1-й семестр
ЕЛЕКТРОМАГНІТНІ ЯВИЩА
2. Електричний струм
Урок 18/24
Тема. Змішане з’єднання провідників. Розв’язання задач
Мета уроку: закріпити знання учнів про різні з’єднання провідників і сформувати в них уміння обчислювати параметри комбінованих кіл.
Тип уроку: комбінований урок.
Контроль знань: Самостійна робота № 8 “Паралельне з’єднання провідників”.
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Приступаючи до розв’язання задач, доцільно з учнями узагальнити матеріал попередніх двох
Засвоєнню й закріпленню знань з цієї теми сприяє доцільний добір якісних і розрахункових задач. Залежно від рівня підготовки учнів учитель повинен підібрати такі задачі, що найбільш ефективно сприяють закріпленню знань, що відповідають темі, розвитку необхідних умінь і навичок.
Наводимо орієнтовний список задач, з яких учитель може вибрати ті, котрі необхідні для розв’язання на уроці.
Якісні задачі
1. Як зміниться опір електричного кола,
2. Як виміряти напругу приладом, що вимірює силу струму?
3. У якому випадку вольтметр покаже більшу напругу: при приєднанні до лампи чи до амперметра? Чому?
4. Що потрібно зробити, щоб зменшити чутливість амперметра?
5. У ході лабораторної роботи учень зібрав коло неправильно, помінявши місцями амперметр і вольтметр. Чи буде в зібраному колі горіти лампочка? Що покажуть прилади? Який прилад може вийти з ладу?
Розрахункові задачі
1. Як одержати опір 25 Ом, використовуючи мінімальну кількість однакових резисторів опором по 10 Ом? Нарисуйте схему з’єднання.
2. Визначте опір ділянки AB, якщо R = 1 Ом.
3. Знайдіть розподіл сил струмів і напруг у колі, зображеному на рисунку, якщо вольтметр показує 8 В, а R1 = 6,4 Ом, R2 = 4 Ом, R3 = 13 Ом, R4 = 6 Ом, R5 = 13 Ом, R6 = 8 Oм, R = 20 Oм.
Розв’язок. Оскільки резистори R4, R5 і R6 ввімкнені паралельно, то напруга U4 = U5 = U6 = 8 (B), а
Звідси
Тоді
Звідки
Отже,
Або
Перевірка:
Далі,
Звідки
Тоді
Або
Напруга на R1 дорівнює U1 = IR1 або U1 = 5 – 6,4 = 32(B).
Нарешті,
Звідки
Або
Таким чином,
4. Ялинкова гірлянда, ввімкнена в мережу з напругою в 220 В, складається з однакових ламп, розрахованих на напругу 4 В кожна. Якщо лампа перегоряє, кількість ламп у гірлянді зменшують. Якою стане напруга на кожній з ламп після того, як перегорять п’ять ламп?
Домашнє завдання
1. Підр.: §§ 13, 14.
2. Зб.:
Рів1 – № 9.1; 9.2; 9.3; 9.4; 9.5.
Рів2 – № 9.6; 9.7; 9.8; 9.9, 9.12.
Рів3 – № 9.13, 9.15; 9.17; 9.19; 9.20.
3. Д.: підготуватися до самостійної роботи № 9.
Задачі із самостійної роботи № 9 “Обчислення електричних кіл”
Середній рівень
1. Провідники з опорами R1 = 2 Ом, R2 = 3 Ом, R3 = 5 Ом з’єднані за схемою, зображеною на рисунку. Знайдіть опір цього кола.
2. На рисунку зображена схема з’єднання провідників, де R1 = 2 Ом, R2 = 3 Ом, R3 = 5 Ом. Знайдіть опір усього кола.
Достатній рівень
1. Обчисліть загальний опір ділянки кола, зображеного на рисунку, якщо R1 = 6 Ом, R2 = 3 Ом, R3 = 5 Ом, R4 = 24 Ом.
2. Чотири опори R1 = 1 Ом, R2 = 2 Ом, R3 = 3 Ом, R4 = 4 Ом з’єднані за схемою, що зображена на рисунку. Визначте загальний опір кола.
Високий рівень
1. Обчисліть опір кола, представленого на рисунку, якщо R = 1 Ом.
2. Визначте загальний опір кола, зображеного на рисунку, якщо R1 = 1/2 Ом, R2 = 3/2 Ом, R3 = R4 = R6 = 1 Ом, R5 = 2/3 Ом.