюють 45; 35 і 20 % (н. у.).
IV. Підбиття підсумків уроку
V. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.
Підготувати повідомлення про життя і діяльність О. М. Бутлерова.