Тема. Читання і записування шестицифрових чисел в межах 200 тисяч. Лічба сотнями тисяч до 10 сотень тисяч. Мільйон. Задачі, обернені до здач на знаходження суми двох добутків (№№ 257-266).
Мета. Навчити учнів лічити сотнями тисяч до 10 сотень тисяч; ознайомити із новою лічильною одиницею – мільйоном; повторити перетворення одиниць вимірювання довжини, усні прийоми обчислень множення і ділення; удосконалювати вміння розв’язувати задачі.
Обладнання. Нумераційна таблиця; таблиця усних обчислень; “Картки для поточного контролю знань”.
Зміст
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Пояснити розв’язання задачі № 254.
(1) 216 • 3 = 648 (с.) – брали участь у автопробігу;
2) 648 – 384 = 264 (с.) – зійшли з дистанції;
3) 264 : 3 = 88 (м.) – кількість машин, які зійшли з дистанції.)
Б) Розв’язати задачу іншим способом.
(1) 384 : 3 = 128 (м.) – прибули до фінішу;
2) 216 – 128 = 88 (м.) – зійшли з дистанції.)
В) Прочитати вибірково кілька чисел із вправи № 256.
2. Завдання для опитування.
А) Розкласти число 380412 на розрядні доданки.
Б) Прочитати числа. Назвати найбільше і найменше
310009; 259500; 100000; 780432; 989900.
Одиниць яких розрядів немає в цих числах?
В) Кожну суму записати як одне число.
3. Виконання завдань із “Карток для поточного контролю знань”.
1-ша група (високий рівень) – № 44 (с. 26);
2-га група (достатній рівень) – № 45 (с. 27);
3-тя група (середній і початковий рівень) – завдання № 43 (с. 26).
4. Усні обчислення.
А) Гра “Відновіть вирази”.
(Відповідь:
75150 – 50 = 75100 240 : 4 = 60
5240 + 200 = 5440 310 • 3 = 930
10000 + 8000 = 18000 500 – 250 = 250.)
Б) Гра “Зачароване слово”.
Семеро учнів отримують картки, на яких з однієї сторони написані літери, а з іншої – математичні вирази. Діти розв’язують вирази і викладають картки на набірне полотно (літерою догори), при цьому значення виразів повинні стояти в порядку зростання.
(1000 – 200) : 8 (=100)
300 • 10 : 6 (=500)
90 : 2: 5 (= 9)
Результати:
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовчі вправи.
Виконання вправ №№ 257-258.
2. Пояснення.
– Назвіть наступне число до числа 999 999. (Тисяча тисяч.)
– Якщо до числа 999 999 додати один, отримаємо число 1000 000 (тисяча тисяч). Тисяча тисяч – це мільйон. Мільйонами лічать населення великих міст, країн; тонни зібраного в країні урожаю, видобутого вугілля тощо.
3. Первинне закріплення.
А) Записати число мільйон (1 000 000). Скільки цифр у запису числа мільйон?
Б) Виконання вправи № 259.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Перетворення іменованих чисел (№ 260 (1)).
Завдання виконують з коментуванням.
3 м 7 см = 307 см 80мм = 8 см
4 дм 5 см = 45 см 540 см = 5 м 40 см
1 см 9 мм = 19 мм 540 см = 5 м 4 дм
2. Завдання № 261 виконують самостійно за варіантами (із взаємоперевіркою).
Варіант 1 – завдання першою рядка;
Варіант 2 – завдання другого рядка.
3. Розв’язування задач.
А) Задача № 262.
Спочатку аналізують задачу від даних до запитання.
Знаючи, що всього у магазині було 354 кг крупів, а рис становив всіх крупів, можна дізнатися, скільки було кілограмів рису. Дізнавшись, скільки було рису, можна знайти решту крупів та решти.
Аналіз задачі від запитання до даних.
Щоб дізнатись, скільки було пшона, треба знати, скільки кілограмів припадає на решту крупів, а для цього необхідно визначити, скільки було кілограмів рису в магазині. Про це за даними задачі можна дізнатись відразу.
(Розв’язання:
1) 354 : 3 = 118 (кг) – було рису;
2) 354 – 118 = 236 (кг) – решта крупів;
3) 236 : 4 = 59 (кг) – було пшона.)
– Як дізнатися, на скільки кілограмів було більше рису, ніж пшона?
Б) Задача 263.
У таблиці подано скорочений запис задачі.
– Складіть план розв’язування задачі.
1) Скільки кілограмів пшона у 245 пакетах?
2) Скільки кілограмів пшона у трикілограмових пакетах?
3) Скільки було пакетів по 3 кг?
– Розв’язання запишіть самостійно. (Учням з високим рівнем знань можна запропонувати скласти вираз до задачі.)
((1000 – 245 • 2) : 3 = 170 (п.).)
В) Задача. На туристичній базі у 18 наметах, по 4 особи в кожному, і будиночках, по 5 чоловік у кожному, відпочивало 147 осіб. Скільки будиночків було на туристичній базі?
– Складіть вираз, який був би розв’язком задачі. Прочитайте його.
((147 – 4 • 18) : 5.)
– Обчисліть вираз. Прочитайте відповідь задачі.
(На туристичній базі було 15 будиночків.)
– Складіть обернені задачі до даної.
IV. Підсумок уроку.
– Поясніть, як можна отримати число мільйон.
– Виконайте завдання № 264*.
V. Домашнє завдання.
№№ 265, 266 (с. 41-42).