Урок 81
Тема. Аналіз перевірної роботи. Звуки і букви. Алфавіт. Складання речень
Мета: дати уявлення про роль звуків у розпізнаванні лексичного знання слів; розвивати вміння розрізняти звук і букву; поглиблювати знання учнів про звуко-буквений склад слів; виховувати чіткість у мовленні, акуратність.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Аналіз перевірної роботи
III. Актуалізація опорних знань
1. Хвилинка чистопису
Аз буки альфа віта а бе
– Запишіть зразки і прочитайте склади.
– Які слова нагадують
– Що означає це слово? (Сталий порядок розташування усіх літер певної мови)
– Розкажіть український алфавіт.
IV. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми продовжимо знайомство з українським алфавітом. Пригадаємо все те, що знаємо про нього з першого класу. Також вчитимемося складати звукові моделі слів, проводити звуко-буквений аналіз.
V. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Відгадування загадки (вправа 77)
– Відгадайте загадку.
З к дерева захищає і на них вона завжди.
З н звірятко заховає, коли треба, від біди. (Кора – нора)
–
– А друге?
– Які звуки в них однакові?
– А які розрізняють значення слів?
– Який висновок можна зробити? (Спотворювати звуки у словах не можна.)
– Дійсно, кожний звук у слові має своє важливе значення. Тому їх треба вимовляти чітко й правильно, бо, спотворивши навіть один звук у слові, ви вимовите слово з іншим значенням. А це зашкодить розумінню тієї інформації, яку ви хочете передати.
– Наведіть приклади слів, схожих за звуковим складом.
2. Колективна робота з підручником (вправа 78)
– Прочитайте слова вголос.
– Додайте один звук на початку або в кінці слова так, щоб утворилося слово з іншим значенням. (Линок – млинок, луг – плуг, кран – екран, буря – буряк, буква – буквар, база – базар)
– Запишіть слова парами. Підкресліть букву, за якою розрізняються значення слів у парі.
– Чим розрізняються слова у парі при вимові? А на письмі?
3. Гра “Звук і буква”
– Один учень чітко вимовляє звук, а інший – називає відповідну букву. ([д] – “де”, [ш] – “ша” і т. ін.)
– Відкрийте орфографічні словники на сторінці з алфавітом і ще раз прочитайте ті букви, у назвах яких були допущені помилки.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
1. Коментоване письмо (вправа 81)
– Прочитайте речення. Вимовте звуки кожного слова, а потім, переставивши їх, утворіть інше слово. (Курча – круча, рис – сир, кури – руки)
– Запишіть утворені слова за алфавітом. (Круча, кури, курча, рис, руки, сир) Складіть з одним зі слів речення і запишіть його. (Кури на подвір’ї дзьобали зерно.)
VII. Підсумок уроку
– У чому ж полягає різниця між звуком і буквою?
– Щоб не плутати значення слів через один спотворений звук, що треба робити?
VIII. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 83.