Тип уроку: комбінований урок.
Мета: надати учням уявлення про атмосферний тиск і пояснити його існування на основі молекулярно-кінетичних уявлень, ознайомити з приладами для вимірювання атмосферного тиску; з’ясувати залежність атмосферного тиску від висоти; розвивати інтерес для вивчення фізики, показати практичну значущість набутих знань.
Обладнання та наочність: барометр-анероїд, дія піпетки, підйом води в трубці за поршнем, портрет Е. Торрічеллі та презентація про вченого, альтиметр.
Відеофрагмент: дослід з магдебурзькими
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
– Що вам відомо про атмосферу Землі?
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План вивчення нової теми
– Дія атмосферного тиску.
– Дослід Торрічеллі.
– Значення атмосферного тиску.
– Залежність атмосферного тиску від висоти. Альтиметр.
– Призначення та конструкція барометра-анероїда.
Опорний конспект
Залежність атмосферного тиску від висоти
– Нормальний атмосферний
– 1 мм рт. ст. = 133,3 Па
– За невеликих підйомів у середньому на кожні 12 м підйому атмосферний тиск зменшується на 1 мм рт. ст., або на 1,33 гПа
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
– Чому молекули, з яких складається атмосфера, не падають на Землю?
– Які недоліки ртутних барометрів?
– Поясніть принцип дії барометра-анероїда.
Розв’язування задач
1. Виразіть у кілопаскалях тиск 500 мм рт. ст., 740 мм рт. ст.
2. Виразіть у міліметрах ртутного стовпчика тиск 45 кПа, 80 кПа.
3. На поверхні Землі барометр показує 103 965 Па. Що він показує на дні шахти глибиною 1 км?
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Вивчити конспект.
– Завдання за підручником: вивчити § 28; розв’язати вправу 28 письмово
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Завдання за задачником: №№ 18.34, 18.37
_____________________________________________________
_____________________________________________________
– Додаткове завдання: виконати експериментальне завдання на стор. 181 підручника
_____________________________________________________
_____________________________________________________