Тема. Аналіз диктанту. Особові закінчення дієслів. (Вправи 358-362).
Мета. Закріпити вміння змінювати дієслова за оcoбами і числами, провести дослідження особових закінчень дієслова теперішнього і майбутнього часу, скласти таблицю особових цих дієслів.
Розвивати навички дослідницької діяльності.
Виховувати наполегливість і скрупульозність у роботі.
Обладнання: роздатковий матеріал, зображення дуба і берези, підручник, зошит.
Хід уроку
I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.
Привітання, побажання хорошого
II. Аналіз диктанту.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Читання епіграфа до уроку.
“Поклонюся знайомому дубу” (Ліна Костенко)
– До цього могутнього дерева зверталося у своїй творчості багато письменників. А нам воно допоможе опановувати нові знання і навички.
2. Каліграфічна хвилинка.
– Прочитайте поетичні рядки Ліни Костенко (вправа 358).
– Як можна охарактеризувати ліричного героя лих рядків?
– Знайдіть речення з однорідними членами. Якою частиною мови вони виражені?
– Прочитайте слова з каліграфічної
– Знайдіть у тексті вірша споріднене до них слово (Розпитаю.)
– До якої частини мови воно належить?
– Знайдіть усі дієслова у тексті, визначте їх час, особу, число.
– Запишіть каліграфічну вправу, розберіть слова за будовою.
– Спишіть вірш Ліни Костенко, підкресліть дієслова.
3. Опрацювання нового матеріалу.
1) Порівняння особових закінчень дієслів теперішнього і майбутнього часу.
– Ми вже спостерігали, як змінюються дієслова теперішнього і майбутнього часу за особами. Тепер у нас є нагода порівняти їх між собою. Розгляньте таблицю на с. 167 (вправа 360). Що цікавого ви помітили? (Ці дієслова і в однині, й у множині мають однакові особові закінчення.)
2) Пошук у тексті дієслів теперішнього і майбутнього часу, визначення особових закінчень.
Виконання вправи 361. Учні визначають тип тексту, добирають заголовок, знаходять дієслова, вжиті у переносному значенні. Списують текст за варіантами:
І в. – перший абзац.
2 в. – другий абзац.
Підкреслюють дієслова теперішнього і майбутнього часу, виділяють особові закінчення, порівнюють їх із даними таблиці.
IV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з розвитку мовлення (за вправою 362).
Робота в парах: один учень читає текст, другий слухає із закритими очима і уявляє те, що чує.
– Хто відгадав, що це за дерево?
– За якими ознаками ви його розпізнали?
– Що здивувало вас в описі дуба?
– Чого ви не знали?
– Візьміть цей текст за зразок і створіть свій: 1 варіант – опис берези, 2 варіант – порівняльний опис дуба і берези.
Допоміжні матеріали Вченого Лиса: картки і зображення дуба і берези.
Картка 1. Для 1 варіанта:
(Де?)________________________________ росте (яке?)____________________________________ листяне дерево. Стовбур у нього (який?)____________________________________ ,_______________ , кора яка?)____________________________ . (Яке?)____________________________________ , _____________________________________ гілля (що робить?) _____________________________________ . (Що робить?) _______(яке?) ___________ листя. Цвіте дерево (чим?)____________________________________ . Плід -_____________________________________ . Картка 2. Для 2 варіанта: Дуб і береза – найпоширеніші листяні дерева в Україні. Дуб – це (яке?)________дерево, а береза – (яке?)_____________ . Стовбур у дуба (який?) ____________ , __________, а у берези – (який?) ____________________________ . Дубова кора (яка?)____________________________________ , (з чим?) _________, а у берези – (яка?)________, ________ . Дуб має (яке?) ________гілля, а берізка – (яке?)________і ________ . От виросли поруч дуб і береза. Дуб наче (хто?) ________, а берізка як (хто?) ________.
Картка 3. Словниковий матеріал для 1 варіанта:
На галявині, на узліссі, серед своїх сестер, стрункий, тонкий, високий, красивий, гнучкий, білий, гладенький, схилятися, вигинатися, розвиватися, звисати, до землі, під вітром, донизу, шелестіти, шурхотіти, шепотіти, різьблений, наче сердечки з гострим носиком, наче порізаний по краях, сережки, насіння.
Картка 4. Словниковий матеріал для 2 варіанта:
Могутній, стрункий, тонкий, високий, красивий, гнучкий, міцний, сильний, шершавий, з візерунками, білий, гладенький, широкий, крислатий, розлогий, сміливий, казковий, славний, лицар, велетень, богатир, ніжний, дівчина, царівна, кохана.
Перевірка: діти об’єднуються у пари з різними варіантами і читають один одному складені твори.
2. Робота в зошиті.
VI. Підсумок уроку.
– Яку закономірність в особових закінченнях дієслів ви помітили на уроці?
– Які питання у вас виникли?
VII. Домашнє завдання.
1. Вправа 362.4 (знайти у творах підручника з літературного читання по 5 дієслів теперішнього і майбутнього часу, визначити їх особу та число, виділити закінчення).
2. Для тих, хто хоче знати більше: поміркувати, що залишається незрозумілим про особові закінчення дієслів.
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?