ВІДОМОСТІ З СИНТАКСИСУ І ПУНКТУАЦІЇ
Урок № 45
Тема: Діалог. Тире при діалозі
Мета: поглибити поняття про діалог, з’ясувати відмінність діалогу від прямої мови, формувати вміння правильно інтонувати репліки діалогу, а також висловлювання, що вміщують діалоги; формувати навички вживання розділових знаків при діалозі; виховувати смак до влучного, доречного й дотепного слова; розвивати логічне мислення, мовлення, стійку увагу, емоції, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів.
Тип уроку: урок вивчення нового
Обладнання: підручник.
Хід уроку:
І. Перевірка домашнього завдання.
Виконання індивідуального завдання за роздавальним матеріалом (двома-трьома учнями).
Картка 1
Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення).
І завжди кажуть мудрі люди: “Спас! Готуйте рукавички про запас!” Раді мама і тато, а бабуся згадала: “Завтра в нас гарне свято! Зветься Йвана Купала!” “Добридень вам, люди добрі! – я чув від тезка Дмитра. І зразу світлішав обрій, і більше було добра.
Д. Білоус.
Словник.
Тезко – той, хто має
Картка 2
Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення).
Йде ватага щедрувати: “Добрий вечір, дядьку Гнате! Упустіть козу до хати!” Дядько двічі відмовля: “Не пущу, нехай гуля!..” Втретє всі: “Пустіть на трішки, у кози задубли ніжки!” “Та ідіть уже, ідіть!” – тітка зм’якла мимохіть. Гості враз шапки зняли, щедрувати почали: “Ти не ходи, коза, через темні ліса”.
Д. Білоус.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (стор. 95)
Прочитати діалог. З’ясувати, скільки осіб бере участь у розмові. Ще раз прочитати діалог за особами. Звернути увагу на вживання розділових знаків.
У книгарні
– Скажіть, будь ласка, у вас є підручник з історії України для 5 класу?
– Будь ласка, подивіться ось цей.
– Хто автор підручника?
– Бойко Валентина Михайлівна.
– Гаразд, я куплю цю книгу. Мені ще потрібний українсько-англійський словник.
– На жаль, зараз не можу вам нічого запропонувати. Але ми можемо замовити для вас цю книгу. Необхідно заповнити поштову листівку і вкинути он у ту скриньку. Коли книга надійде, ми вас повідомимо.
– Дякую.
– Прошу.
ІV. Виконання вправ на закріплення.
Прочитати, правильно інтонуючи репліки діалогу. Пояснити, що називається реплікою. Вказати слова автора. Прокоментувати вживання розділових знаків.
1. Стоїть і гірко плаче Надя:
– Віддайте булку з маслом, дядю!
– Та я ж не брав, дівчатко миле…
– А ви на неї, дядьку, сіли!
Г. Бойко.
2. – Чи знаєте ви, – фізик учнів пита,-
Як створює світло звичайна вода?
– Та знаємо! – Петрик кивнув головою, –
Забруднені вікна помити водою.
К. Лесь.
Робота біля дошки. Уважно прочитати уривок. Чи можна назвати його діалогом? Скільки осіб бере участь у розмові? Ще раз прочитати уривок, правильно його інтонуючи. Переписати уривок з дошки, пояснити вживання розділових знаків.
Переді мною зеленіють лани. На обрії громадиться ліс.
– А що за лісом? – питаю старшого брата.
– Поля, села… – каже брат.
– А за тим аж лісом? Що там?
– Дніпро. Велика наша ріка Дніпро.
– А за Дніпром що?
– Знову поля, села, ліси.
…Мене зворушило, що така велика, багата Україна.
За В. Сухомлинським.
Самостійна робота. Переписати діалог, членуючи його на репліки та розставляючи розділові знаки. Вказати звертання та вставні слова.
1. Ти спиш, Семене, при вікні Ні То може плачеш в тишині Ні А двійок не було в ці дні Ні То просто думаєш дивак Так Одержав вісті ти сумні Ні Про що ж ти думаєш Семене Щоб відчепився ти від мене
Г. Бойко.
2. Ти подивись на свою одежу Я ж тебе просила не перестрибувати через калюжу А я мамо і не перестрибнув…
Народна творчість.
Перевірка самостійної роботи. Прочитати записаний діалог за особами, правильно інтонуючи репліки. Пояснити вживання розділових знаків.
Робота з підручником. Виконання вправи 244 (усно).
Попереджувальний диктант.
Улітку дід Іван і його онук Івась пасли череду. Знайшов раз Івась палицю, що лежала в траві. Каже хлопчик дідові:
– Я зроблю батіг і поганятиму корів…
Дід узяв палицю, роздивився її й каже:
– З неї можна зробити щось краще.
– Що? – питає Івась.
– Те, що душу оживляє.
… І зробив дід Іван із бузинової палиці дзвінку сопілку.
За В. Сухомлинським.
Об’єднавшись у пари, скласти й розіграти діалог про нещодавно прочитану книжку. Обов’язково назвати заголовок книжки та ім’я її автора. Передати власне враження від прочитаного. Використати подані в рамці речення та частини речень.
Хочу поділитися своїми враженнями… Я з інтересом прочитав… Назва здається знайомою… Зміст, двома словами, такий… Чи не було знято за книжкою кінофільм? Надзвичайно цікавим є… Викликає співчуття… А мене вразило те, що… Примушує замислитись… Надовго запам’ятовується… Не може не викликати захоплення… Раджу тобі прочитати… При нагоді переглянь кінофільм… Я порадив би тобі взяти цю книжку в бібліотеці.
Скласти й попарно розіграти діалог, можливий між двома однокласниками, один з яких передає іншому запрошення своєї бабусі, що живе в селі, разом із ним в неї погостювати протягом тижня. Вжити подані в рамці початки речень.
Бабуся просила передати… Чи не завдам я клопоту… Бабуся буде тобі рада… Я відчуваю незручність… У нас люблять гостей, тому… Чи не зможу я допомогти у господарстві? У бабусі чимало кролів… Я дуже люблю тварин, тому… Чудово відпочинемо… Якщо це не обтяжить твою рідню… Спитай дозволу в батьків… Передай, будь ласка, мою вдячність… Домовимося про зустріч…
V. Підбиття підсумків уроку.
Додаткові вправи.
Навчальний диктант.
Їжачиха і їжак не помиряться ніяк.
– Ти колючий! Пострижися!
– Ти колюча! Не колися!
– Я колючий? Хто б казав!
– Нащо ти колючу взяв?
– Від колючого я чую!
– Я колючій не дивую!
– Не дивуєш? От дивак!
А іще, либонь, їжак.
– Не дивуєш? От дивачка,
А іще, либонь, їжачка…
Їжачиха і їжак не помиряться ніяк.
Є. Гуцало.
Переписати текст, пряму мову замінивши на діалог.
Кошеня й мишка
Подружилися кошеня й мишенятко. Повернулося кошеня додому, а мама питає: “Що за гарний запах ти з собою принесло?” Котик відповідає: “Так пахне мій друг мишеня!”. “Дуже добре, – відказує кішка. – Як ітимеш до свого смачного приятеля, поклич мене!”
У цю мить миша питає в своєї дитини: “Що за гидкий запах ти принесло?” Мишенятко пояснило: “Я гралося з кошеням!” “Та це ж загибель наша!” – злякалась і розгнівалась миша. (Гвінейська казка; 70 сл.)
VІ. Домашнє завдання. П. 13, вправа 251.