ТЕМА 1. ПОЧАТКОВІ ХІМІЧНІ ПОНЯТТЯ
Урок 2. Атоми. Молекули. Іони. Хімічні елементи, їхні назви й символи
Цілі: вивчити зміст понять “атом”, “молекула”, “іон”, “хімічний елемент”, назви й символи 20 хімічних елементів; ознайомитися з поширенням хімічних елементів у природі.
Обладнання: періодична таблиця хімічних елементів Д. І. Менделєєва, портрети вчених-хіміків Й. Я. Берцеліуса, Дж. Дальтона, таблиця “Будова атома”.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу (основний об’єм).
Форми роботи: лекція,
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Перевірка виконання домашнього завдання
На дошці заздалегідь написані основні поняття теми, вивчені на попередньому уроці. Проводимо інтелектуальну розминку за цими поняттями:
– тіло;
– речовина;
– матеріал;
– властивості;
– фізичні властивості;
– чиста речовина;
– суміш.
Далі пропонуємо учням хімічну розминку за такими завданнями:
1. У два стовпчики
Сірка, залізо, обручка, азот, цвях, алюміній, каструля, пилка.
2. Розділити чисті речовини й суміші:
Мідь, глина, нафта, мінеральна вода, цукор, йодна настоянка.
IV. Мотивація навчальної діяльності
“Відстрочена відгадка”
Учитель ставить перед учнями проблемне питання, на яке вони дадуть відповідь під час вивчення нового матеріалу. Краще його записати на дошці й у кінці уроку під час підбиття підсумків повернутися до нього:
“Як ви гадаєте, від чого залежать властивості речовин? “
V. Вивчення нового матеріалу.
Бесіда
1. З яких частинок складаються речовини? (Атоми, молекули)
2. Даємо визначення поняття “молекула”. Наводимо приклади речовин, які складаються з молекул.
3. З чого складаються молекули? Даємо визначення поняття “атом” і наводимо приклади речовин, що складаються з атомів.
4. Вивчаємо будову атома. Складаємо схему його будови, замальовуємо її в зошит.
Кількість протонів = кількість електронів = номер елемента
5. Даємо визначення поняття “іон”. Наводимо приклади речовин, які складаються з іонів.
6. Переходимо до поняття “хімічний елемент”. Називаємо прізвища вчених, які першими запропонували хімічну символіку (Дж. Дальтон, Й. Я. Берцеліус).
Вчимо учнів записувати й називати хімічні елементи.
7. Повертаємося до проблемного питання і з допомогою вивченого нового матеріалу підводимо учнів до висновку, що властивості речовин залежать від того, з яких частинок вони складаються.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
“Хімічний крос”
Учитель починає вислів, учні закінчують.
1. Найменша хімічно неподільна…
2. Атом складається з…
3. Ядро атома складається з…
4. Заряджена частинка називається…
5. Певний вид атомів…
VII. Домашнє завдання