Мета: ознайомити учнів з основними ознаками прислівника як частини мови; вчити розрізняти серед поданих слів прислівники, ставити до них питання, зв’язувати їх з дієсловами у словосполучення, вводити у речення; розвивати творчу уяву; виховувати спостережливість, прагнення відкривати нове.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Аналіз перевірної роботи
2. Каліграфічна хвилинка
Уч вч ор учора вчора
– Доберіть спільнокореневі слова.
3. Словникова робота
– Запишіть відповіді
Тане сніжок,
Оживає лужок,
День прибуває.
Коли це буває? (Навесні)
Сонечко пече,
Липа цвіте,
Жито поспіває..
Коли це буває? (Улітку)
Пусті поля,
Мокне земля,
Дощ поливає.
Коли це буває? (Восени)
Сніг на полях,
Лід на річках,
Завірюха гуляє.
Коли це буває? (Узимку)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про нову частину мови.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
– Послухайте вірш про цю частину мови.
Ознаку дії називає,
А також місце, час,
Цієї дії визначає,
І кожен цю частину знає,
Бо це прислівник – всім відомий.
Незмінна ця частина мови
На запитання як? коли?
Готова всім відповісти.
Сміється сонце як? – ласкаво,
Мандрує небом величаво,
А небо голубіє дивно,
Пливуть хмарини тихо, мрійно.
Дзвенить кохана мова чисто,
А кожне слово – урочисто;
Земля стрічає нас святково,
Сміються зорі загадково.
Сади цвітуть коли? – Весною,
Улітку трав моря шовкові,
А восени врожай збирають,
Узимку снігу всі чекають.
Прислівників багато в мові,
Усі яскраві, всі чудові!
Щоб здобути знань основи,
Вивчим цю частину мови!
Л. Лужецька
– Як же називається частина мови, яку ми починаємо вивчати?
– Яке значення прислівника? (Ознаку дії називає, а також місце, час, причину цієї дії визначає.)
– На які питання відповідають прислівники? (Як? де? куди? коли? звідки?)
– З якими словами найчастіше пов’язуються? (З дієсловами: посіяв (коли?) торік; пишеш (як?) чисто; говориш (як?) тихо.)
– Якими членами речення найчастіше бувають? (Другорядними)
2. Первинне закріплення
– Прислів’я та приказки прочитайте, поясніть. Спишіть виділені слова, в дужках запишіть питання до них.
1) Не лінися рано вставати та змолоду більше знати. 2) Що влітку вродиться, то взимку згодиться. 3) Бачить, як сова уночі. 4) Коли з нашим не в лад, то ми зі своїм назад. 5) Зробив діло – гуляй сміло.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
– Замініть подані словосполучення одним словом-прислівником.
Бігти, переганяючи один одного… | Вперше |
Повернутися додому у призначену годину… | Наввипередки |
Йти, не знаючи дороги…. | Наздогад |
Брати участь у змаганнях перший раз… | Вчасно |
2. Поетична хвилинка
Синій льон зацвів у полі,
Синьо скрізь на видноколі.
На підгір’ї і в долині
Розлились озера сині.
Мати кажуть: наче в морі,
Грають хвилі синьозорі.
Хвиля хвилю доганяє,
Їх і небо не спиняє.
М. Сингаївський
– Знайдіть у тексті прислівники та поставте до них питання.
3. Робота з орфографічним словником
– Утворіть прислівники і запишіть, розкриваючи дужки. З одним прислівником складіть речення і визначте його граматичну основу.
(В)вечері, (в)осени, (в)день, (з)заду, (на)пам’ять, (по)переду, (с)переду, (що)раз, (з)далеку, (з)далека.
4. Самостійна робота
– Доповніть речення прислівниками.
Весняне сонце світить (як?)…
Хмарки пливуть в небі (куди?)…
Літак летить (коли?)…
Проліски розцвіли (як?)…
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Про яку частину мови ви дізналися на цьому уроці?
– Що про неї запам’ятали?
– Наведіть приклади прислівників. Які основні ознаки прислівника?
– Поясніть за допомогою прислівників зміст прислів’їв та приказок.
– На Новий рік прибавилось дня на заячий скік. (Мало)
– Мороз не велик, та стоять не велить. (Холодно)
– Буває март за всіх варт. (Холодно)
– Посій в пору, будеш мати зерна гору. (Вчасно)
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ